"Provisieverbod heeft niet voor alle markten goed uitgepakt"

Coen de Ruiter foto Independer

Minister Hoekstra heeft zich positief uitgelaten over het provisieverbod op complexe producten, maar hoe zit dat met andere partijen? Hoe kijken zij aan tegen provisietransparantie? Dat vraagt het Verbond van Verzekeraars in een serie van vijf korte interviews op zijn site aan om te beginnen Coen de Ruiter van Independer.

 

De Ruiter: "Wij vermelden al een tijd wat onze provisie is en sinds kort hebben we dat zelfs in ‘the flow’ opgenomen, zodat iedereen het heel gemakkelijk kan zien. Wij doen dat dus actief, maar merken ook dat je informatie moet doseren om het behapbaar te houden. Wij krijgen op onze site grofweg twee (hoofd)soorten bezoekers: de inspecteurs en de gemakzoekers. Die laatste zijn dik in de meerderheid en zij willen gewoon weten wat de hoogte van de premie is en wat ze daarvoor mogen verwachten, bijvoorbeeld in polisvoorwaarden, maar ook in klantervaring.”

"Als je kijkt naar de onafhankelijkheid, dan is het zeker effectief dat een consument zelf betaalt voor wat hij krijgt. Wat wel vaak is onderbelicht in de discussie, is dat het provisieverbod niet voor alle markten goed heeft uitgepakt. De uitvaartmarkt bijvoorbeeld bestaat alleen nog maar uit aanbieders, waardoor het voor ons en voor andere externe partijen niet mogelijk is om er een boterham te verdienen. Er is daar met andere woorden nauwelijks ruimte voor onafhankelijke adviseurs en dat is op zijn zachtst gezegd jammer, niet in de laatste plaats voor de consument. Die mist hierdoor een volledig overzicht van de markt.”

Jongeren

De Ruiter roept verder verzekeraars op de jongerendoelgroep beter te bedienen. “Een hot topic vind ik op dit moment de jongeren. Zij beginnen echt met een achterstand in de maatschappij. Ze krijgen geen studiefinanciering meer, maar een lening. Ze kunnen nauwelijks een huis vinden. Als ze er één te pakken krijgen, zijn de kosten hoog. En als ze een autoverzekering willen afsluiten, betalen ze ook fors meer. Ik zou het toejuichen als we producten gaan ontwikkelen waarbij jongeren hun goede gedrag veel eerder kunnen terugverdienen. Of sterker nog, producten die jongeren echt helpen met goed verkeersgedrag."

 

Reactie toevoegen

 
ACM wil meer transparantie over betaald ranken

ACM wil meer transparantie over betaald ranken

Van acht door de ACM onderzochte platforms doen alleen Independer en Kieskeurig niet aan betaald ranken.  De Autoriteit stelt vast dat er risico’s zijn...

Consument kiest minder vaak voor aanvullende zorgverzekering

Consument kiest minder vaak voor aanvullende zorgverzekering

Independer constateert dat minder mensen aanvullende verzekeringen kiezen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook kiezen meer mensen dan vorig jaar voor...

Independer verdubbelt dekking gratis Tandongevallen-verzekering

Independer verdubbelt dekking gratis Tandongevallen-verzekering

Independer heeft het maximale verzekerde bedrag van haar Tandongevallen-dekking (gratis bij een zorgverzekering) opgetrokken van 10.000 naar 20.000 euro. De website...

Independer gaat samenwerken met Lemonade

Independer gaat samenwerken met Lemonade

Consumenten die een inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering zoeken via Independer, kunnen vanaf nu ook kiezen voor Lemonade.Van origine Amerikaans is Lemonade...

Independer: Veilig Online Verzekering

Independer: Veilig Online Verzekering

Independer heeft samen met verzekeringspartner iptiQ een consumentenverzekering ontwikkeld voor de meest voorkomende risico’s van internetcriminaliteit, de...

Jongeren betalen gemiddeld 70 procent meer premie voor een autoverzekering

Jongeren betalen gemiddeld 70 procent meer premie voor een autoverzekering

Jongen betalen gemiddeld zo'n 70 procent meer voor de premie van hun autoverzekering en gemiddeld is de jaarpremie voor jongeren tussen de 18 en 24 jaar 1656 euro,...

Jongeren ook nu hardst geraakt door premiestijging autoverzekering

Jongeren ook nu hardst geraakt door premiestijging autoverzekering

De premies van autoverzekeringen stegen afgelopen jaar met gemiddeld zes procent. En ook deze premiestijging raakt jongeren tussen de 18 en 24 jaar weer het hardst,...

Nederlander vreest flinke stijging zorgverzekeringspremie

Nederlander vreest flinke stijging zorgverzekeringspremie

Ruim vier op de vijf Nederlanders denken dat ze vanwege de coronacrisis volgend jaar meer premie moeten betalen voor hun zorgverzekering. Van deze groep verwacht...

Independer: robo-advies

Independer: robo-advies

De nieuwe technologie, big data, de nieuwe kijk op klantgerichtheid. Het zijn uitdagingen die innovatieve partijen graag oppakken. In de rubriek ‘Verfrissend!’...

Dertig procent gemeenten onbetaalbaar voor alleenstaande modale starter

Dertig procent gemeenten onbetaalbaar voor alleenstaande modale starter

Voor alleenstaanden - met modaal inkomen én 20.000 euro eigen geld - die hun eerste bescheiden woning willen kopen, is gemiddeld bijna een derde van de Nederlandse...