Ovfd: teleurstellend dat Consumentenbond niet wijst op waarde advies

Colinda Rosenbrand (augustus 2013)

Teleurstellend dat de Consumentenbond niet wijst op de waarde van deskundig financieel advies, aldus de OvFD in een reactie op het bericht dat hypotheekbanken consumenten vaak onnodig op hoge kosten jagen.

 

Volgens de Consumentenbond jagen hypotheekbanken vaak onnodig op hoge kosten bij de aanpassing van hun hypotheek. "Zij rekenen hoge (administratie)kosten en verplichten consumenten om een hypotheekadviseur in te schakelen als het eigenlijk niet nodig is", aldus de Consumentenbond, die in een artikel in de Consumentengids van september vraagtekens zet bij de kosten die hypotheeverstrekkers in rekening brengen bij wijzigingen. Colinda Rosenbrand van de OvFD noemt het teleurstellend dat de Consumentenbond de consument niet wijst op de waarde van deskundig financieel advies en in plaats daarvan van mening is dat consumenten meer aanpassingen aan hun hypotheek zelf moeten kunnen regelen. "De consequenties hiervan kunnen groot zijn, want ook ogenschijnlijk eenvoudige aanpassingen kunnen grote gevolgen hebben op de financiële situatie van de consument. Het is belangrijk dat de consument zich daarvan bewust is. Het is daarbij logisch dat een hypotheekverstrekker, die een hypotheek voor een consument via een onafhankelijk adviseur heeft gesloten, de consument ook bij aanpassingen doorverwijst naar de adviseur. Er zijn tenslotte maar heel weinig aanpassingen binnen een hypotheek die zo eenvoudig zijn dat de klant het allemaal zelf kan en ook alle (fiscale) gevolgen kan overzien.

 

KORTZICHTIG

De OvFD vindt de opmerking van de Consumentenbond dat ‘klanten niet voor elk wissewasje naar een dure tussenpersoon moeten worden gestuurd’ kortzichtig. "Het oversluiten van een hypotheek is absoluut geen wissewasje. Het is in dat opzicht ook logisch dat een hypotheekverstrekker - mede vanuit zijn wettelijke zorgplicht - wil dat dit verantwoord geschiedt. De adviseur kent de klant, het klantdossier en het op het klantprofiel gebaseerde oorspronkelijke advies. De aanbieder niet. Daarbij dienen de kosten altijd in verhouding te staan tot de werkzaamheden."

Ook wijst de OvFD er op dat een zogenaamd ‘eenvoudige’ aanpassing op de hypotheek zoals het oversluiten naar een lagere rente, via onafhankelijk advies ook kansen voor de consument kan opleveren. "Advies kan leiden tot oversluiting naar een ander, kwalitatief beter product met een nog lagere rente. Deskundig advies behoedt de consument dus niet alleen voor financiële schade, maar kan ook aantrekkelijke alternatieven opleveren. Het is jammer dat de Consumentenbond hieraan voorbij gaat."

 

MELKKOE

"Banken behandelen klanten te vaak als een melkkoe", aldus de Bart Combée, directeur Consumentenbond. De Consumentenbond onderzocht in het bewuste artikel in de Consumentengids welke kosten hypotheekverstrekkers rekenen bij wijzigingen zoals het oversluiten van een hypotheek bij dezelfde aanbieder naar de huidige lage rente of een hypotheekverhoging. Hieruit blijkt volgens de Consumentenbond dat er enorme verschillen zitten in de kosten die banken hiervoor bij hun klanten in rekening brengen. Voor het aanpassen van een hypotheek na echtscheiding vraagt ABN Amro 1050 euro en ING het dubbele: 2100 euro. Voor het omzetten van een hypotheekvorm rekent de Rabobank 300 euro en Nationale-Nederlanden het vijfvoudige: 1495 euro.
De Consumentenbond geeft in de Consumentengids van september tien banken een onvoldoende voor het onderdeel ‘aanpassing hypotheek’. Van alle onderzochte geldverstrekkers stellen RegioBank en SNS het inwinnen van advies het vaakst verplicht, met hoge kosten tot gevolg. Lloyds Bank krijgt van de bond wel een pluim.
 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Rabobank geeft hypotheekklanten met laag energielabel 1.000 euro voor isoleren

Rabobank geeft hypotheekklanten met laag energielabel 1.000 euro voor isoleren

Rabobank gaat bestaande hypotheekklanten met een woning met energielabel G en F helpen verduurzamen door hen een Coöperatief Isolatiebudget te bieden. Dit bestaat...

"Draagkracht voor herstel klimaatschade meenemen in adviesgesprek"

"Draagkracht voor herstel klimaatschade meenemen in adviesgesprek"

Om te voorkomen dat financieel kwetsbare huishoudens gaan wonen in wijken waar panden goedkoperzijn geworden door het inprijzen van klimaatrisico (en daardoor bij...

ING biedt online zakelijke verzekeringen van Allianz Direct

ING biedt online zakelijke verzekeringen van Allianz Direct

Vanaf 2024 zal ING in Nederland een breed scala aan verzekeringsproducten voor ondernemers aanbieden in samenwerking met Allianz Direct. Het nieuwe aanbod omvat...

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

Kifid: lange doorlooptijd valt Rabobank niet te verwijten

(Kifid-uitspraak GC 2023-0864, bindend) Consumenten verwijten de Rabobank een lange doorlooptijd waardoor een lager renteaanbod was verlopen. De Geschillencommissie...

Rabobank: nieuw label Vitru

Rabobank: nieuw label Vitru

Rabobank heeft onder de naam Vitru een financieringslabel gelanceerd voor zakelijk commercieel vastgoed voor het intermediaire kanaal. Vitru financiert verhuurde...

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de contractering van zorgaanbieders dit jaar weer niet rond is bij de start van het overstapseizoen. De Consumentenbond...

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

Kifid: consument grof nalatig, toch vergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2023-0779, bindend) Een consument is slachtoffer geworden van afpersing waarbij derden de beschikking hebben gekregen over zijn bankpas, pincode...

ABN Amro ziet einde prijscorrectie woningmarkt

ABN Amro ziet einde prijscorrectie woningmarkt

ABN Amro heeft haar prijsraming in de nieuwste editie van de Woningmarktmonitor naar boven bijgesteld: van min vijf naar min drie procent in 2023 en van min drie...

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

Kifid: Rabobank keurt ten onrechte creditcard-betaling af

(Kifid-uitspraak GC 2023-0758, Bindend) De consument houdt een creditcard aan bij de Rabobank. Hij heeft een huurauto gereserveerd voor tijdens zijn vakantie in...

Hidde Coebergh naar Rabobank

Hidde Coebergh naar Rabobank

Hidde Coebergh treedt op 1 oktober toe tot het managementteam Klantbediening Particulieren van Rabobank met als primaire aandachtsgebieden Wonen en Hypotheken. Coebergh...