Schade onbekend, vordering afgewezen

Kifid 2017 (deel logo)

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) wijst een vordering af omdat niet duidelijk is of en zoja hoeveel schade er is. De commissie in Uitspraak 2017-825: " Bij gebrek aan bewijs is niet komen vast te staan dat Consument schade heeft geleden als gevolg van de fout van de Bank en is de vordering niet toewijsbaar. De Commissie wijst de vordering af."

Door een fout van de bank (Florius, red.) is de bankspaarrekening in het verzekeringsjaar oktober 2010 tot oktober 2011 buiten de bandbreedte geraakt. Consument stelt dat de bankspaarrekening niet aan de fiscale eisen voldoet en niet kan worden voortgezet. Consument vordert een schadevergoeding van 46.166 euro. Dit bedrag heeft consument gebaseerd op het verschil tussen hetgeen hij verschuldigd zal zijn indien het bankspaardeel wordt omgezet in een annuïteitenlening en de lasten die hij verschuldigd zou zijn indien de bankspaarrekening was voortgezet. De commissie heeft echter dus geoordeeld dat op dit moment niet te bepalen is welke (fiscale) gevolgen het buiten de bandbreedte lopen van de bankspaarrekening heeft gehad en wat de omvang is van de eventuele schade.

 

Reactie toevoegen

 
Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

De verhoging van de risico-opslag op recreatiewoningen van 0,2 naar 0,8 procent door '(quasi) monopolist' Rabobank is niet onredelijk of onbillijk, oordeelt de Geschillencommissie...

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding van een overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk plaats te vinden. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-121. De...

Claimen binnen drie jaar

Claimen binnen drie jaar

Conform artikel 7:942 van het Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen een verzekeraar tot het doen van een uitkering door verloop van drie jaren...

Consument moet zelf polisblad controleren

Consument moet zelf polisblad controleren

De consument heeft de plicht om zelf het verstrekte polisblad te bestuderen en op juistheid te controleren. Die stelling betrekt de Geschillencommissie Financiële...

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Een consument eist 1 miljoen euro vergoeding, de schade die hij zegt te hebben geleden wegens vermeend tekortschieten van zijn rechtsbijstanduitvoerder (SRK in opdracht...

Teleurgestelde verwachtingen...

Teleurgestelde verwachtingen...

Een kwestie van teleurgestelde verwachtingen. Van schending van de zorgplicht door de hypotheekadviseur is geen sprake. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Ommekomst...

Ommekomst...

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie...

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Leren van Kifid-uitspraken SCHADE. Uit VVP 1 De geparkeerde bromfiets van de consument waait omver en raakt beschadigd. De polisvoorwaarden van zijn verzekering...

NNul op het rekest...

NNul op het rekest...

Verzekeraars hoeven de consument gedurende de looptijd van de verzekering niet te informeren over de prijsstelling van nieuwe vergelijkbare producten. De Geschillencommissie...

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

In het kader van de zorgplicht mag een consument van de verzekeringsadviseur gedurende de looptijd van de verzekering een actieve en voortdurende bemoeienis verwachten....