Reisverzekeraars: magere voldoende in eerste thema-onderzoek kkv

Keurmerk Klantgericht Verzekeren logo 2014

Te veel keurmerkhouders scoren slechts een magere voldoende in het eerste thema-onderzoek Reisverzekering door het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV).

 

Directeur Ron van Kesteren: "Het is de eerste keer dat we een thematisch onderzoek hebben verricht. Hierbij kijken we naar de invulling van de keurmerknormen. Daarnaast hebben we een aantal aanvullende zaken onderzocht. Hoewel de 24 getoetste keurmerkhouders op één na voldoende scoren op de getoetste keurmerknormen, is het gemiddelde resultaat met een score van 64 procent op alle onderzochte aspecten mager. Dat moet echt beter."

Uit het onderzoek blijkt dat de evenwichtigheid van de informatie op de website bij veel keurmerkhouders beter moet. Keurmerkhouders moeten bijvoorbeeld transparanter communiceren over de uitzonderingen en beperkingen van een verzekering. Een voorbeeld van een beperking is dat de klant bij schade een eigen risico heeft. Maar liefst 67 procent van de onderzochte keurmerkhouders is op de website en in de brochure niet of onvoldoende helder over uitzonderingen en beperkingen.

Ook blijkt uit het onderzoek dat veel keurmerkhouders niet helder communiceren over het feit dat de dekking voor medische kosten geen onderdeel is van de wintersportdekking. Van Kesteren: "Wij vinden dat verzekeraars de klant die een wintersportdekking aanschaft, erop moeten attenderen dat de medische kosten na een ongeluk op de skipiste niet standaard verzekerd zijn door de wintersportdekking. Daarom willen wij dat keurmerkhouders gerichte informatie geven over de dekking van medische kosten tijdens de wintersport en de eventuele noodzaak om die aanvullend te verzekeren." Van de keurmerkhouders moet 33 procent de website hierop aanpassen en 37 procent de polisvoorwaarden.

Van Kesteren: "Wij beschouwen dit eerste themaonderzoek naar de reisverzekering als een nulmeting. Het geeft een indicatie van hoe de keurmerkhouders momenteel presteren. De keurmerkhouders moeten ons binnen drie maanden een verbeterplan toesturen. In het volgende themaonderzoek over een verzekeringsproduct (eind 2016) zal blijken of de keurmerkhouders zich hebben verbeterd. We gaan ervan uit dat het resultaat dan veel beter is. Want een gemiddelde score van 64 procent is echt te laag voor een keurmerkhouder. Je mag een acht (80 procent) verwachten."

Reactie toevoegen

 
Bovemij Financiële Diensten behoudt kkv

Bovemij Financiële Diensten behoudt kkv

Bovemij Financiële Diensten (BFD) behoudt het Keurmerk Klantgericht Verzekeren.   BFD kwam in één keer door de beoordeling van de Stichting...

Yarden gestopt met Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Yarden gestopt met Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Yarden heeft uit eigen beweging het Keurmerk Klantgericht Verzekeren ingeleverd. "Yarden is per 1 augustus geen keurmerkhouder meer. De verzekeraar heeft zelf...

Keurmerk Provisieverbod 2.0 gelanceerd

Keurmerk Provisieverbod 2.0 gelanceerd

"We hebben het laagdrempelig willen houden." Aldus initiatiefnemer Maurice Vollebregt over het Keurmerk Provisieverbod 2.0.   Met het keurmerk kunnen...

"keurmerk helpt bij keuze voor financieel planner"

"keurmerk helpt bij keuze voor financieel planner"

Ruim tachtig procent van de Nederlanders met een bovengemiddeld inkomen vindt dat FFP-leden deskundig zijn en ruim negentig procent is van menign dat financieel...

Curator veilt Keurmerk Financiële Dienstverlening

Curator veilt Keurmerk Financiële Dienstverlening

De curator van de onlangs failliet verklaarde Stichting Keurmerk Financiële Dienstverlening heeft merk, logo en website van het Keurmerk te koop gezet. Geïnteresseerde...

Faillissement skfd ergert adviseurs

Faillissement skfd ergert adviseurs

Weinig begrip van financieel adviseurs voor het faillissement van de Stichting Keurmerk Financiële Dienstverlening eerder deze week. "Het Keurmerk vertelt...

Legal & General helpt adviseur onafhankelijkheid te tonen

Legal & General helpt adviseur onafhankelijkheid te tonen

Legal & General start met het ontwikkelen en tegen kostprijs beschikbaar stellen van materiaal waarmee het intermediair richting de consument het belang van...

"reisverzekeraars keren mager uit na diefstal smartphone"

"reisverzekeraars keren mager uit na diefstal smartphone"

Independer constateert dat reisverzekeraars mager uitkeren na diefstal van een tablet of smartphone. Volgens Independer geeft 92 procent van de reisverzekeraars...

Veel reisverzekeraars keren minder uit aan ouderen

Veel reisverzekeraars keren minder uit aan ouderen

Ouderen krijgen minder uitgekeerd van de ongevallendekking bij 60 procent van de reisverzekeraars. Aldus Verzekeringssite.nl. Ook bij jongeren zijn opvallende verschillen....