"provisie verdwijnt ook bij schadeverzekering"

Ook bij schadeverzekeringen zal provisie verdwijnen. Dat voorziet Dik van Velzen (NIBE-SVV) in de nieuwe Beursbengel.

Van Velzen: "Bij de meeste schadeverzekeringen mag provisie nog steeds. Maar 'mogen' is iets anders dan 'moeten'. En aan dat 'mogen' zijn straks wel nadelen verbonden, die er vroeger niet waren. Hoe legt een tussenpersoon straks aan zijn klant uit dat het advies voor de inboedelverzekering 'gratis' is, maar voor de uitvaartverzekering niet? Alleen dat lijkt mij al een argument om naar een nieuw beloningsmodel over te stappen. Daarom denk ik dat overstappen naar nieuwe beloningsmodellen ook voor schadeverzekering onontkoombaar is, zelfs als de wetgever het provisiesysteem voor schadeverzekeringen niet afschaft."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Erick - 17 juli 2012

Iemand, in dit geval Dik van Velzen, roept iets en ja hoor.... al mijn vakbroeders gaan alweer in de ankers. Zonder na te denken worden tegenargumenten aangevoerd en gaat zo goed als de hele boel op tilt. Mooi voorbeeld weer om te laten zien hoe de branche niet op één lijn te krijgen is. Misschien moeten we eens naar elkaar gaan luisteren? Voor iedereen die het niet wil zien of nog niet door had.... de wereld verandert. Evenals onze markt en ons beroep. Verander je mee of laat je het je overkomen?

René Teuwen - 17 juli 2012

Het is een interessante visie. Wel lijkt me het zinvol om te bekijken hoe het provisieloze stelsel in de UK verlopen is. Met name op het gebied van autoverzekeringen hebben de intermediairs in de UK alternatieve inkomstenbronnen gevonden. Deze bronnen hebben ertoe geleidt dat de schadelast op auto extreem is opgelopen. De schadelast komt voort uit de letselschades. Het intermediair verkoopt de schadeformulieren met letselschade aan een letselschade advocaat. We moeten wel voorkomen dat we dit soort zaken niet gaan krijgen in Nederland.

marco - 17 juli 2012

Voor degene die het dus al wel snappen, dienen dit bericht als niet verzonden te beschouwen. In het jaar 2006 ben ik volledig intern digitaal gegaan met mijn kantoor. In 2008 en 2009 met succes digitaal naar mijn relaties, met serviceabonnement. Gewoon uitleggen!. Klanten kregen echt iets terug voor het abonnement. Wat ik totaal niet snap dat we anno 2012 nog maar blijven hangen in de oude wereld. In 2006 met de invoering van de Wfd en een jaar later 2007 met de Wft, had u allen al kunnen weten en voelen waar de markt naar toe zou gaan. En nu 2012 blijft u maar zitten in de ontkenningsfase?? Ach, er staat al weer een nieuwe garde financiele adviseurs klaar, veel al in de leeftijd tussen 30 tot 40 jaar, welke graag u klanten overnemen zonder de aanschaf van uw assurantieportefeuille. Dus als U het nog niet weet, Kom van die luierbank af en ga aan het werk, uw klanten zijn wel degelijk bereid het te betalen, maar ik moet steeds opnieuw constateren dat u het uw klanten nog steeds niet echt gevraagd of verteld hebt. U heeft de banken en verzekeraar niet nodig om een goede ondernemer/ adviseur te zijn, Zij hebben u nodig en Uw klanten hebben u Nodig, ga naast ze staan en Help ze!. Mijn qoute uit 2007/2008 geldt nog steeds! " Een Adviseur welke afsluit met Provisie Heeft Geen VISIE!!!" Beste mensen we hebben het mooiste vak van de wereld, geniet en werk en geniet, Maar vooral laat uw klant niet in de Koude Staan! Succes met de/ uw business. Verkoop Uw Meerwaarde!!! Marco

John - 17 juli 2012

5Van Velzen wil wellicht graag met vervroegd pensioen of een mega bonus als ontslagvergoeding. Als hij gelijk krijgt ,en de klant geen andere beloning wil betalen voor schadeproducten dan de huidige provisie,kan NIBE-SVV haar opleidingen wel opheffen wegens gebrek aan belangstelling voor het beroep van financieel dienstverlener. Dit beroep sterft dan uit omdat er geen behoorlijke boterham meer te verdienen valt als de consument hooguit € 30,== per uur voor advies wil betalen of helemaal niets.

Berend - 17 juli 2012

En dat allemaal omdat de klant dat niet wil (zie ook nog eens recent onderzoek NIBUD) en we die wel graag centraal stellen. Volgens mij is het inmiddels een doel geworden ipv een middel. Is iedereen er mee bezig en blijken aanbieders zich alleen maar te richten op het saboteren van het provisiesysteem: Als we dan niet meer kunnen (mogen) prikkelen dan maar helemaal om (zie NN bijvoorbeeld).... de dood of de gladiolen. En dan klopt de stelling van van Velzen opeens heel goed. Beetje een kip-ei verhaal dus. De meeste predikers van het abbo-systeem lijken nu gelijk te krijgen, maar hadden 5-10 jaar geleden, provisie klotste ongeveer over de drempel, daar met geen haar op hun hoofd aan gedacht. Lieten zich prikkelen en kietelen door de eerste de beste aanbieder van hypotheken, leven en aanverwante artikelen (de woonlastverdriedubbelaars bijvoorbeeld) die voorbij kwam. Nu staan diezelfde mensen soms op een kistje hun (en niet in de laatste plaats voor de klant, zegt men) perfecte systeem te verkondigen. Ik denk geldgedreven, het kon immers bij die bedrijven niet meer uit en zouden ze niet "omgegaan zijn", dan had men inmiddels helemaal geen haar meer op het hoofd gehad en wellicht zelfs geen hoofd. Uiteraard heeft van Velzen gelijk, tenminste... ik denk dat hij dat probeert aan te geven, die uitvaartverzekering is een beetje een weeffoutje. Maar als aanbieders bepaalde partijen tot wel 8% betaalden (nee, niet aan mij, sukkel natuurlijk ;-), dan is dat natuurlijk het volgende dossier. Kun je op wachten. Het was natuurlijk veel handiger geweest om de, zeg, 10 aanbieders van deze producten te bezoeken met een verhaal dan 1000den intermediairs (en hun relaties) hier nu mee lastig te vallen. Nu hebben, denk ik, diezelfde aanbieders door hun prikkelende werkwijze hun eigen ramen ingegooid. Nou ik ben benieuwd dus, Ik vermoed dat van Velzen wel gelijk zal krijgen, maar of hij het heeft?? Overigens…. Ik kwam onlangs bij een klant nog een (klein) lijfrentepostje oude stijl tegen, eind vorig jaar gesloten. Op basis van provisie: € 6.329,- (stond “gewoon” in de offerte). Het is nog een hele klus om aangifte van diefstal te doen en de aanbieder, een gerespecteerde verzekeraar, wast de handen in onschuld. Nog even oogsten voordat de lange donkere en koude winter van 2013 in zal vallen.

Eric Rooderkerk/ Prima verdienmodel - 17 juli 2012

Ik ben het volledig eens met de argumenten van Jan de Boer. Weet dat de AFM telkens weer hamert op de Zorgplicht noodzaak. Het leveren van onderhoud op uw advies(en) kan uitstekend in de vorm van een goed serviceabonnement. Transparante service en toegevoegde waarde leveren aan consumenten kan alleen maar worden waargemaakt met: 1. Een goed ingericht serviceabonnement 2. Een reëel prijsbeleid voor het serviceabonnement 3. Een perfect Debiteurenbeheersysteem Voor het assurantie en financieel Advieskantoor die nog zoekende is naar een facturatie en abonnementen oplossing over 5 maanden? Het unieke Debiteurenbeheersysteem van E-Factuur Intermediair (EFI) signaleert altijd tijdig en verwerkt efficiënt alle incasso’s waardoor aanmerkelijke tijd- en kostenbesparingen voor Advieskantoren worden verkregen, geheel zelfstandig en uiterst voordelig. Wij helpen u graag!

Geert - 17 juli 2012

Jammer. Een goed en perfect werkend systeem wordt zonder blikken of blozen uit het raam gesmeten als was het badwater.... Álles wordt gedaan om de banken in het zadel te houden en om de luis in de pels van die banken ( de tussenpersonen) te slachtofferen. Één ding is mij inmiddels wel duidelijk; De klant wordt er n i e t beter van. Maar wie interesseert dat nou? Europese regels roept men dan... zo gaat dat nou als je even niet op je winkel past!. Het feit dat Nederland overal 'voorop' wil lopen en het feit dat ons landje wordt bestuurd door mensen die met grote regelmaat niet competent blijken te zijn maakt dit mogelijk. Jammer dat een complete beroepsgroep 'ertussenuit wordt gesneden'. Diversiteit verdwijnt, oprecht en eerlijk klantadvies wordt niet meer gewaardeerd en de afstand tussen de overheid en de burger wordt nog eens extra vergroot. Wie gaat nu de burger al die onzinnige regelgeving uitleggen?

Willibrord - 17 juli 2012

Schoenmaker Dik hou je bij je leest. Hoe legt een tussenpersoon straks aan zijn klant uit dat het advies voor de inboedelverzekering 'gratis' is, maar voor de uitvaartverzekering niet? Nou moet het niet gekker worden. Zeg, Dik van Velzen dat kan jij je wel afvragen maar dat is helemaal niet relevant voor een masterclub die opleidingen verkoopt. Waar maak je je druk om? Wij komen bij de klant, wij kennen de klant en bespreken dat al met de klant. Dik, vrije marktwerking is er nog zolang niet alle bank en verzekeraars EN opleidingsinstituten zijn genationaliseerd.

Peter Dirks - Midden Brabant Advies - 17 juli 2012

Vreemd dat journalisten telkenmale de keuzevrijheid van de consumenten wil ontnemen. De consument wil graag kiezen hoe hij/zij de adviseur en tevens steun en toeverlaat wil laten belonen. De overgrote meerderheid wil het huidige vertrouwde systeem handhaven: advieskosten in de premie. Dit zal m.i. dan ook nimmer verdwijnen.

Henk - 17 juli 2012

Het lijkt erop dat klanten eigenlijk wel gedwongen moeten worden naar een abonnement als ik de reacties lees van business promotors op dit forum. Dan moet er ook een keerzijde zijn aan dat verhaal. Op uitspraken van Dik van Velzen zit in dit verband ook niemand te wachten.

Netto Combined Ratio Schade verslechterd naar 99,5 procent over 2023

Netto Combined Ratio Schade verslechterd naar 99,5 procent over 2023

Schade exclusief AOV had een premievolume van 13,5 miljard euro over 2023 (2022: 12,8 miljard euro). aldus DNB. De Netto Combined Ratio (NCR) van schade exclusief...

Actieve provisietransparantie: overgangstermijn flink korter

Actieve provisietransparantie: overgangstermijn flink korter

In BGfo-artikel 86d, eerste lid, onderdeel b, wordt, zoals eind vorige week bekend werd, voor de dienstverlening aan consumenten de tot nog toe geldende passieve...

VVP-poll: 'Financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en execution only totaal onvergelijkbaar zijn'

VVP-poll: 'Financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en execution only totaal onvergelijkbaar zijn'

Het grote nieuws afgelopen week was ongetwijfeld dat de Afdeling advies van de Raad van State het kabinet haar huiswerk laat overdoen inzake actieve provisietransparantie....

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

VVP-poll: provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt

Afgelopen week waren er veel reacties op het bericht 'Provisie blijft zolang de trots op het adviesvak ontbreekt'.  Het bericht sloeg op een artikel van Bert...

Productie Schade stijgt licht in september 2022

Productie Schade stijgt licht in september 2022

In september is het aantal nieuw afgesloten schadeverzekeringen ten opzichte van de maand ervoor gestegen met twee procent, aldus het Verbond van Verzekeraars. De...

Adfiz: kritiek op verlagen provisie door Menzis

Adfiz: kritiek op verlagen provisie door Menzis

Adfiz heeft kritiek op de provisieverlaging zorgverzekering die Menzis per 2023 heeft aangekondigd. Adfiz: “Wij zijn hier kritisch over, omdat juist in een...

Productie Schade stijgt licht in maart 2022

Productie Schade stijgt licht in maart 2022

In maart is het aantal nieuw afgesloten schadeverzekeringen ten opzichte van de maand ervoor licht gestegen met twee procent, aldus het Verbond van Verzekeraars....

Productie Schade gedaald in februari

Productie Schade gedaald in februari

In februari is het aantal nieuw afgesloten schadeverzekeringen ten opzichte van de maand ervoor met vijftien procent gedaald, aldus het Verbond van Verzekeraars....

Regeling WTS juli 2021

Regeling WTS juli 2021

(Lindenhaeghe in katern Ken je Vak! in VVP 6) In juli 2021 werd een deel van Nederland geplaagd door extreem hoog water en grote overstromingen. De gevolgen van...

Productie Schade daalt in augustus 2021

Productie Schade daalt in augustus 2021

In augustus is het aantal nieuw afgesloten schadeverzekeringen ten opzichte van de maand ervoor met 20 procent gedaald. De daling betreft vooral Brand bedrijven...