Rare jongen, die afm!

Assurancetourix

De reacties op het VVP Online-bericht dinsdag 'Rare jongens, die tussenpersonen...' maken duidelijk dat het intermediair zich miskend voelt door de AFM. Een beetje als de zingende bard Assurancetourix uit de strip Asterix, die maar zijn even zijn mond hoeft open te doen en een menhir op zijn dak krijgt of wordt vastgebonden met een doek om zijn mond.

Verder blijkt uit de reacties dat, om nog even in Asterix-termen te blijven, het intermediair de AFM ziet als de menhir die steenhouwer Obelix altijd torst: zwaar op de hand en gesloten. De AFM heeft dus nog wel wat goodwill-werk te verzetten onder financieel adviseurs. Aanleiding voor het bericht was de verzuchting van Michiel Denkers, Hoofd Toezicht AFM, dat er weinig reacties waren gekomen op zijn eerste column in VVP aan de vooravond van het provisieverbod. Denkers riep adviseurs op "worstelingen, vragen en zorgen over de komende veranderingen met ons te delen". Die thema's wilde hij dan oppakken in zijn volgende columns. Het bericht dinsdag op VVP Online leverde wél veel reacties op. De redactie heeft er een aantal thema's uitgehaald die momenteel blijken te leven en wellicht dat Denkers daar wat mee kan in de context van zijn VVP-columns. Een hele belangrijke is de de vraag hoe het onder het provisieverbod verder moet met consumenten die niet rechtstreeks voor financieel advies kunnen betalen. De AFM denkt volgens adviseurs niet of te weinig mee bij het oplossen van dit probleem. "ideeën over hoe nu concreet verschraling van deskundig advies kan worden tegengegaan zijn tot op de dag van vandaag door de AFM niet ingebracht", aldus een adviseur. Verder vindt men dat de AFM zich te weinig inspant voor een level playing field, terwijl dat gelijke speelveld zeker onder het provisieverbod van levensbelang is. Een thema dat niet wordt genoemd, maar toch ook interessant is: wat vindt de AFM nou een passende beloning bij uitvaartverzekeringen, die ook onder het provisieverbod gaan vallen. Nog eentje: betekent het provisieverbod niet dat het toezicht minder streng kan? Wat betreft het AFM-imago lijkt het zaak dat de toezichthouder er meer blijk van geeft dat hij ook echt notie neemt van wat het intermediair zegt. Want daar komen veel reacties op neer: wij reageren niet, want er gebeurt toch niks mee of sterker nog: als je kritisch bent, wordt jouw kantoor als eerste bezocht en gecontroleerd. Een klacht in dezelfde hoek: er vindt geen terugkoppeling plaats als een melding wordt gedaan van slecht marktgedrag door een tussenpersoon of verzekeraar. Daardoor blijft onduidelijk of de melding ook echt wordt opgepakt. Meer reacties blijven welkom: vvp@afm.nl

Reactie toevoegen

 

Reacties

Olav Wiggers - 17 augustus 2012

Beste Theo, wat jammer dat je je hele goed onderbouwde eigen verhaal over abonnementen en uurtje factuurtje in je laatste alinea weer helemaal onderuithaalt. Je zegt daar: "wanneer jij of je klant...........dan ga je toch elders shoppen !!!". Ofwel je gaat voor de weg van de minste weerstand=weg van de meeste verdienste, door voor je abbonnementsgeld zo min mogelijk werk te hoeven doen. Ik dacht dat het ging om het beste product voor de klant of dat nu makkelijk of moeilijk is......... of heb ik mij nu vergistin de doelstelling, want dan doe ik het al 30 jaar verkeerd namelijk.

Theo Adviseur - 16 augustus 2012

O ja beste Theo, je hebt nog maar 4 maanden voordat jouw nieuwe advieswereld gaat beginnen. Ga nu alvast je bedrijfsvoering aanpassen en ga erg hard oefenen op het echte adviseren... zonder provisies maar wel op de mooie moderne 2013 manier van uurtje-factuurtje en/of geweldige serviceabonnementen. Succes Theo met je nieuwe ondernemersschap!

Theo Adviseur - 16 augustus 2012

@Rien Sorry hoor, ik ga nergens aan voorbij maar je begrijpt nog steeds 1 belangrijk aspect niet? De overheid heeft het provisieverbod ingesteld waardoor zuivere netto prijsvorming uitdrukkelijk wordt gewenst. Men wil géén betalingen meer tussen verzekeraars, banken en het intermediair! Adviseurs worden dus geacht weer onafhankelijk te adviseren zonder enige commerciële leverancier prikkel. Het klantbelang komt hiermee centraal te staan en niet het meer het product. Jouw aanbieders worden voortaan doodgewone polisfabrieken en wanneer jij en/of je klant zoveel werkzaamheden hebben door disfunctioneren van de polisfabriek, dan ga je toch elders shoppen voor je klant. Dat zou jij toch zelf ook doen wanneer je bakker ze te bruin bakt?

Olav Wiggers - 16 augustus 2012

De AFM vraagt om een oplossing ?????? Deze dicteren toch doorgaans alleen maar ? De oplossing ligt namelijk (in ieder geval voor wat betreft schadeverzekeringen) al vele jaren aan hun voeten !!!! Niet verder vertellen hoor maar het heet namelijk provisiestelsel, dat is een heel oud en uiterst sociaal systeem waarbij verzekerder betalen naar draagkracht, wie weinig premie betaald, betaald weing provisie en wie meer betaald betaald meer. Hierdoor worden de grootste lasten gedragen door de breedste schouders en blijft advies voor iedereen beschikbaar en betaalbaar.

PS - 16 augustus 2012

Mag ik mij even ziek melden svp.Ik voel mij kotsmisselijk meneer Denkers. 10 jaar lang de markt verzieken, goedwillend intermediair negeren, oogkleppen opzetten, koptelefoon op met een lekker muziekje, vast lopen als toezichthouder en dan vragen hoe het wel moet. U weet mensen te motiveren. Graag eerst een flink aantal positieve daden ten gunste van de beroepsgroep, dan voel ik mij misschien weer wat beter en kan ik u misschien wat advies geven.

Ad Viseur - 16 augustus 2012

Ik wil in het kader voormelde graag een item aandragen voor een column van de heer Denkers. Misschien wil hij zelfs zijn naam eer aan doen aan gaan nadenken en reageren op de volgende stelling: Van het belonings(boete)stysteem gaat een perverse prikkel uit, om hoge boetes uit te delen, teneinde daarmee de financiering van het eigen bedrijf en de daarbij horende bovenmatige beloning van de directie te waarborgen. Hiermee wordt voorbijgegaan aan de primaire doelstelling van deze organisatie , zijnde goede en integere advisering en bescherming van de consument. Ter onderbouwing van deze stelling verwijs ik naar de hoge boetes bij o.a. de Raobank, zonder intrekking van de vergunning van deze bank en zonder dat er verbetering bij deze instelling plaats vindt. Zou nl de vergunning ingetrokken worden, dan kan deze instelling niet meer over de schreef gaan en verliest hiermee de AFM een belangrijke inkomensbron. Wellicht dat de heer Denkers hier eens over na zou willen denken.

Paul - 16 augustus 2012

Even terug naar de basis. Wat was nu de bedoeling? 1, Uitbannen van de cowboys en andere zakkenvullers. 2. Een eerlijk en goed advies aan de consument. 3. Behoud van concurrentie. 4. Advies betaalbaar houden. Oplossing: Complexe producten kunnen in deze context prima op basis van declaratie, mits dit kan worden mee gefinancierd. Consument weet waar hij/zij aan toe is. De banken en verzekeraars kunnen de adviseur niet meer sturen. De adviseur krijgt betaald voor zijn verrichtingen. Simpel Risk verzekeringen en producten, waaronder ik ook de uitvaartverzekeringen schaar, kunnen prima tegen een doorlopende provisie. De consument die het zelf direct via internet of bank wil regelen kan zelf zijn voordeel berekenen. De consument die liever gewoon goed verzekerd is en terug wil kunnen vallen op zijn, op basis van vertrouwen geselecteerde, adviseur betaald een premie inclusief provisie. Afsluitprovisies (contact gemaakte en vooruit betaalde provisie) afschaffen.

Ome Joop - 16 augustus 2012

Troost me in deze rare vergelijking dat het nog erger kan: denk aan Calimero.

Theo Adviseur - 16 augustus 2012

Een adviseur die afsluit met provisie, heeft geen visie... is absoluut een goede conclusie. Waarom huilt het assurantie intermediair, terwijl het in alle andere beroepsgroepen gebruikelijk is om te worden beloond via uurtje-factuurtje of door middel van een vast bedrag ofwel het abonnement. De wereld blijft toch niet stil staan? Het ouderwetse provisie ontvangen en het min of meer afhankelijk zijn van aanbieders was toch belachelijk? De Wft bestaat geeft open normen. Dat betekent dat je als financiële onderneming zelf je vergoeding(en) kunt bepalen, dus een inkomen gerelateerd aan bedrijfskosten en concurrentie e.d. Nu kan het intermediair daadwerkelijk gaan adviseren en zich ook daadwerkelijk de Adviseur gaan noemen met erg veel kennis van zaken. Daar zit de huidige generatie klanten zeker op te wachten; dus transparant, eerlijk en een prima toegevoegde waarde leveren zoals afgesproken in bijvoorbeeld uw serviceabonnement. Als TIP geef ik mijn collegae graag even mee om nu al goed na te denken over hoe te gaan incasseren en/of hoe het debiteurenbeheer goed te laten verlopen: 1. vanwege de hoge kosten en de 'ver van m'n bed show': nooit de incasso's en het beheer uitbesteden aan facturatiebedrijven. De kosten zijn erg hoog en het geeft grote ergernissen bij bijvoorbeeld storno's. Daarbij moet je je realiseren dat door de erg hoge extra bedrijfslasten bij incasso uitbesteding, je concurrentieprijs m.b.t. je abonnementen te hoog zal zijn. Conclusie: incasso uitbesteding is duur, ergerlijk en kost heel veel tijd maar ook klanten door prijsstelling. 2. Neem een gespecialiseerd facturatieprogramma die er nu al zijn voor assurantie Advieskantoren. Deze programma's doen alles automatisch en in lengte van jaren, voor een paar honderd euro per jaar. Wij werken op deze manier en het scheelt ons erg veel tijd en kantoorkosten. Voordelen zijn ook dat je sneller kunt reageren op wanbetalers en dagelijks overzicht behoudt op het gehele debiteurenbeheer. Ik ben niet tegen facturatiebedrijven maar vind ze wel erg duur omdat daar natuurlijk ook weer personeel, managers, directies en aandeelhouders van moeten eten. Als echte onafhankelijke Adviseur merk ik zelf, door alles eenvoudig en zelfstandig in de hand te houden, dat mijn grip op klanten erg goed is (geen wanbetalingen of weglopers) en... tegen lage bedrijfskosten!

Frits de Zwoeger - 16 augustus 2012

De AFM is de postmoderne Inquisitie of Raad van Beroerten. Opgericht ten doele uitbanning van het vrije advies en belast met de opsporing, het onderzoek naar en het opleggen van straffen aan vrije adviseurs. Alles ter bescherming van het zuivere onpersoonlijke advies. Door het ontbreken van de Trias Politica leidt eigen onderzoek een proces in, wat ontaard in een schijnproces. Op voorhand is men als vrije adviseur veroordeeld en schuldig bevonden en is de Raad zelve onaantastbaar. Tijdens het proces worden de ondervragingen uitgevoerd in de aanwezigheid van een ambtenaar die gedetailleerde notulen bijhoud. Alles wat tijdens dit proces wordt genotuleerd wordt tegen de verdachte in stelling gebracht. De bekentenissen vastgelegd door de ambtelijke notulist worden door de Raad van Beroerten als geldig beschouwd. Ongeacht of deze bekentenissen daadwerkelijk zijn uitgesproken en de beschuldigingen daadwerkelik zijn begaan.

Meer over
Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door een persoon die zich voordoet als AFM-medewerker blijft een probleem. De toezichthouder: "In 2023 gingen de meeste ontvangen signalen over mogelijke...

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda...

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

De AFM heeft een boete van 94.000 euro opgelegd aan Zwaan Finance uit Lisse.  Het bedrijf heeft tussen juli 2018 en oktober 2022 als beheerder van zeven beleggingsinstellingen...

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

De Europese autoriteit voor de bankensector EBA heeft een vergelijkend onderzoek gedaan onder 7 landen, naar de implementatie van de Europese Hypothekenrichtlijn...

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder...

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

De AFM heeft op 25 juli 2023 lasten onder dwangsom opgelegd aan twee ondernemingen die de Marktmonitor Adviseurs & Bemiddelaars (MMAB) 2023 niet tijdig hebben...

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 12 miljoen euro opgelegd aan de Rabobank.  Dit voor het overtreden van regels voor het verstrekken van hypothecair krediet....

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 136.000 euro opgelegd aan de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Detailhandel (Pensioenfonds Detailhandel). Dit omdat...

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...