Pvda: adviseur harder laten lopen bij oplossen woekerpolisaffaire

Tweede Kamer (plenaire zaal)

"Ziet de minister mogelijkheden om, al dan niet in samenwerking met brancheorganisaties, de adviseurs te dwingen meer verantwoordelijkheid te nemen in het activeren van klanten met een woekerpolis?" Dat vraagt de PvdA aan minister Dijsselbloem van Financiën.

De PvdA: "De activiteiten van de AFM lijken zich voornamelijk te richten op verzekeraars. Wij vinden dat adviseurs een gelijke, zo niet grotere, verantwoordelijkheid hebben in deze problematiek. Complicerende factor is daarbij dat dit een diffuse groep is. Dit mag echter geen reden zijn voor verminderde verantwoordelijkheid."

De leden van de SP-fractie vragen de minister aan te geven of "de hersteladviezen voldoen aan de eisen die de Wft stelt aan adviesgesprekken over financiële producten. Zo nee, waarom niet?"

PvdA en SP stellen evenals de andere Kamerpartijen kritische vragen aan de minister, in antwoord op zijn eerdere Kamerbrief inzake een dossier dat hem toch zo langzaam aan steeds meer hoofdpijn moet bezorgen. De brief volgde op de jongste rapportage van de AFM inzake activeren van klanten. Vrijwel alle partijen zeggen teleurgesteld of verontrust te zijn door de jongste, tegenvallende activeringscijfers.

De leden van de VVD-fractie zeggen voorstander te zijn van de inzet van tuchtrecht als de verzekeraars en adviseurs onvoldoende resultaten halen. De fractie: "Hoe gaat dit tuchtrecht ingezet worden? Welke afspraken zijn daarover gemaakt met de verzekeraars en adviseurs? De leden lezen dat bij significant afwijken van het afgesproken ambitieniveau eind Q4 2014, de Tuchtraad Financiële Dienstverlening (Assurantiën) wordt ingezet. Wat wordt bedoeld met significant afwijken?"

D66 is de enige die nog eens de omstreden Wabeke-norm ter discussie stelt (of eigenlijk aanbeveling, zoals het volgens toenmalig Ombudsman Jan Wolter Wabeke bedoeld was). D66: "Dit is een norm waarbij de kosten van de polis jaarlijks niet hoger mogen zijn dan 2,5 procent van het opgebouwd vermogen. Gekeken over een aantal jaren kan dit ervoor zorgen dat de kosten alsnog aanzienlijk op kunnen lopen. Is de minister zich daarvan bewust?"

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 18 november 2014

Wil de laatste adviseur die het land verlaat het licht uitdoen?

Albert van der Poll - 18 november 2014

@ Roelof, als het standpunt is dat van verzekeraarszijde de problematiek is opgelost met die malle Wabekenorm, hoe kan er dan bij de adviseurs nog sprake zijn van een woekerpolis? Is daar een andere norm voor opgesteld? Laten we elkaar niks wijsmaken, er zit nog een hoop werk in, zeker ook voor adviseurs. We zouden al erg geholpen zijn met een collectieve reparatie van diverse kosten, overlijdenspremie aanpassen, beleggingskosten naar de normen van 2014. Maar de werkverschaffingsreflex van de PVDA zit diep, of moeten we hierbij denken aan een commissariaatjesreflex van rode politici op een blauwe wipstoel. Het blijft wonderlijk dat gekozen wordt voor de omslachtige route van 1 op 1 breed en diepgaand advies, terwijl daar slechts een beperkt aantal consumenten voor in aanmerking komt: alleen degenen die nog een adviseur hebben. Wat mij betreft kan ook geen sprake zijn van een geheel kosteloos advies aan die consumenten die bij ons alleen uit serviceoverwegingen een polis hebben geparkeerd. Daarover zullen we van mening verschillen gezien je eerdere bijdrage.

Roelof Radstaake - 18 november 2014

Albert, het hersteladvies valt onder de eerder verkregen provisie, daar is iedereen het geloof ik over eens. Naar de toekomst de zaak herstellen valt hier niet onder dus hiervoor mag je wel degelijk kosten rekenen. Wat de wabekenorm betreft, die is destijds gepresenteerd als de oplossing namens de verzekeraars maar de polishouders gingen hiermee niet akkoord getuige de huidige procedures. Ik voorzie dat straks verzekeraars zullen aansturen op een regeling waarbij zij een deel verantwoording nemen maar verwijzen naar hun omarming van de wabekenorm als hun aandeel in de oplossing. Het andere deel zal dan afkomstig moeten zijn van het intermediair die als deskundige namens de klant het produkt hadden moeten doorzien in de risico's en de klant beter hierop had moeten wijzen. Het is de klant die eist. En als hij kan bewijzen dat als hij de werkelijke risico's had gekend hij de polis niet zou hebben genomen, dan is er sprake van dwaling en is diegene die het produkt bij hem parkeerde (de adviseur dus) hierop aan te spreken. Het is dan aan de adviseur om de desbetreffende verzekeraar aan te spreken. Oftewel, als ik een philips tv koop met een gebrek bij een witgoeddealer, dan kan ik de witgoeddealer aanspreken en wat hij regelt met philips raakt mij als consument niet. Jullie zijn de verkoper die de klant het produkt hebben verkocht. Dat blijkt een gebrek te hebben en dus zijn jullie primair aan te spreken, niet de verzekeraars.

Dennis Jellema - 18 november 2014

@Roelof, de 2e kamer staat ook bekend als de 2e slaapkamer. Het lijkt al jaren dat ze niet vooruitkomen met dat lullige poldermodel wat hier in NL zo goed zou zijn. Het huidige politieke bestel is compleet failliet, er moet op basis van compromissen een oplossing gevonden worden, en bij een Compromie mag niemand op de tenen getrapt worden. Wabeke zelf heeft al aangegeven dat het geen Norm was, maar dat die Klungel Woekerpolisclaim en VerliesPolis er een eigen draai aan hebben gegeven. Maatschappijen gingen hier maar wat graag in mee, aangezien de compensatie van de polis pas op einddatum hoefde plaats te vinden, echter met 1 groot probleem, Geen inflatiecorrectie op het geld. Dus een reservering nu op de balans, en in 2030 ergens de compensatie berekenen. De 2 eerder genoemde partijen hebben een half tot 1 miljoen gekregen per verzekeraar voor die oplossing. Dus als we teruggaan in de tijd dan ziet het er heel anders uit dan ze nu willen laten geloven. Hoop dat Kassa en Radar er nog een een goed Item van maken, en dit gewoon wekelijks terug laten keren, maar dan wel met die verstanden dat die 2 partijen ook eens goed worden aangepakt voor geldklopperij.

Vereniging Woekerpolis.nl en Consumentenbond: procedure tegen Achmea

Vereniging Woekerpolis.nl en Consumentenbond: procedure tegen Achmea

Vereniging Woekerpolis.nl zegt dat er een procedure gaat starten nu Achmea te kennen heeft gegeven niet in te gaan op de eis van een collectieve aanvullende regeling...

HuninkDorgelo lijft BuroPost in

HuninkDorgelo lijft BuroPost in

HuninkDorgelo en BuroPost zijn samengaan. "Er wordt verder gegaan onder de naam HuninkDorgelo terwijl het DNA van BuroPost sterk terug zal komen in de dienstverlening...

Graafsma: "Wikkel woekerpolissen af volgens 'Allianz-regeling'"

Graafsma: "Wikkel woekerpolissen af volgens 'Allianz-regeling'"

René Graafsma roept de Tweede Kamer op om zijn zogeheten 'Allianz-regeling' over te nemen voor de afwikkeling van het slepende woekerpolisdossier. Graafsma...

Financieel adviseur is de zilveren kogel

Financieel adviseur is de zilveren kogel

De financieel adviseur is de ideale persoon om proactief klanten in beweging te krijgen. Dat blijkt zonneklaar uit het AFM-rapport ‘Experimenten: samen leren...

NN betaalt in slepende woekerpoliszaak

NN betaalt in slepende woekerpoliszaak

De Commissie van Beroep van Kifid ziet geen grond de procedure tussen een woekerpolishouder en NN voort te zetten. Daarmee lijkt een eind gekomen aan een van de...

Hof: "Zeer hoge provisie voor enkel invullen aanvraagformulier"

Hof: "Zeer hoge provisie voor enkel invullen aanvraagformulier"

"De stelling van verzekeraars dat bij het afsluiten van woekerpolissen kosten niet gespecificeerd hoefden te worden en dat kon worden volstaan met een rekenvoorbeeld,...

Adviseur ruim 8 procent meer kwijt aan kosten doorlopend toezicht

Adviseur ruim 8 procent meer kwijt aan kosten doorlopend toezicht

De kosten van het doorlopend toezicht door de AFM stijgen in 2017 met gemiddeld zes procent. Voor adviseurs en bemiddelaars bedraagt de kostentoename ruim 8 procent....

Aandeelhouders aangesproken op woekerpolisaffaire

Aandeelhouders aangesproken op woekerpolisaffaire

Om aandacht te vragen voor het lot van woekerpolisgedupeerden, bezoekt de Consumentenbond de aandeelhoudersvergaderingen van verzekeraars ASR en Nationale-Nederlanden....

Kantelpunt in woekerpolisaffaire?

Kantelpunt in woekerpolisaffaire?

Het gerechtshof Den Bosch heeft bepaald dat ASR door haar ingehouden kosten op een woekerpolis aan de klant moet terugbetalen.    Het gaat om de eerste...

Nps-score adviseurs Nh1816 verder gestegen

Nps-score adviseurs Nh1816 verder gestegen

De Net Promotor Score van met Nh1816 samenwerkende adviseurs is in 2016 gestegen tot +60 bij advies en +59 bij het afhandelen van schade. Al jaren en als een van...