Premie autoverzekering is lot uit postcodeloterij

Hans de Kok (Pricewise)

Autoverzekeraars maken groot onderscheid in premies voor bewoners binnen dezelfde straat. In de grote steden betalen autobezitters tot bijna 150 procent meer voor hun verzekering dan de buren verderop, met dezelfde auto en dezelfde polis. Pricewise.nl heeft dit vastgesteld na een uitgebreide premievergelijking bij 31 autoverzekeraars onder 57.000 postcodes.

Voor de vergelijking werd een vast profiel gebruikt: een 35-jarige bestuurder met drie schadevrije jaren, die een WA-polis zoekt voor een grijze VW Golf Plus (bouwjaar 2008). Deze gegevens bleven bij alle postcodes hetzelfde. Ook als de gemiddelde premies in ogenschouw worden genomen zijn de verschillen tussen de laagste en gemiddelde premie bij dezelfde verzekeraar opvallend groot, aldus Pricewise.

 

Grote steden

Veel Nederlandse straten bestrijken twee of meer postcodes. Met name daar ontstaan significante verschillen in premies. In de vier grote steden laat PolisVoorMij de grootste verschillen zien. Op de Amsterdamse Amsteldijk en de Stadhoudersweg in Rotterdam loopt de premie van dezelfde WA-polis van € 34,10 op tot € 83,11. Een verschil van 144 procent, dat verschil geldt ook voor de Haagse Zuiderparklaan. Bij Zelf loopt het verschil op tot 122 procent in de Wolmaransstraat in Den Haag: € 27,25 tot € 60,44. InShared en WitGeld blijven steken op een maximum van 112 (Rotterdam) resp. 104 (Amsterdam) procent, ook nog altijd een verdubbeling. Alle geteste autoverzekeraars hanteren verschillende premies in straten met meer dan één postcode. Nederland telt zo’n 230.000 straten, waarvan 93.000 met meer dan één postcode. Hiervan heeft Pricewise er in het onderzoek ruim 21.000 onder de loep genomen.
Ook in veel plattelandsgemeenten met diverse kerkdorpen lopen de premies soms sterk uiteen. Meestal van dorp tot dorp, maar ook binnen dezelfde gemeenschap spelen grote prijsverschillen. Zoals in Tiel (168 procent verschil), Wildervank (94 procent), Yerseke (83 procent), Eext (81 procent), Dokkum (68 procent) en Staphorst (72 procent).

 

Concurrentiegevoelig

Gevraagd om een toelichting op de onderzoeksresultaten, geven de meeste verzekeraars aan dat hier complexe reken- en prijsmethoden aan ten grondslag liggen, die ze omwille van concurrentiegevoeligheden niet prijsgeven. Bij de reken- en prijsmethoden worden doorgaans ook gegevens van een buurt meegewogen: het aantal verkeersongelukken, het aantal wanbetalers, cijfers over inbraken en vernielingen.

Aan de hand van data proberen verzekeraars interessante en minder interessante klanten te identificeren. Aanlokkelijke groepen mensen in betere wijken proberen ze tegemoet te komen met lage premies. "Verzekeraars opereren in een vrije markt en mogen dus zelf bepalen welke premies ze aan wie vragen", zegt Pricewise-directeur Hans de Kok. "De uitschieters zijn echter wel opvallend. Maar we weten ook dat tegenover een hele hoge premie van de ene verzekeraar een lagere premie staat van een andere verzekeraar – voor dezelfde straat. Het loont dus vaak om je autoverzekering scherp te vergelijken. Dat kan zelfs met een WA-polis een paar honderd euro per jaar schelen.”

 

Reactie toevoegen

 
Premies autoverzekeringen snel duurder

Premies autoverzekeringen snel duurder

Autoverzekeringen worden snel duurder, zo blijkt uit een premieanalyse van Independer. De premies van WA-verzekeringen zijn sinds december 2015 al met ruim twintig...

Independer ontwikkelt autopolissen met ASR

Independer ontwikkelt autopolissen met ASR

Sinds vorige week biedt Independer twee nieuwe, samen met ASR ontwikkelde autoverzekeringen aan op haar site.   RijCompleet is bedoeld voor nieuwe(re) auto’s,...

Minder profijt lage inkomens van vergelijkingssite

Minder profijt lage inkomens van vergelijkingssite

Mensen met lage inkomens maken het minst gebruik van vergelijkingssites. Dit blijkt uit de Nationale Vergelijkingsmonitor, een jaarlijks onderzoek van Pricewise.nl...

Pricewise neemt Hoyhoy over

Pricewise neemt Hoyhoy over

Vergelijkingssite Pricewise heeft concurrent Hoyhoy overgenomen. Pricewise en HoyHoy blijven zelfstandige merken. Niels Brölman, directeur van Pricewise: "Met...

Fors hogere schadelast autoverzekeringen

Fors hogere schadelast autoverzekeringen

De schadelast van autoverzekeraars valt in 2015 flink hoger uit dan in de vier eerdere schadejaren. Op basis van zijn portefeuille van ruim 300.000 autoverzekeringen...

"wacht niet tot januari met kiezen nieuwe zorgpolis"

"wacht niet tot januari met kiezen nieuwe zorgpolis"

Pricewise ontraadt mensen die van zorgpolis willen veranderen te wachten tot januari voordat ze een nieuwe verzekering kiezen. Volgens de vergelijker zitten er haken...

Allsecur wint Effie voor effecteve campagne

Allsecur wint Effie voor effecteve campagne

Allsecur heeft een bronzen Effie gewonnen voor haar multimediacampagne met de broertjes Tim en Tom Coronel.  De marktleider op het gebied van online verkoop...

Site vergelijkt Pay How You drive autopolissen

Site vergelijkt Pay How You drive autopolissen

DeKilometerverzekering.nl is gestart met www.rijgedragverzekering.nl, waarop Pay How You Drive-autoverzekeringen worden vergeleken. Michale Boon, initiatiefnemer...

Prijs grootste drijfveer om te vergelijken

Prijs grootste drijfveer om te vergelijken

Prijs is de belangrijkste reden om te vergelijken en over te stappen. Aldus de Nationale Vergelijkingsmonitor 2014-2015 van vergelijkingssite Pricewise in samenwerking...

Ook Pricewise hekelt onderzoek ditzo

Ook Pricewise hekelt onderzoek ditzo

Ook Pricewise zegt zich niet te kunnen vinden in het Ditzo-onderzoek naar vergelijkers. Zonder vergelijkingssites kan de consument niet weten wat de laagste premie...