Rare jongen, die afm!

Assurancetourix

De reacties op het VVP Online-bericht dinsdag 'Rare jongens, die tussenpersonen...' maken duidelijk dat het intermediair zich miskend voelt door de AFM. Een beetje als de zingende bard Assurancetourix uit de strip Asterix, die maar zijn even zijn mond hoeft open te doen en een menhir op zijn dak krijgt of wordt vastgebonden met een doek om zijn mond.

Verder blijkt uit de reacties dat, om nog even in Asterix-termen te blijven, het intermediair de AFM ziet als de menhir die steenhouwer Obelix altijd torst: zwaar op de hand en gesloten. De AFM heeft dus nog wel wat goodwill-werk te verzetten onder financieel adviseurs. Aanleiding voor het bericht was de verzuchting van Michiel Denkers, Hoofd Toezicht AFM, dat er weinig reacties waren gekomen op zijn eerste column in VVP aan de vooravond van het provisieverbod. Denkers riep adviseurs op "worstelingen, vragen en zorgen over de komende veranderingen met ons te delen". Die thema's wilde hij dan oppakken in zijn volgende columns. Het bericht dinsdag op VVP Online leverde wél veel reacties op. De redactie heeft er een aantal thema's uitgehaald die momenteel blijken te leven en wellicht dat Denkers daar wat mee kan in de context van zijn VVP-columns. Een hele belangrijke is de de vraag hoe het onder het provisieverbod verder moet met consumenten die niet rechtstreeks voor financieel advies kunnen betalen. De AFM denkt volgens adviseurs niet of te weinig mee bij het oplossen van dit probleem. "ideeën over hoe nu concreet verschraling van deskundig advies kan worden tegengegaan zijn tot op de dag van vandaag door de AFM niet ingebracht", aldus een adviseur. Verder vindt men dat de AFM zich te weinig inspant voor een level playing field, terwijl dat gelijke speelveld zeker onder het provisieverbod van levensbelang is. Een thema dat niet wordt genoemd, maar toch ook interessant is: wat vindt de AFM nou een passende beloning bij uitvaartverzekeringen, die ook onder het provisieverbod gaan vallen. Nog eentje: betekent het provisieverbod niet dat het toezicht minder streng kan? Wat betreft het AFM-imago lijkt het zaak dat de toezichthouder er meer blijk van geeft dat hij ook echt notie neemt van wat het intermediair zegt. Want daar komen veel reacties op neer: wij reageren niet, want er gebeurt toch niks mee of sterker nog: als je kritisch bent, wordt jouw kantoor als eerste bezocht en gecontroleerd. Een klacht in dezelfde hoek: er vindt geen terugkoppeling plaats als een melding wordt gedaan van slecht marktgedrag door een tussenpersoon of verzekeraar. Daardoor blijft onduidelijk of de melding ook echt wordt opgepakt. Meer reacties blijven welkom: vvp@afm.nl

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rien Eyzenga - 16 augustus 2012

@Theo Je gaat aan 1 belangrijk aspect volledig voorbij. Wij werken voor 2 partijen en dat doen we al decennia lang. Ik veronderstel even bekend welke diensten wij allemaal richting consument leveren. En dat de consument ons daarvoor dient te betalen moge duidelijk zijn. Of dat via een nota gaat richting consument of via provisie is mij om het even. Maar niet vergeten mag worden, dat wij ook richting aanbieders een fors pakket diensten leveren: - aanbrengen omzet - aanleveren via extranetten - screenen van ongedekte schades - controleren van polisdocumenten (en o, wat is dat vaak nodig) En zo kan ik nog wel even doorgaan. AFM en den Haag (en ook het verbond) wensen er constant aan voorbij te gaan, dat deze diensten betaald moeten worden door diegenen aan wie die diensten geleverd zijn, ergo de verzekeraar. Maar om de een of andere reden hebben de verzekeraars gedaan gekregen, dat de consument alles moet betalen! Opnieuw slinks. En uiterst dubieus. Immers wanneer er geen geldstromen mogen vloeien tussen aanbieder en intermediair, kan het intermediair de aanbieder ook niet meer belasten voor de geleverde diensten. Hoe makkelijk zou het zijn, wanneer den Haag en de AFM tot het inzicht zouden komen, dat het niet onredelijk is nota's te verzenden aan de partijen waarvoor gewekt wordt. Op die manier mag (wat mij betreft) de netto premie verhoogd worden met een vast percentage voor geleverde diensten aan de verzekeraar, en gaat een nota voor geleverde diensten (indien van toepassing) van de adviseur naar de consument. Hoe makkelijk wil je het hebben... Of we zouden weer terug moeten naar de oude provisie, uiteraard dan wel transparant op de polis, maar dan wel gemaximeerd om excessen te voorkomen. En bij 'leven en hypotheken' idem dito. Gewoon transparant maken, dat is het bij declaraties en abonnementen ook. Maar dan wel gemaximeerd. Hoe makkelijk wil je het hebben? Of roep ik nu iets gevaarlijks? Laten we niet vergeten dat het constant is gegaan om het beschermen van consumenten tegen provisiegedreven advisering. Maximeer het, maak het transparant, laat de consument er desnoods voor tekenen op iedere aanvraag, maar laten we alsjeblieft voor zorgen dat advies laagdrempelig betaalbaar blijft.

Kees van Hout - 16 augustus 2012

De AFM is een uitvoeringsorgaan van het ministerie van financien. Wat men bedenkt wordt door Kockelkoren en zijn staf vertaald en naar buiten gebracht. De staat bemoeit zich met vrije marktwerking en draagt dat via deze AFM uit. Wetgeving en steeds nader aangepaste regelgeving wordt door deze partijen naar hun hand gezet. Je kunt stellen dat alles is overdacht en tot doel heeft om intermediair koud te saneren. Kortom ze moeten voor een deel naar hun zin gewoon oprotten. De signalen die men afgeeft bevestigen dat. Dit zijn de feiten. Dan de heren "collega's" die een zogenaamde provisiediscussie willen voeren en deze met superlatieven als cowboys denken neer te sabelen. Dit is goedkope kritiek. Dat vele consumenten geen uurtarief willen of kunnen betalen wordt door dit soort "collega's" niet benoemd. Je hoort ze evenmin over het feit dat consument en intermediair eigenlijk totaal niet zit te wachten op een overkill aan regelgeving. Zij zullen op dit moment niet toegeven dat vele consumentengroepen binnen standaard producten zullen moeten worden geduwd.

Rob van Sneladvies.nl - 16 augustus 2012

@ Olav Wiggers: Mee eens! Provisie is een heel sociaal systeem. Meer risico is meer kans op schade is meer werk. Zoalng er balans is kun je daar prima mee weken. Maar als hje een paar bouwstenen weghaalt dan stort het systeem in. Hoe kun je voor een kleine zelfstandige een AVB met een jaarpremie van € 100,-- doen? Alleen als er draagvlak is. Zonder AOV en Benzine wordt dat lastiger, Uiteindelijk zal de onderklasse van advies en begeleiding verstoken blijven. Die geldloketten kosten ook geld.

Meer over
AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

De AFM had bij het onderzoek naar overtreding van de regels inzake maatwerk bij hypotheken drie partijen op de korrel, niet alleen de Rabobank die eind vorig jaar...

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

Er is een aanpak nodig om gebruik van buy now, pay later (BNPL) door minderjarigen te stoppen. En sturing in cryptoapps kan leiden tot vaker en risicovol handelen....

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

In 2023 heeft de AFM 240 vergunningen verleend aan financieel dienstverleners. Twintig aanvragen hebben uiteindelijk niet tot een vergunningverlening geleid. Daartegenover...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

De AFM heeft Nxchange een aanwijzing gegeven vanwege het overtreden van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Nxchange schoot...

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden aan hun klanten, hebben in bepaalde gevallen per 1 oktober 2025 een vergunning van de AFM nodig. Dat kan onder meer het...

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Een aanzienlijk deel van de huiseigenaren verwacht dat verzekeraars de kosten betalen als hun woning schade oploopt door funderingsproblemen of overstroming. Dat...

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

Van de huidige pensioenuitvoerders die een variabele uitkering bieden, informeert het merendeel zijn deelnemers nog steeds te laat voor de nieuwe uitkering. De AFM...

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. Om...

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

De eerste groep adviseurs en bemiddelaars kan vanaf 12 februari de Marktmonitor (MMAB) voor 2024 invullen. Groep 2 vanaf 19 februari en groep 3 vanaf 26 februari....