"Professionele lobby vraagt om scherpe keuzes"

Adfiz Magazine 1-2016

"Door goed samen te werken, scherpe keuzes te maken en transparant te communiceren boeken we betere resultaten." Dit zegt Adfiz-directeur Enno Wiertsema in een interview over het 'nieuwe' lobbybeleid van de branchevereniging. Het interview is verschenen in Adfiz Magazine, dat na enkele jaren afwezigheid opnieuw in print verschijnt.

"De meeste winst boek je niet door oppositie te voeren, maar door mee te regeren", is één van de lessen die Wiertsema trekt. "Je wilt meedenken als de kaders nog niet vastataan, dan heb je invloed. Een voorbeeld? Neem het provisieverbod. Dat wordt volgend jaar geëvalueerd, wij spraken vorig jaar al met het ministerie over welke vragen daarbij centraal zouden moeten staan. Je ziet dat je dan heel constructief in gesprek komt."

Een professionele lobby dwingt om keuzes te maken, zegt Wiertsema. "Tot voor kort ging de discussie met het bestuur vooral over de vraag: welk standpunt nemen we in? Nu praten we steeds vaker over de vraag: gaan we hier tijd in steken? Is het belangrijk genoeg? Welk resultaat kunnen we bereiken? Zaken die echt belangrijk zijn, kunnen we de tijd geven en dat vergroot de kans op resultaat."

De kernthema's die Adfiz heeft geformuleerd helpen hierbij, aldus Wiertsema. "Als er iets speelt, checken we eerst of het bijdraagt aan de waarde van advies of de toegang tot advies voor de klant. Ook als de samenwerking in de bedrijfskolom of de ruimte om te ondernemen verbeterd kan worden, zie we een rol voor Adfiz. Draagt het hier allemaal niet aan bij? Dan is de kans groot dat we het laten lopen."

 

Mensenwerk

In het voorwoord van het nieuwe Adfiz Magazine benadrukt voorzitter Wim Heeres dat adviseurs in een wereld waarin digitalisering hoogtij viert "als mens het verschil maken voor hun klanten". In het magazine komt een aantal cases aan bod waarin Adfiz-adviseurs het verschil maken. Zo vertelt Rutger Westenburg (Westenburg Assurantiën) over de online rijsimulator die zijn kantoor ontwikkelde voor chauffeurs van Connexxion (die nu al leidt tot lagere schadecijfers). Rob Hendrix, directeur Summa Adviesgroep, vertelt over de samenwerking met hogeschool Fontys in Venlo. Met Summa Young Professionals geeft hij hbo'ers de kans om zich verder te ontwikkelen in de financiële dienstverlening.

Het nieuwe Adfiz Magazine is verschenen in een oplage van 1500 exemplaren.

Reactie toevoegen

 
Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...