Rare jongen, die afm!

Assurancetourix

De reacties op het VVP Online-bericht dinsdag 'Rare jongens, die tussenpersonen...' maken duidelijk dat het intermediair zich miskend voelt door de AFM. Een beetje als de zingende bard Assurancetourix uit de strip Asterix, die maar zijn even zijn mond hoeft open te doen en een menhir op zijn dak krijgt of wordt vastgebonden met een doek om zijn mond.

Verder blijkt uit de reacties dat, om nog even in Asterix-termen te blijven, het intermediair de AFM ziet als de menhir die steenhouwer Obelix altijd torst: zwaar op de hand en gesloten. De AFM heeft dus nog wel wat goodwill-werk te verzetten onder financieel adviseurs. Aanleiding voor het bericht was de verzuchting van Michiel Denkers, Hoofd Toezicht AFM, dat er weinig reacties waren gekomen op zijn eerste column in VVP aan de vooravond van het provisieverbod. Denkers riep adviseurs op "worstelingen, vragen en zorgen over de komende veranderingen met ons te delen". Die thema's wilde hij dan oppakken in zijn volgende columns. Het bericht dinsdag op VVP Online leverde wél veel reacties op. De redactie heeft er een aantal thema's uitgehaald die momenteel blijken te leven en wellicht dat Denkers daar wat mee kan in de context van zijn VVP-columns. Een hele belangrijke is de de vraag hoe het onder het provisieverbod verder moet met consumenten die niet rechtstreeks voor financieel advies kunnen betalen. De AFM denkt volgens adviseurs niet of te weinig mee bij het oplossen van dit probleem. "ideeën over hoe nu concreet verschraling van deskundig advies kan worden tegengegaan zijn tot op de dag van vandaag door de AFM niet ingebracht", aldus een adviseur. Verder vindt men dat de AFM zich te weinig inspant voor een level playing field, terwijl dat gelijke speelveld zeker onder het provisieverbod van levensbelang is. Een thema dat niet wordt genoemd, maar toch ook interessant is: wat vindt de AFM nou een passende beloning bij uitvaartverzekeringen, die ook onder het provisieverbod gaan vallen. Nog eentje: betekent het provisieverbod niet dat het toezicht minder streng kan? Wat betreft het AFM-imago lijkt het zaak dat de toezichthouder er meer blijk van geeft dat hij ook echt notie neemt van wat het intermediair zegt. Want daar komen veel reacties op neer: wij reageren niet, want er gebeurt toch niks mee of sterker nog: als je kritisch bent, wordt jouw kantoor als eerste bezocht en gecontroleerd. Een klacht in dezelfde hoek: er vindt geen terugkoppeling plaats als een melding wordt gedaan van slecht marktgedrag door een tussenpersoon of verzekeraar. Daardoor blijft onduidelijk of de melding ook echt wordt opgepakt. Meer reacties blijven welkom: vvp@afm.nl

Reactie toevoegen

 

Reacties

M - 20 augustus 2012

Wat een prachtige volzinnen en een integere boodschap...... 'Eigenlijk niet anders dan het betere intermediair nu ook al doet' U beschouwd zich kennelijk als het betere intermediair, maar u bent toch de UitvaartpolisWoekeraar?!!! Door cowboys zoals u zitten wij nu met de ellende. U bent de schandvlek op de vlag van ODIN

Jeffrey Leichel (ODIN) - 20 augustus 2012

@M Het is opvallend dat elke keer als ik een kritische noot uit richting verzekeraars u reageert met dezelfde lasterlijke zin. Al drie jaar lang zonder enige onderbouwing. Al drie jaar nodig ik u uit om persoonlijk contact op te nemen met mij om uw frustratie op dit punt te bespreken. Al drie jaar weigert u dat. U weet dat ik nooit inhoudelijk zal reageren op uw persoonlijke aanval zolang u anoniem blijft. Dus nodig ik u weer uit om contact met mij op te nemen om uw aantijgingen te toetsen aan de werkelijkheid.

Peter S. - 20 augustus 2012

Het doet anders vermoeden, maar ook adviseurs geloven niet in sprookjes. De AFM en een dialoog gaan gewoon niet samen. Tot op heden is het 1 grote monoloog die vanuit Amsterdam op ons wordt afgevuurd. De AFM heeft als jongste nieuwkomer in onze markt onze business verwoest en daarmee het vertrouwen beschadigd. Bovenstaande opriep tot reageren is cynisme tot op het bot!

Frank van W. - 20 augustus 2012

@Peter S. Een monoloog wordt geen dialoog als je te arrogant bent om je ongelijk toe te geven. En de hoofdstedelijke arrogantie kent geen grenzen. Ik koester daarom geen enkele verwachting en dan valt het 100% mee. Ps ik voel me niet miskent, men weet in hun Amsterdamse toren echt niet waar men het over heeft. Wat een ontspoorde padvinders!

Trias - 20 augustus 2012

Een uitstekend stuk in het FD afgelopen zaterdag: "Maar nog schadelijker voor de legitimiteit van de AFM zijn de vele leidraden die de toezichthouder uitgeeft. Daarmee geeft de AFM aan hoe volgens haar de open normen in de financiële wetgeving geïnterpreteerd moeten worden. In de praktijk blijken de richtlijnen van de AFM als wetgeving te worden opgepakt. Beducht als zij zijn voor reputatieschade, durven bedrijven vaak niet van de AFM-lijn af te wijken." Dit geeft m.i. een van de kernproblemen aan: de AFM is agent, aanklager, rechter én wetgevende macht tegelijkertijd. http://fd.nl/economie-politiek/661825-1208/waakhond

Jeffrey Leichel (ODIN) - 19 augustus 2012

Alle reacties lezend schreeuwen de intermediairs hier juist om een vertrouwenspersoon bij de AFM. Een prachtige kans denk ik voor de heer Denkers om de rol van stringente toezichthouder te laten evolueren naar kritische maar gewaardeerde coach. De twee primaire zaken die zowel voor het onafhankelijk intermediair als voor de consument van levensbelang zijn voor een gezonde adviesmarkt zijn het gelijke speelveld in distributie en het gelijke speelveld in het berekenen van kosten aan een consument (inclusief fiscale achtergrond). Ik durf te stellen dat als Denkers hier, namens de AFM, een heel duidelijk en eerlijk standpunt inneemt, dit intensief communiceert naar stakeholders en daar consequent naar handelt, er weer heel snel vertrouwen kan worden opgebouwd bij intermediairs. Eigenlijk niet anders dan het betere intermediair nu ook al doet bij zijn klant.

Wim Fakkeldij - 17 augustus 2012

@Edwin Herdink. U geloofd toch niet serieus dat de AFM geïnteresseerd is in de zorgen van het intermediair. De oproep van Denkers is puur vorm de bühne. Het zal mij verbazen als Denkers op uw uitnodiging ingaat. Maar ik heb er een hard hoofd in net zoals een koe geen haas vangt. Ps ik twijfel er ook aan of dit verzoek wel daadwerkelijk van Herdink afkomstig is?

Koen van Veen - 17 augustus 2012

Prima initiatief van CFD. Er zal alleen heel veel tijd nodig zijn en landelijke bijeenkomsten om de relatie met de AFM te herstellen. Maar goed, ergens moet de eerste stap gezet worden. De volgende stap is nu aan de AFM. Ik hoop wel dat CFD ons op dit forum update wanneer de AFM gereageerd heeft?

Na gedacht - 17 augustus 2012

Beste collegae, het is toch eigenlijk erg jammer, dat jullie deze handreiking niet serieus opnemen i.p.v. jullie frustraties de vrije loop te laten. Provisie is een gepasseerd station m.i., dus waarom nu nog naschoppen? AFM zoekt duidelijk de dialoog - waarom nu niet inderdaad ingezet op onze zorgen? DAN heb je ook straks munitie, als er niets mee is gedaan! Bijvoorbeeld: AFM zou veel strikter moeten zijn in de tariefstelling, zoals die door de banken momenteel wordt opgetuigd. Oneerlijke concurrentie wordt hiermee gevoed en dit kan nooit de bedoeling zijn! Directe advisering vanuit de banken zou misschien uberhaupt wel enorm aan banden gelegd moeten worden.. Tot slot: de laagste inkomens zijn vaak het meest afhankelijk van (eerlijk en onafhankelijk) advies. Zij zijn straks gedwongen om niet op kwaliteit maar op prijs te selecteren (als dit al betaalbaar is), met alle gevolgen van dien! Wellicht zou er door verzekeraars en banken een fonds gevuld kunnen worden, waarbij men obv inkomen een beroep op kan doen? In de rechtspraak kent men de toevoeging van onvermogen; in de zorg de zorgtoeslag.. Hiermee zou men serviceabonnementen ook een bepaalde voedingsbodem kunnen geven.. Het is maar zo een gedachte op de vrijdagmiddag.....

Edwin Herdink, voorzitter CFD - 17 augustus 2012

Edwin Herdink, voorzitter CFD Geachte heer Denkers graag gaat CFD met u de dialoog aan over de "worstelingen, vragen en zorgen van adviseurs over de komende veranderingen in de sector". CFD is uitermate bezorgd over de verschraling van het advieslandschap, het uitblijven van een oplossing voor gespreide betaling, de PE-plannen en het speelveld dat alsmaar schever lijkt te groeien. Gezien de reacties is CFD bezorgd over de relatie intermediair en toezichthouder. Vele anonieme reacties bevestigen een angstcultuur. CFD levert graag een bijdrage om het vertrouwen tussen intermediair en haar toezichthouder naar de toekomst toe te herstellen en de vele zorgen zoals bovenvermeld het hoofd te bieden. Indien u ook de dialoog met CFD wilt aangaan stuurt u dan uw reactie naar info@commissiecfd.nl

Meer over
AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

AFM publiceert Leidraad duurzaamheidsclaims

De AFM publiceert de Leidraad duurzaamheidsclaims. Met deze leidraad geeft de AFM handvatten aan financiële ondernemingen en pensioenuitvoerders voor het doen...

Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes procent zoekt goedkopere verzekeringsdekking

Zes op de 100 Nederlanders zegt te zijn overgestapt naar een goedkopere verzekering met een minder uitgebreide dekking. Aldus de AFM Consumentenmonitor voorjaar...

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest herbenoemd als AFM-voorzitter

Laura van Geest is herbenoemd als bestuursvoorzitter van de AFM voor een periode van vier jaar. De nieuwe termijn gaat in op 1 februari 2024. Van Geest (1962) is...

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

AFM-onderzoek naar kwaliteit van hypotheekadvies van start

De AFM is volgens Adfiz gestart met het eerder dit jaar aangekondigde onderzoek naar de kwaliteit van hypotheekadvies. De AFM heeft aangegeven voor het onderzoek...

Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM

Bliss ontvangt collectieve vergunning van AFM

De AFM heeft familiebedrijf Bliss Hypotheekadviseurs uit Spijkenisse een collectieve vergunning verleend. De goedkeuring van de vergunningaanvraag is inmiddels ook...

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

VVP-poll: 'Al mijn klanten met een aflossingsvrije hypotheek zijn geattendeerd op de risico's'

De AFM is tevreden met de inzet van de sector om klanten te wijzen op de risico's van een aflossingsvrije hypotheek. De afgelopen vijf jaar zijn namelijk 1,68 miljoen...

AFM en DNB tegen extra leenruimte alleenstaanden

AFM en DNB tegen extra leenruimte alleenstaanden

AFM en DNB zijn tegen extra leenruimte voor alleenstaanden, zoals voorgesteld in de Wijzigingsregeling hypothecair krediet 2024. In hun reactie op de internetconsultatie...

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders benaderden 1,68 miljoen klanten over hun aflossingsvrije hypotheek

Hypotheekaanbieders hebben de afgelopen vijf jaar 1,68 miljoen klanten benaderd over mogelijke risico’s van hun aflossingsvrije hypotheek. In die periode is...

AFM publiceert aanwijzing, ook al heeft VACZ belogingsregels aangepast

AFM publiceert aanwijzing, ook al heeft VACZ belogingsregels aangepast

De AFM gaf op 25 oktober 2022 een aanwijzing aan Verzekeringsadviescentrum Zaanstad (VACZ) wegens overtreding van de Wft. VACZ schoot volgens de AFM tekort in verplichtingen...

VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

Nog even nagenieten van de tweede editie van het VIP Congres? Bekijk dan de sfeerimpressie van deze digitale innovatiedag, georganiseerd door VVP en de Stichting...