Relatief vaak cyberaanval in financiële sector

CBS logo 2017

Ruim 20 procent van de bedrijven met minstens tien werkzame personen heeft in 2016 te maken gehad met de gevolgen van cyberaanvallen. Bij de helft van de getroffen bedrijven leidden deze aanvallen tot kosten. Dit meldt het CBS op basis van nieuw onderzoek naar ICT-gebruik van bedrijven.

Aanvallen van buitenaf komen relatief vaak voor in de financiële sector en bij energiebedrijven. In de financiële sector leidden die aanvallen vaak tot uitval van ICT-systemen, terwijl de energiebedrijven na een aanval vaker met vernietigde of verminkte data blijven zitten. ICT-incidenten in de gezondheids- en welzijnszorg komen ook relatief vaak voor, maar zijn vaker storingen in hard- en software en al dan niet opzettelijke onthulling van gegevens door het eigen personeel.

De helft van de bedrijven in Nederland heeft wel eens met ICT-incidenten te maken. Aanvallen van buitenaf komen minder vaak voor dan niet-opzettelijke cyberincidenten. Uitval van ICT-diensten door storingen in de hard- of software kwam bijvoorbeeld het vaakst voor. Zo’n 43 procent van de bedrijven had daar in 2016 mee te kampen.

Grotere bedrijven hebben vaker last van ICT-incidenten dan kleinere bedrijven. Zo had drie kwart van de bedrijven met 500 werkzame personen of meer in 2016 te kampen met een of meer ICT-incidenten in 2016. Van de bedrijven met 10 tot 20 werkzame personen gold dit voor 43 procent. Voor ICT-incidenten door aanvallen van buitenaf waren de percentages voor deze bedrijven respectievelijk 41 procent en 15 procent.

Reactie toevoegen

 
VVP 5-2021: hoe ontstaat nu écht die killer propositie voor de klant?

VVP 5-2021: hoe ontstaat nu écht die killer propositie voor de klant?

Cyberverzekeraars stellen hogere eisen, aldus Aon en Klap in het Katern Cyber in VVP 5-2021. In deze nieuwe VVP ook weer veel aandacht voor actief klantbeheer. Martin...

Cyberexpert Maria Genova boos op 'brief' van ABN Amro

Cyberexpert Maria Genova boos op 'brief' van ABN Amro

Cyberexpert Maria Genova vindt dat banken brieven aan klanten toesturen met een verkeerd signaal. Op LinkedIn zegt ze boos te zijn op ING en met name op ABN Amro. "Nu...

Zurich lanceert Cyber Risico Scan

Zurich lanceert Cyber Risico Scan

Zurich heeft samen met Threadstone Cyber Security de Cyber Risico Scan ontwikkeld. De scan moet direct inzicht geven in de kwetsbaarheden van websites en het publiek...

Aon lanceert Cyber Incident Response

Aon lanceert Cyber Incident Response

Aon heeft Cyber Incident Response gelanceerd, een dienstverlening die bedrijven en organisaties 24/7 hulp biedt bij cyberincidenten. Maarten de Jonge, managing...

Univé biedt standaard cyberhulp

Univé biedt standaard cyberhulp

Univé heeft een cyberhelpdesk opgezet die 24/7 klaarstaat voor klanten die met cybercriminaliteit te maken hebben of dit vermoeden. De toegang tot de service...

Tijd voor goed risicomanagement is nú

Tijd voor goed risicomanagement is nú

(Kennisartikel De Goudse VVP-special Cyber) Ondernemers adviseren over cyberrisico’s is niet makkelijk. De kans is namelijk groot dat uw relatie zich hiervoor...

Adviseur onmisbaar bij aanpak cyberdreiging

Adviseur onmisbaar bij aanpak cyberdreiging

(Kennisartikel Allianz VVP-special Cyber) De Allianz Risk Barometer 2020 laat er geen twijfel over bestaan: cyberincidenten zijn het grootste bedrijfsrisico. Het...

Een hack zit in een klein hoekje

Een hack zit in een klein hoekje

(Kennisartikel Nationale-Nederlanden VVP-special Cyber) Een bakker met gehackte kassa. Een bouwbedrijf waarbij digitale tekeningen zijn gestolen. Of een notaris...

Waardevolle cyberoplossingen voor het MKB

Waardevolle cyberoplossingen voor het MKB

(Kennisartikel HDI Global Specialty VVP-special Cyber) HDI Global Specialty se is een nieuwe verzekeraar met een “start-up-mentaliteit” die zich focust...

Wees geen dokter: is uw eigen bedrijf wel goed verzekerd tegen cyberrisico’s?

Wees geen dokter: is uw eigen bedrijf wel goed verzekerd tegen cyberrisico’s?

(Kennisartikel de Vereende VVP-special Cyber) Het schilderwerk bij een schilder thuis laat vaak te wensen over. Een dokter negeert vaak de eigen gezondheidsklachten....