Over tien jaar bestaat schadeverzekering niet meer

Michel Schaft 2016

Pak als bestaande partij innovatie op, anders word je overruled door nieuwkomers. Dat zegt mede-oprichter Michel Schaft van We are sure in VVP 3 die dinsdag is verschenen. “Zeker wanneer wet- en regelgeving eenmaal op innovatie zijn aangepast, zal het snel gaan. Over tien jaar hebben we geen schadeverzekeringen meer.”

Volgens Schaft zouden bestaande partijen nu echt in beweging moeten komen. “Er zijn best partijen die in beweging zijn gekomen, maar de grootste gemene deler beweegt te weinig. Dit terwijl er voor nieuwkomers enorme kansen liggen in de combinatie van nieuwe technologie en vertrouwenscrisis. Als bestaande partijen niet snel ook innoveren, gaan buitenstaanders de markt overnemen."

 

Over tien jaar zullen er sowieso geen schadeverzekeringen meer zijn, verwacht Schaft. "Auto’s zijn dan zelfrijdend. Maar het Internet of Things (IoT) zal maken dat er ook steeds minder behoefte is aan bijvoorbeeld inboedel- en opstalverzekeringen. Als de koelkast uit zichzelf ziet dat de stekker moet worden vernieuwd en een monteur inschakelt, dan verdwijnt het risico van kortsluiting. Als we dankzij het IoT schade voor zijn, wat is dan nog het nut van verzekeringen?

 

Op dit moment maakt We are sure gebruik van een hybride model: innovatie die voortborduurt op een traditionele verzekeringspolis. “Innovatie", aldus Schaft, "is hard nodig om producten te kunnen aanbieden aan de klant van vandaag. Die werkt anders dan vroeger en heeft ook andere behoeften. Het is ontzettend mooi om te werken aan een propositie die voor veel mensen – eindelijk – een oplossing biedt. Dat je dat dan doet met nieuwe technologie in combinatie met de oerprincipes van verzekeren is dubbel zo leuk.”

 

Inhoud VVP

De eerste dinsdag van de maand is VVP-dag. Het aprilnummer van VVP staat weer bol van de praktijkgerichte en inspirerende artikelen. 'Need to know' en 'nice to know' in hetzelfde magazine. Hieronder een ruime greep uit de inhoud van het aprilnummer:

 

- Appels en peren, voorwoord van Willem Vreeswijk

- Adviseur van de maand: John Barkmeijer (Besems Verzekeringen en Hypotheken)

- Zeven praktijkvragen aan adviseur Roger van der Linden (Van der Linden Adviesgroep)

- Column AdVisie van Martin Koot: Over schade en schande

- Ron Dukers neemt het stokje over van Mark Boskamp als voorzitter LEF

- Verhalen uIt de adviespraktijk van Hans van der Linden (Lands Advies), Henk Mulderij Jr. (Henk Mulderij Financieel Advieskantoor) en Milko Perdijk (Perdijk Advies)

- Astrid van de Bovekamp over het sturen op competentieontwikkeling in financieel advieskantoren

- Portret van Local Hero Max Wekking (Wormgoor Assurantiën, Eibergen)

- AFM-column Karina Raaijmakers: Vizier op de toekomst

- Het Vuur van... Dennis Ruiter (FinanceCare4You, Alkmaar)

- Het praktijkgerichte katern 'Ken je vak!': need to know-informatie voor iedere adviseur

- Ralph van Dam (Head of Digital Centraal Beheer Bedrijven) over de innovatie paradox

- Love It: weetjes, wijsheden en bijkomstigheden

- Column Pepijn van Kleef (MoneyView): A bit afraid of Big Data

 

Meer lezen? Word abonnee!

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ronald van Liempdt - 7 augustus 2017

Deze uitspraak zet in ieder geval weer aan tot nadenken over de toekomst, onze toekomst. Dat is een toekomst die sneller verandert dan we tot nog toe gewend zijn. Maar een ding hebben we in het verleden wel geleerd nl. de mensheid past zich continu aan aan die veranderende omgevingen en situaties. Ook dit zullen we overleven en de toekomst zal uitwijzen hoe we dat gaan doen.

Nico van Koesveld - 6 april 2017

Haha, die Michiel, oude wereld, angst zaaien met weinig onderbouwing en men reageert uiteraard. Ach, toen de eerste online verzekeraars kwamen, zou er geen adviseur meer overblijven. Inmiddels weten we dat er geen enkele online verzekeraar winst draait en adviseursgedreven verzekeraars nog steeds winst kunnen maken. Hetzelfde bleek met PE diploma's. Er zouden er duizenden zijn die niet voldeden en zouden stoppen. Achteraf blijkt dat er nauwelijks kan kantoren zijn die om die redenen zijn gestopt. De ondernemer in de branche heeft zich steeds aangepast. Weinig innovatie is er bij de financiële branche, maar de echte ondernemers innoveren wel en gaan klantgericht mee met wat de markt vraagt. Benieuwd hoe leveranciers verder innoveren. Daar is nog wel een inhaalslag te plegen. Ik zie het allemaal met vertrouwen tegemoet. Het vak wordt steeds leuker.

K.M. Kreeft - 5 april 2017

Wat bij IoT het nut van verzekeren is? Het feit dat het blijft gebeuren dat mensen dingen laten vallen of stoten, dat leidingen kunnen springen en die niet op IoT aangesloten zijn. Zoals vele schades (storm, vandalisme om er maar eens 2 te noemen) gewoon zullen blijven voorkomen en lang niet alles op IoT aangesloten kan worden of erdoor kunnen worden voorkomen. Die november storm gaat echt niet naar Belgie omdat ik IoT heb...... Gaat dhr Schaft al die schades betalen? En voor zover ik weet is de AVP ook een schadeverzekering. Gaat het lukken om ervoor te zorgen dat niemand meer schade veroorzaakt aan een ander zodat schadeverzkeringen inderdaad opgedoekt kunnen worden? Je bent dan geneigd te eindigen met "en ze leefden nog lang en gelukkig".

Roelof Radstaake - 5 april 2017

IoT is heel leuk, maar ik zie ook steeds meer twijfels. De zelfrijdende auto botst regelmatig tegen andere obstakels aan. Bovendien vind ik zelf autorijden veel te leuk. Als mijn koelkast zelf de monteur gaat bellen die ineens voor de deur staat om de stekker te vervangen, dan stuur ik hem toch echt weg want de koelkast gaat niet betalen en een stekker vervangen kan ik zelf nog wel. Een lek in de beveiliging zorgt dat een inbreker mijn deuren kan openen. Daar was een tijdje geleden nog een leuke reclame van van ik dacht CB van een professor die het inbrekers wel heel makkelijk maakt. Kortom, ik denk dat de gewone consument huiverig blijft om overal onbegrensd de regie uit handen te geven aan automatisering. Verzekeren blijft. De gewone consument kan het eigen risicodragerschap simpelweg niet betalen.

- 5 april 2017

Voorspellen is lastig, en zeker de toekomst. Je kan denk ik de lane assistance en de achteruitrijcamera niet een op een doortrekken naar 100% zelfrijdend.Mensen veranderen minder snel dan de technologie. Hoeveel aankondigingen hebben we al niet overleefd? Toen ik mijn 1-pits kantoor begon in de jaren 80 zei de toenmalig directeur van de bank al dat het vak ten dode was opgeschreven, geld ophalen (ik heb jaren in het ongewisse geleefd over de uitdrukking lopen voor de verzekering) hoefde niet meer, en alle klanten zouden binnen no time overstappen naar de bank, want acceptgiro, en anders konden ze via bonnen in de krant en de telefoon bij Centraal Beheer en FBTO. terecht. De ontwikkeling van internet en de mobiele telefoon is nooit goed ingeschat. IBM voorspelde dat er wereldwijd 10 computers nodig waren, en het aantal voorspellers van vakanties naar de maan is niet te tellen. We are sure kan beter de naam omzetten in we are wishful thinking. Visionaire voorspellingen komen vaker niet uit dan wel. Dan kan je ze nog best doen, maar niet zo stellig.

Dick Aardenburg - 5 april 2017

Blijf dromen heer Schaft. IoT biedt idd kansen, lees The Circle van Dave Eggers maar. Hypotheek verstrekkers zijn net mensen, die willen zekerheid. Verzekeraars echter zullen altijd premie blijven vragen, zelfs voor een betonblok op de bodem van de Noordzee.

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Sectoroverstijgende innovatiebijeenkomst Verbond, ANVA en Doccle

Het Verbond van Verzekeraars, ANVA en Doccle organiseren op 15 december 2022 van 15.00 uur tot 17.00 uur bij het Verbond in Den Haag een sectoroverstijgende bijeenkomst...

Verduurzaming: toch gebouwgebonden financiering

Verduurzaming: toch gebouwgebonden financiering

Het kabinet heeft het voornemen een wetsvoorstel uit te werken dat een robuuste juridische basis geeft voor gebouwgebonden financierings- en ontzorgingsconcepten...

Digitale euro vereist maatschappelijk debat

Digitale euro vereist maatschappelijk debat

De mogelijke invoering van de digitale euro vraagt om een breed politiek en maatschappelijk debat. Dat stelt de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Voor een...

Auto en verzekering geïntegreerd

Auto en verzekering geïntegreerd

“Voor de verzekering wordt alleen naar de risico’s van het object, de Lightyear, gekeken en niet naar de verzekeringnemer.” Aldus Interpolis en...

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

Een digitale toekomst kan niet zonder klantrelaties

(Partner in kennis Centraal Beheer in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Centraal Beheer staat hoog aangeschreven als het om klantcontact gaat. ‘Even...

Geïnspireerd door James Webb

Geïnspireerd door James Webb

(Innovator Kees Haverkamp in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De ruimtevaart heeft mij van kinds af aan al bijzonder geboeid. Toen in december 2021 de...

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

Adviseurs maken hét verschil met digitalisering

(Partner in kennis ING in katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) Is er wel sprake van een digitale revolutie, zoals de titel van dit VVP-katern suggereert? Of...

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Jongeren Innovatie Programma 2022 gestart

Kennismaken met een grote groep gelijkgestemden en je vervolgens vastbijten in duurzaamheid en verzekeren. Deze eerste stappen in het innovatieproces zijn gezet...

Waar blijft realtime premiebepaling?

Waar blijft realtime premiebepaling?

(Uit katern Digitale Revolutie in VVP 4-2022) De digitale revolutie gaat niet per se gepaard met een verzekeringsrevolutie. En waar blijft de realtime premiebepaling? Vergeet...

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Creativiteit gevraagd bij verzekering nieuwe risico's

Juist in het geval van de meest toekomstgerichte bedrijven hebben verzekeraars niet altijd een oplossing in huis, meer creativiteit en innovatie is daarom gevraagd....