Rare jongen, die afm!

Assurancetourix

De reacties op het VVP Online-bericht dinsdag 'Rare jongens, die tussenpersonen...' maken duidelijk dat het intermediair zich miskend voelt door de AFM. Een beetje als de zingende bard Assurancetourix uit de strip Asterix, die maar zijn even zijn mond hoeft open te doen en een menhir op zijn dak krijgt of wordt vastgebonden met een doek om zijn mond.

Verder blijkt uit de reacties dat, om nog even in Asterix-termen te blijven, het intermediair de AFM ziet als de menhir die steenhouwer Obelix altijd torst: zwaar op de hand en gesloten. De AFM heeft dus nog wel wat goodwill-werk te verzetten onder financieel adviseurs. Aanleiding voor het bericht was de verzuchting van Michiel Denkers, Hoofd Toezicht AFM, dat er weinig reacties waren gekomen op zijn eerste column in VVP aan de vooravond van het provisieverbod. Denkers riep adviseurs op "worstelingen, vragen en zorgen over de komende veranderingen met ons te delen". Die thema's wilde hij dan oppakken in zijn volgende columns. Het bericht dinsdag op VVP Online leverde wél veel reacties op. De redactie heeft er een aantal thema's uitgehaald die momenteel blijken te leven en wellicht dat Denkers daar wat mee kan in de context van zijn VVP-columns. Een hele belangrijke is de de vraag hoe het onder het provisieverbod verder moet met consumenten die niet rechtstreeks voor financieel advies kunnen betalen. De AFM denkt volgens adviseurs niet of te weinig mee bij het oplossen van dit probleem. "ideeën over hoe nu concreet verschraling van deskundig advies kan worden tegengegaan zijn tot op de dag van vandaag door de AFM niet ingebracht", aldus een adviseur. Verder vindt men dat de AFM zich te weinig inspant voor een level playing field, terwijl dat gelijke speelveld zeker onder het provisieverbod van levensbelang is. Een thema dat niet wordt genoemd, maar toch ook interessant is: wat vindt de AFM nou een passende beloning bij uitvaartverzekeringen, die ook onder het provisieverbod gaan vallen. Nog eentje: betekent het provisieverbod niet dat het toezicht minder streng kan? Wat betreft het AFM-imago lijkt het zaak dat de toezichthouder er meer blijk van geeft dat hij ook echt notie neemt van wat het intermediair zegt. Want daar komen veel reacties op neer: wij reageren niet, want er gebeurt toch niks mee of sterker nog: als je kritisch bent, wordt jouw kantoor als eerste bezocht en gecontroleerd. Een klacht in dezelfde hoek: er vindt geen terugkoppeling plaats als een melding wordt gedaan van slecht marktgedrag door een tussenpersoon of verzekeraar. Daardoor blijft onduidelijk of de melding ook echt wordt opgepakt. Meer reacties blijven welkom: vvp@afm.nl

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rien Eyzenga - 16 augustus 2012

@Theo Je gaat aan 1 belangrijk aspect volledig voorbij. Wij werken voor 2 partijen en dat doen we al decennia lang. Ik veronderstel even bekend welke diensten wij allemaal richting consument leveren. En dat de consument ons daarvoor dient te betalen moge duidelijk zijn. Of dat via een nota gaat richting consument of via provisie is mij om het even. Maar niet vergeten mag worden, dat wij ook richting aanbieders een fors pakket diensten leveren: - aanbrengen omzet - aanleveren via extranetten - screenen van ongedekte schades - controleren van polisdocumenten (en o, wat is dat vaak nodig) En zo kan ik nog wel even doorgaan. AFM en den Haag (en ook het verbond) wensen er constant aan voorbij te gaan, dat deze diensten betaald moeten worden door diegenen aan wie die diensten geleverd zijn, ergo de verzekeraar. Maar om de een of andere reden hebben de verzekeraars gedaan gekregen, dat de consument alles moet betalen! Opnieuw slinks. En uiterst dubieus. Immers wanneer er geen geldstromen mogen vloeien tussen aanbieder en intermediair, kan het intermediair de aanbieder ook niet meer belasten voor de geleverde diensten. Hoe makkelijk zou het zijn, wanneer den Haag en de AFM tot het inzicht zouden komen, dat het niet onredelijk is nota's te verzenden aan de partijen waarvoor gewekt wordt. Op die manier mag (wat mij betreft) de netto premie verhoogd worden met een vast percentage voor geleverde diensten aan de verzekeraar, en gaat een nota voor geleverde diensten (indien van toepassing) van de adviseur naar de consument. Hoe makkelijk wil je het hebben... Of we zouden weer terug moeten naar de oude provisie, uiteraard dan wel transparant op de polis, maar dan wel gemaximeerd om excessen te voorkomen. En bij 'leven en hypotheken' idem dito. Gewoon transparant maken, dat is het bij declaraties en abonnementen ook. Maar dan wel gemaximeerd. Hoe makkelijk wil je het hebben? Of roep ik nu iets gevaarlijks? Laten we niet vergeten dat het constant is gegaan om het beschermen van consumenten tegen provisiegedreven advisering. Maximeer het, maak het transparant, laat de consument er desnoods voor tekenen op iedere aanvraag, maar laten we alsjeblieft voor zorgen dat advies laagdrempelig betaalbaar blijft.

Kees van Hout - 16 augustus 2012

De AFM is een uitvoeringsorgaan van het ministerie van financien. Wat men bedenkt wordt door Kockelkoren en zijn staf vertaald en naar buiten gebracht. De staat bemoeit zich met vrije marktwerking en draagt dat via deze AFM uit. Wetgeving en steeds nader aangepaste regelgeving wordt door deze partijen naar hun hand gezet. Je kunt stellen dat alles is overdacht en tot doel heeft om intermediair koud te saneren. Kortom ze moeten voor een deel naar hun zin gewoon oprotten. De signalen die men afgeeft bevestigen dat. Dit zijn de feiten. Dan de heren "collega's" die een zogenaamde provisiediscussie willen voeren en deze met superlatieven als cowboys denken neer te sabelen. Dit is goedkope kritiek. Dat vele consumenten geen uurtarief willen of kunnen betalen wordt door dit soort "collega's" niet benoemd. Je hoort ze evenmin over het feit dat consument en intermediair eigenlijk totaal niet zit te wachten op een overkill aan regelgeving. Zij zullen op dit moment niet toegeven dat vele consumentengroepen binnen standaard producten zullen moeten worden geduwd.

Rob van Sneladvies.nl - 16 augustus 2012

@ Olav Wiggers: Mee eens! Provisie is een heel sociaal systeem. Meer risico is meer kans op schade is meer werk. Zoalng er balans is kun je daar prima mee weken. Maar als hje een paar bouwstenen weghaalt dan stort het systeem in. Hoe kun je voor een kleine zelfstandige een AVB met een jaarpremie van € 100,-- doen? Alleen als er draagvlak is. Zonder AOV en Benzine wordt dat lastiger, Uiteindelijk zal de onderklasse van advies en begeleiding verstoken blijven. Die geldloketten kosten ook geld.

Meer over
Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door een persoon die zich voordoet als AFM-medewerker blijft een probleem. De toezichthouder: "In 2023 gingen de meeste ontvangen signalen over mogelijke...

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda...

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

De AFM heeft een boete van 94.000 euro opgelegd aan Zwaan Finance uit Lisse.  Het bedrijf heeft tussen juli 2018 en oktober 2022 als beheerder van zeven beleggingsinstellingen...

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

De Europese autoriteit voor de bankensector EBA heeft een vergelijkend onderzoek gedaan onder 7 landen, naar de implementatie van de Europese Hypothekenrichtlijn...

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder...

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

De AFM heeft op 25 juli 2023 lasten onder dwangsom opgelegd aan twee ondernemingen die de Marktmonitor Adviseurs & Bemiddelaars (MMAB) 2023 niet tijdig hebben...

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 12 miljoen euro opgelegd aan de Rabobank.  Dit voor het overtreden van regels voor het verstrekken van hypothecair krediet....

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 136.000 euro opgelegd aan de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Detailhandel (Pensioenfonds Detailhandel). Dit omdat...

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...