Pvda: adviseur harder laten lopen bij oplossen woekerpolisaffaire

Tweede Kamer (plenaire zaal)

"Ziet de minister mogelijkheden om, al dan niet in samenwerking met brancheorganisaties, de adviseurs te dwingen meer verantwoordelijkheid te nemen in het activeren van klanten met een woekerpolis?" Dat vraagt de PvdA aan minister Dijsselbloem van Financiën.

De PvdA: "De activiteiten van de AFM lijken zich voornamelijk te richten op verzekeraars. Wij vinden dat adviseurs een gelijke, zo niet grotere, verantwoordelijkheid hebben in deze problematiek. Complicerende factor is daarbij dat dit een diffuse groep is. Dit mag echter geen reden zijn voor verminderde verantwoordelijkheid."

De leden van de SP-fractie vragen de minister aan te geven of "de hersteladviezen voldoen aan de eisen die de Wft stelt aan adviesgesprekken over financiële producten. Zo nee, waarom niet?"

PvdA en SP stellen evenals de andere Kamerpartijen kritische vragen aan de minister, in antwoord op zijn eerdere Kamerbrief inzake een dossier dat hem toch zo langzaam aan steeds meer hoofdpijn moet bezorgen. De brief volgde op de jongste rapportage van de AFM inzake activeren van klanten. Vrijwel alle partijen zeggen teleurgesteld of verontrust te zijn door de jongste, tegenvallende activeringscijfers.

De leden van de VVD-fractie zeggen voorstander te zijn van de inzet van tuchtrecht als de verzekeraars en adviseurs onvoldoende resultaten halen. De fractie: "Hoe gaat dit tuchtrecht ingezet worden? Welke afspraken zijn daarover gemaakt met de verzekeraars en adviseurs? De leden lezen dat bij significant afwijken van het afgesproken ambitieniveau eind Q4 2014, de Tuchtraad Financiële Dienstverlening (Assurantiën) wordt ingezet. Wat wordt bedoeld met significant afwijken?"

D66 is de enige die nog eens de omstreden Wabeke-norm ter discussie stelt (of eigenlijk aanbeveling, zoals het volgens toenmalig Ombudsman Jan Wolter Wabeke bedoeld was). D66: "Dit is een norm waarbij de kosten van de polis jaarlijks niet hoger mogen zijn dan 2,5 procent van het opgebouwd vermogen. Gekeken over een aantal jaren kan dit ervoor zorgen dat de kosten alsnog aanzienlijk op kunnen lopen. Is de minister zich daarvan bewust?"

Reactie toevoegen

 

Reacties

Edwin Herdink - 20 november 2014

De linkverwijzingen voor aanmelding bij een beroepsorganisatie geven een error. Hiermee nog een poging. 1. Adfiz: http://www.adfiz.nl/overadfiz/word-lid/ 2. CFD: http://www.commissiecfd.nl/index.php/77-content/76-sluit-u-aan 3. NVF: http://www.nvf.nl/contact.htm 4. NVGA: http://nvga.nl/Wat_is_de_NVGA/Lidmaatschap.aspx 5. OvFD: http://www.ovfd.nl/

Paul van Brederode - 20 november 2014

Ik vroeg me af, kan het zo zijn dat, wanneer verzekeraars hun verantwoordelijkheid nemen en de teveel ingehouden kosten écht gaan terugstorten aan de klant, in de beleggingspolissen, dat we geen (dossier) hersteladvies meer nodig hebben? Als ze dan ook nog een keer normale risicopremies berekenen, dat zou helemaal helpen denk ik. Is er iemand die een inschatting heeft van de werkelijke compensatie die gemiddeld per polis zou moeten worden terugbetaald? Niet de Wabeke norm die nu wordt gehanteerd, maar het werkelijke bedrag. Ik ben erg benieuwd hoe we er dan voor staan. Misschien dat dan blijkt dat adviseurs helemaal geen raar product 'in het economisch verkeer hebben gebracht' maar dat de producent achteraf de specificaties heeft teruggeschroefd. Ik weet geen cijfers maar het zou me niets verbazen. Verzekeraars lopen m.i. een beetje té hard voor het hersteladvies, dat gaat met een reden. Klantbelang ? mwhoa, zou helemaal nieuw zijn.

Paul van Brederode - 20 november 2014

kan iemand de PvdA en andere politieke partijen s.v.p. uitleggen dat de woekerpolisaffaire en hersteladvies beleggingsverzekeringen twee hele verschillende onderwerpen zijn? Er bekruipt mij het gevoel dat de adviseurs de woekerpolisaffaire van de verzekeraars moeten gaan oplossen. Dat lijkt me niet een juiste insteek. Hersteladvies beleggingsverzekeringen is wel een heel ander dossier.

Edwin Herdink - 20 november 2014

@Kees Bruin. Beste Kees ik begrijp je boodschap. Snel terug naar de discussie. Wanneer we als adiviseur relaties met een beleggingspolis goed willen voorlichten over de mogelijkheden van hersteladvies, dan dienen we eerst stil te staan bij de schade uit het verleden. Om de juiste schade te berekenen dienen de aanbieders opgave te doen van de ingehouden kosten per jaar. Probleem is dat door de vele fusies en hierdoor verschillende systemen deze kosten niet meer zijn aan te leveren. Zonder opgave van kosten kan men van de adviseur niet verwachten dat men een hersteladvies geeft? Het probleem ligt dan ook bij de aanbieders. Zodra zij de inghouden kosten per jaar transparant kunnen aanleveren dan kan de schade uit het berekent worden. Wanneer de aanbieder het claimbedrag accepteert dan kan daarna het hersteladvies naar de toekomst toe gestart worden. Met andere woorden zonder vergoeding voor schade uit het verleden is er geen herstel mogelijk naar de toekomst toe.

Leo Tol - 20 november 2014

@Edwin, links werken niet, als ik je helpen mag? Adfiz: http://www.adfiz.nl/overadfiz/word-lid/ CFD: http://www.commissiecfd.nl/index.php/77-content/76-sluit-u-aan NVF: http://www.nvf.nl/contact.htm NVGA: http://www.nvga.org/Wat_is_de_NVGA/Lidmaatschap.aspx OvFD: http://www.ovfd.nl/inhoud/lidmaatschap/lidmaatschap_fin.asp En iedereen kan zich uiteraard bij Uwgeldwinkel.nl aansluiten. https://uwgeldwinkel.nl/?dienstverleners/over

Roelof Radstaake - 20 november 2014

@Paul Ik denk, Paul, dat niemand behalve de insiders dat verschil meer kennen. De term "woekerpolis", die als term al niet eens de lading dekt, is verworden tot een term voor alles wat met beleggingspolissen in het algemeen fout is gegaan en is, net als de Wabekenorm, een eigen leven gaan leiden. Dit leven vermoord je nu niet meer. Dat had dan direct in 2008 gebeurd moeten zijn. En het idee dat jou bekruipt, dat de adviseurs de zwarte piet (vergeef me de term) toegeschoven gaan krijgen hing voor mijn gevoel al geruime tijd in de lucht. Maar de discussie ging toen alleen maar over de opleidingsnormen. Oftewel, de strategie is, beuk al die ongeorganiseerde (en dus diffuse) groep adviseurs murw, combineer dat met steeds meer een duaal aanbod vanuit de verzekeraars, steeds strengere opleidingsnormen en toegenomen zorgverplichtingen jegens de klant en het recept voor toename van de macht van verzekeraars is gegeven. Tegenrecept? Hoge organisatiegraad en 1 mond, niet alleen naar den haag, maar ook naar de media.

Albert van der Poll - 20 november 2014

@ Edwin, ik kan heel best berekenen wat het voordeel (naar de toekomst) is van een wijziging, naar een ander product met eenzelfde basis, een kort hersteladvies. Je kan ook verhalen naar het verleden, via de claimstichtingen of de claimexperts, en je kan op basis van je oude product een nieuw advies inrichten, met de kennis en wijsheid en (vooral) de wensen van nu. Optie 1 is kosteloos voor mijn eigen klanten. Voordat dit tot een gezamenlijke gestroomlijnde activiteit van ALLE betrokken partijen wordt, moet er aan onze kant een aantal vooroordelen uit de weg, om slagvaardig te kunnen zijn. 1. de adviseur wist best dat deze producten niet deugden. Dat kun je naar mijn idee na 2007 nog wel vinden maar in de jaren 90? 2. de adviseur heeft mij dit product "aangesmeerd" omdat hij daaraan veel (meer) kon verdienen. 3. de problemen met de polissen worden in belangrijke mate veroorzaakt door de provisie. Zolang adviseurs tekens de zwarte/geruite/witte/regenboogpiet krijgen toegespeeld zullen zij veel weerstand bij consumenten moeten overwinnen, wat niet echt helpt bij het herstel. Doet die adviseur het nu wél goed, zal zo'n consument zich afvragen, als die adviseur in het verleden alleen uit eigenbelang mij die woekerellende in de maag heeft gesplitst? Terecht toch. Die aanbieders kunnen misschien zogenaamd niet meer zo precies achterhalen wat de kosten waren, maar ze weten drommels goed wat ze nu in rekening brengen, voor die oude producten én voor de nieuwe! Dus: nieuw voor oud, dan hoeft er geen reparatie van de polis plaats te vinden, maar moet de situatie van de relatie opnieuw in kaart gebracht: gewoon onderhoudsgesprek, en een aanpassing aan de huidige inzichten en wensen. Voor zware averij gevallen kun je dan nog claimen of compenseren.

Roelof Radstaake - 20 november 2014

@Paul. Ik deel jouw trieste constatering en heb er ook een hard hoofd in dat de adviseursbranche alles overleeft, op enkele losse zielen na. En het resultaat is dat de macht van het Verbond daarmee ongebreideld is geworden met de consument als trieste derde. Want als het dan misgaat en de consument komt tegenover het juridische apparaat van verzekeraars te staan, dan weet ik wel wie het haasje is. Ik vrees dat organisaties als de Nationale Vraagbaak dan constant de rommel mag gaan opruimen.

Edwin Herdink - 20 november 2014

Om de aanmeldingen te vergemakkelijken onderstaand de webadressen van de beroepsorganisaties: 1. Adfiz: www.adfiz.nl 2. CFD: www.commissiecfd.nl 3. NVF: www.nvf.nl 4. NVGA: www.nvga.org 5. OvFD: www.ovfd.nl

Edwin Herdink - 20 november 2014

In antwoord op jouw vraag of er een werkelijke inschatting gemaakt kan worden van de werkelijke compensatie per polis? Ja dat kan en wel heel eenvoudig via de online software van Claimexperts. Wil je meer hierover weten dan verwijs ik je graag door naar Rene Graafsma via rene@respect.nl

Vereniging Woekerpolis.nl en Consumentenbond: procedure tegen Achmea

Vereniging Woekerpolis.nl en Consumentenbond: procedure tegen Achmea

Vereniging Woekerpolis.nl zegt dat er een procedure gaat starten nu Achmea te kennen heeft gegeven niet in te gaan op de eis van een collectieve aanvullende regeling...

HuninkDorgelo lijft BuroPost in

HuninkDorgelo lijft BuroPost in

HuninkDorgelo en BuroPost zijn samengaan. "Er wordt verder gegaan onder de naam HuninkDorgelo terwijl het DNA van BuroPost sterk terug zal komen in de dienstverlening...

Graafsma: "Wikkel woekerpolissen af volgens 'Allianz-regeling'"

Graafsma: "Wikkel woekerpolissen af volgens 'Allianz-regeling'"

René Graafsma roept de Tweede Kamer op om zijn zogeheten 'Allianz-regeling' over te nemen voor de afwikkeling van het slepende woekerpolisdossier. Graafsma...

Financieel adviseur is de zilveren kogel

Financieel adviseur is de zilveren kogel

De financieel adviseur is de ideale persoon om proactief klanten in beweging te krijgen. Dat blijkt zonneklaar uit het AFM-rapport ‘Experimenten: samen leren...

NN betaalt in slepende woekerpoliszaak

NN betaalt in slepende woekerpoliszaak

De Commissie van Beroep van Kifid ziet geen grond de procedure tussen een woekerpolishouder en NN voort te zetten. Daarmee lijkt een eind gekomen aan een van de...

Hof: "Zeer hoge provisie voor enkel invullen aanvraagformulier"

Hof: "Zeer hoge provisie voor enkel invullen aanvraagformulier"

"De stelling van verzekeraars dat bij het afsluiten van woekerpolissen kosten niet gespecificeerd hoefden te worden en dat kon worden volstaan met een rekenvoorbeeld,...

Adviseur ruim 8 procent meer kwijt aan kosten doorlopend toezicht

Adviseur ruim 8 procent meer kwijt aan kosten doorlopend toezicht

De kosten van het doorlopend toezicht door de AFM stijgen in 2017 met gemiddeld zes procent. Voor adviseurs en bemiddelaars bedraagt de kostentoename ruim 8 procent....

Aandeelhouders aangesproken op woekerpolisaffaire

Aandeelhouders aangesproken op woekerpolisaffaire

Om aandacht te vragen voor het lot van woekerpolisgedupeerden, bezoekt de Consumentenbond de aandeelhoudersvergaderingen van verzekeraars ASR en Nationale-Nederlanden....

Kantelpunt in woekerpolisaffaire?

Kantelpunt in woekerpolisaffaire?

Het gerechtshof Den Bosch heeft bepaald dat ASR door haar ingehouden kosten op een woekerpolis aan de klant moet terugbetalen.    Het gaat om de eerste...

Nps-score adviseurs Nh1816 verder gestegen

Nps-score adviseurs Nh1816 verder gestegen

De Net Promotor Score van met Nh1816 samenwerkende adviseurs is in 2016 gestegen tot +60 bij advies en +59 bij het afhandelen van schade. Al jaren en als een van...