"provisie verdwijnt ook bij schadeverzekering"

Ook bij schadeverzekeringen zal provisie verdwijnen. Dat voorziet Dik van Velzen (NIBE-SVV) in de nieuwe Beursbengel.

Van Velzen: "Bij de meeste schadeverzekeringen mag provisie nog steeds. Maar 'mogen' is iets anders dan 'moeten'. En aan dat 'mogen' zijn straks wel nadelen verbonden, die er vroeger niet waren. Hoe legt een tussenpersoon straks aan zijn klant uit dat het advies voor de inboedelverzekering 'gratis' is, maar voor de uitvaartverzekering niet? Alleen dat lijkt mij al een argument om naar een nieuw beloningsmodel over te stappen. Daarom denk ik dat overstappen naar nieuwe beloningsmodellen ook voor schadeverzekering onontkoombaar is, zelfs als de wetgever het provisiesysteem voor schadeverzekeringen niet afschaft."

Reactie toevoegen

 

Reacties

marianne - 23 juli 2012

De "Rijken" hier in Nederland zullen beslist geen moeite hebben met het betalen van een declaratie nota. Echter, deze groep is maar 5 % van de nederlandse bevolking. Weet wel, dat de overige 95 % van de bevolking MODAAL of op een lager niveau moet leven en zien rond te komen. Zeker in deze tijden van veel ontslagen en crises !!!!!!!

Jazeker....... een hypotheker - 18 juli 2012

Een factuur voor een schadeverzekeringsadvies?? Zeg 250 euro, is dat niet weinig, voor het afsluiten van een AVP. De klant vraagt of je wel goed bent, 250 euro voor een premie van 4 euro per maand. Dat gaat ie niet doen. Ik regel het wel via internet, zegt hij dan. Maar ja, daar komt hij niet aan toe, heeft geen tijd of weet niet waar ie moet zoeken. Na 6 maanden, dus 6 maanden onverzekerd te zijn geweest, heeft hij het gevonden. He, verschillende premies, denkt de klant, 2 euro, 4 euro, 6 euro. Klant neemt die van 2 euro. 450.000 euro dekking per geval zal toch wel genoeg zijn, denkt hij. Als hij dat al denkt, want waarschijnlijk koest hij de goedkoopste, zich niet realiserend dat er bij een inkomsten dervings claim iets meer dan 450.000 euro nodig is. Ik hoop dan niet dat deze persoon mijn kind, maar een kind van de bedenkers van het afschaffen van de provisie, invalide rijden. Misschien dat men dan wakker wordt.

paulus - 18 juli 2012

het venijn zit 'm hierin: het hele idee om de afsluitprovisie voor uitvaart af te schaffen druist tegen alle logica in. Om dan op zo'n idioot besluit voort te borduren en zeggen dat de provisie op schadeverzekeringen niet meer te verkopen is, is dus aperte onzin.

Academicus - 17 juli 2012

Ik denk dat de markt dat heel anders ziet.

Jan de Boer - 17 juli 2012

GEWELDIG GOED PLAN. ... maar gefaseerd invoeren. Het intermediair kijkt naar dit soort ontwikkelingen nog steeds zoals "een koe kijkt naar een nieuw hek". Toch is de klant fors beter af door alle provisie uit de polis te laten halen en een vast net bedrag (bv 2 tientjes per maand) voor het hele schadebeheer en advies te gaan betalen. Kan de klant niet anders dan totaal klant zijn/worden en dat is toch precies wat de hedendaagse intermediair wil, totaalklanten die ook totaal bijdragen (ongeacht met 3 of met 10 polisssen, het advies is totaaladvies schade). "Nadeel" is wel dat je afspraken gaat maken en moet gaan nakomen. Niet alleen zeggen wat je doet maar ook doen wat je zegt en je klant hebt beloofd! Als de krant 2x niet goed wordt bezorgd zeggen we deze meteen op,....toch?! En pas op schade-intermediair van Nederland; als je straks met schade gaat werken op feebasis en/of op abonnementen, je gaat wel werken! voor je centen. Vanuit de luie stoel overvliegende "gouden kippen uit de lucht schieten" is afgelopen en een prachtige klantbediening op basis van het "piepsysteem" kun je wel vergeten. Reken het voor de grap eens door met hoeveel klanten je nog echt aan het werk hoeft als elke klant in je boeken netjes als totaalklant schade € 200,- vergoeding aan je betaalt per jaar. Heb je verschrikkelijk veel plezier in je werk voor nog maar een kwart van je klantenbestand. Het wordt echt weer leuk hoor. En wat lezen we in deze reviews? Angstig intermediair wat maar niet wil aanvaarden dat de wereld aan het veranderen is en krampachtig wil vasthouden aan een beloning waar (te) vaak nog maar weinig tegenover staat. Misschien in de vakantie eens tijd maken om het filmpje van Spencer Johnsen : Who moved my cheese? maar weer eens te bekijken? Jan de Boer, trainer/coach Implementatie Abonnementen en Fee

Jan de Wit - 17 juli 2012

Provisie is een ontnomen keuze. Provisie is een keuze voor de klant die bij complexe producten de klant is ontnomen. Alles is een klant uit te leggen, zelfs dat hem mogelijkheden ter financiering van advies zijn ontnomen. Het gevaar is dat als provisie onverkort gehandhaafd blijft, klanten niet bereid zijn om een factuur te betalen. Dat Dik zich nu ook al met marktwerking gaat bemoeien is wel frappant. Dik bemoei je met je opleidingen, daar ben je toch meester in.

Cor - 17 juli 2012

Dik , Het is de klant nog wel uit te leggen dat er geen provisie meer mag worden ontvangen . Geen geldstroom tussen Bank / Verzeraar en het Intermediair. Dat wij daarvoor in de plaats een fee of uurfactuur voor moeten neerleggen dat begrijpt een consument nog wel , maar stel hij kiest voor provisie dan ontneem je de consument dit. Daarbij komt dat vermogende consumenten wel een factuurtje kunnen en willen betalen als het allemaal goed geregeld wordt. De minima echter die enkle een basis schade pakketje hebben Inboedel , avp en auto , hoe moeten die het intermediair betalen ? Denkt u echt dat zij een abonnement gaan betalen of kunnen betalen? Dan nog maar te zwijgen over het wel of niet willen sluiten van een uitvaartverzekering , de minima kan daar echt geen 250,0 euro voor betalen en de vermogende klant heeft geen uitvaartverzekering nodig. Uw maatregelen treffen uitsluitend het intermediair en de consument aan de minima-kant. Mijn angst schuilt hem in het feit dat straks de banken , die gesteund zijn door de regering met onze belastingcenten de blits gaan uithangen door consumenten gaan ronselen met gratis producten als Uitvaart of Schade verzekeringen maar dat ze dan ook de rekeningenen en de totale verzekeringsbehoefte mogen oversluiten. Deze diensten kunen TP's neit aanbieden. Denk dat de gehele brancheverandering geschreven is in samenwerking met Overheid, baken en een aantal verzekeraars om alleenheerschappij te krijgen en daar moet het Intermediair dan maar voor sneuvelen. Juist deze banken en deze verzekeraar hebben deze crisis veroorzaakt , zijn daarna gered door ministers die zelf boter op het hoofd hebben/hadden met ons belastinggeld. Nogthans werken ze samen en houden ze de put gesloten waar eigen falen in verborgen zit. Mensen word nu eens wakker , bescherm de minima en het Intermediair tegen het geweld van de grote financiele bollebozen. Hoe hebben ze een geweldig vak stelselmatig en bewust zo kunnen ruineren. Cor

Mark - 17 juli 2012

Het heeft maar 1 doel en dat is de premie verhogen. Het intermediair is de sjaak, want daar gaat de marge verdwijnen. Ga de verzekeraar eens onderdruk zetten om zijn winst marge te laten zien in de premie. Daar heeft niemand het over. Tussenpersonen verenigd u!!

Gert van Lunteren / Harderwijk - 17 juli 2012

Zouden vanaf heden alle betweters en overige wijsneuzen nu gewoon voor eens en altijd hun kop willen houden over provisie en laten wij gewoon aan het werk gaan! PS. Volgens mij zit die stropdas veel te strak Dik, je stikt er nog eens in. Prettige dag allemaal ! Gert van Lunteren / Harderwijk

Peter - 17 juli 2012

EEn wijsneus die uit de boeken vandaan komt roept wat en een leger van betweters komt boven het gras vandaan. Laat deze man toch gewoon links liggen, die is bevooroordeeld en kan zich totaal niet verplaatsen in een client, net als velen hoogvliegers op dit forum. Hoe je de klant laat betalen is een zaak tussen jou en je klant. Het ene hoeft het andere per definitie niet uit te sluiten.

Adviesregels bij schadeverzekeringen

Adviesregels bij schadeverzekeringen

Voor het adviseren en bemiddelen in reguliere schadeverzekeringen is door de IDD het een en ander gewijzigd. Dit is, zo blijkt uit de door ons uitgevoerde audits,...

Ook Adfiz tegen aantasten eerbiedigende werking

Ook Adfiz tegen aantasten eerbiedigende werking

Ook Adfiz is faliekant tegen morrelen aan de eerbiedigende werking voor provisie bij contracten gesloten voor invoering van het provisieverbod in 2013. Adfiz-directeur...

"Minister mist kans"

"Minister mist kans"

Een gemiste kans. Zo omschrijft Dik van Velzen (Nibe-SVV) in zijn blog het voornemen van minister Hoekstra om de titel 'onafhankelijk adviseur' te beperken tot complexe...

"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Twee derde van de consumenten die hun schadeverzekeringen af hebben gesloten via een tussenpersoon, weet niet of ze provisie betalen via de verzekeringspremie en...

Minister kijkt naar eerbiedigende werking doorlopende provisie

Minister kijkt naar eerbiedigende werking doorlopende provisie

Volgens CFD wil Financiën morrelen aan de eerbiedigende werking op doorlopende provisie. CFD-voorzitter Edwin Herdink; "Ik heb het drie keer moeten lezen om...

"Wereld helaas niet veranderd na het provisieverbod"

"Wereld helaas niet veranderd na het provisieverbod"

Is in essentie de wereld veranderd na het provisieverbod? In een blog voor het New FInancial Forum zegt adviseur Maurice van den Hemel van Gewoon Lekker Leven teleurgesteld...

Consumentenbond blij met onderzoek naar openheid provisie

Consumentenbond blij met onderzoek naar openheid provisie

De Consumentenbond is blij dat minister Hoekstra (Financiën) gaat onderzoeken of het wenselijk is om bemiddelaars van schadeverzekeringen te verplichten hun...

"Aansprakelijkheid is echt een vak"

"Aansprakelijkheid is echt een vak"

"De discussies op sociale media laten zien dat aansprakelijkheid echt een vak is, waarin je je moet verdiepen." Dat stelt Dik van Velzen (Nibe-SVV) in zijn nieuwste...

Verzekeraar draait niet voor verkeersruzie op

Verzekeraar draait niet voor verkeersruzie op

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN: SCHADE - Twee autobestuurders hebben ruzie met elkaar. De één gaat dicht op de ander rijden. De ander remt zonder noodzaak....

Adviseur behoudt provisie bij overstap klant

Adviseur behoudt provisie bij overstap klant

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN: SCHADE - In maart 2016 gaat de consument akkoord met de verlenging van zijn arbeidsongeschiktheidsverzekering tot 3 mei 2019. Op 11 oktober...