Paniek om aflossingsvrije hypotheek niet nodig

Huis via Pixabay rood resized

Consumenten met een aflossingsvrije hypotheek hoeven niet bang te zijn dat ze na de einddatum van hun hypotheek, de schuld ineens moeten ophoesten. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de meeste banken bereid zijn om een aflossingsvrije hypotheek op de einddatum te verlengen. Ook gaan de banken vaak soepel om met de inkomenseisen.

De bond: "De aflossingsvrije hypotheken van ASR, Nationale-Nederlanden en Rabobank zijn het gunstigst. Deze hypotheken hebben helemaal geen einddatum en lopen gewoon door. Bij de meeste andere banken mogen consumenten de aflossingsvrije hypotheek verlengen, mits de hypotheek niet hoger is dan 50 procent van de woningwaarde.

"Het bedrag daarboven moet worden afgelost of omgezet naar een annuïteiten- of lineaire hypotheek. De bank doet vervolgens geen volledige inkomenstoets, maar bekijkt alleen of de klant de werkelijke lasten van de nieuwe hypotheek kan betalen. Slechts een klein aantal banken wil dat de klant een nieuwe hypotheek afsluit, via een (dure) notaris en volgens de strenge CHF-inkomenstoets."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Bob Brandenburg - van Bruggen Adviesgroep 4 december 2018

Geachte redactie Als lid van de Consumentenbond, maar ook in mijn rol als financieel adviseur wil ik u toch even op een paar zaken wijzen. Een aflossingsvrije hypotheek moet uiteindelijk wel een keer afgelost worden. En waarom niet meteen beginnen in een annuitaire dan wel lineaire variant, indien de portemonnee dit toelaat. Ook is er een opmerkzaam verschil in hoogte van de rente inzichtelijk, waarbij de rente voor aflossingsvrije hypotheken onaangenaam hoger uitpakt in vergelijkbaar met de aflosvarianten. Daarnaast is de rente na 2031 niet meer aftrekbaar voor houders van een hypotheek als de looptijd de 30 jaar overschrijdt. Ik zou u willen adviseren, uw leden te adviseren goed naar de hypotheek te laten kijken en mogelijkheden van rentemiddelling, oversluiten en omzetten naar een (gedeeltelijk) andere hypotheekvorm te onderzoeken. Ook extra aflossen kan tot een lagere rentelast leiden.

Harry Hospers - Mass Adviesgroep 3 december 2018

Staand beleid is geen garantie voor de toekomst. En bovendien de maandlasten worden netto / geen rente aftrek meer na 30 jaar looptijd. Dus denk niet dit waait wel over, maar doe onderzoek of laat onderzoek doen over voor jou mogelijke oplossingen. Klant overzicht geven, daar gaat het om. Anderzijds is het goed van de Consumentenbond om te benadrukken dat er diverse partijen zijn die (nu nog) bereid tot verlengen.

Hypotheek Visie waarschuwt voor ongewenste sturing in campagne aflossingsvrije hypotheken

Hypotheek Visie waarschuwt voor ongewenste sturing in campagne aflossingsvrije hypotheken

Hypotheek Visie waarschuwt dat de voorlichting aan consumenten met een aflossingsvrije hypotheek niet moet ontaarden in ongewenste sturing van de consument. De keten...

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumenten die in de coronacrisis een voucher van hun luchtvaartmaatschappij krijgen, mogen niet met lege handen komen te staan als die maatschappij failliet gaat....

Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

De Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep, nadat zij een collectieve rechtszaak over de Waerdeye-polis - volgens de bond een woekerpolis - tegen ASR heeft...

Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

De Consumentenbond heeft Yarden in een brief gesommeerd de versobering van het natura-uitvaartpakket terug te draaien. Volgens de Consumentenbond is die maatregel...

Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU

Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU

Online shoppen bij webwinkels buiten Europa levert onverantwoorde risico’s op. Dat blijkt uit een steekproef, die de Consumentenbond samen met vijf Europese...

"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"

"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"

Voor een premiewijziging moet de verzekeraar een geldige reden hebben en daarover heldere informatie aan de klant geven. Dat gebeurt vaak niet, stelt de Consumentbond...

Consumentenbond lanceert Privacymeter

Consumentenbond lanceert Privacymeter

De Consumentenbond lanceert een Privacymeter voor online diensten. "Hiermee kunnen consumenten in één oogopslag zien of een aanbieder zich aan de privacyregels...

Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig

Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig

De Consumentenbond adviseert reizigers niet klakkeloos de reis- en annuleringsverzekering aan te vinken die luchtvaartmaatschappijen of reisbureaus aanbieden. De...

Online opzeggen eenvoudig bij verzekeraars

Online opzeggen eenvoudig bij verzekeraars

Vooral financiële instellingen, zoals banken en schadeverzekeraars, maken volgens de Consumentenbond online opzeggen eenvoudig. Dat kan meestal vanuit de eigen...

Consumentenbond vreest invoering negatieve spaarrente

Consumentenbond vreest invoering negatieve spaarrente

Banken treffen voorbereidingen om in de toekomst negatieve spaarrente in te kunnen voeren. Tot die conclusie komt de Consumentenbond nadat Centraal Beheer deze week...