Serie Actief Klantbeheer (2): gedeelde data

Michiel van der Linde 2020

Actief Klantbeheer gaat nog beter met gedeelde data. Dit betoogt Michiel van der Linde, Commercieel Directeur  FlexFront, in de serie Actief Klantbeheer.

"Dat je als advieskantoor vandaag nog met Actief Klantbeheer moet beginnen en dat je daar echt niet per se actuele data vanuit het systeem van de geldverstrekker voor nodig hebt, wisten we natuurlijk al lang. Wij doen dit al tijden uit naam van onze advieskantoren en met fantastisch resultaat. Deze week bijvoorbeeld schreven we weer een deel van de klanten van een advieskantoor aan, en binnen het uur haalden we er al twee hotleads voor dat kantoor uit. Zo makkelijk en zo effectief. Maar hiermee zijn we er nog niet."

IN IEDERS BELANG

"We willen het natuurlijk nóg beter doen. Nóg pro-actiever en vooral gebaseerd op actuele inzichten. Je wil de klant bijvoorbeeld verrassen als je weet dat diens rente bijna verloopt, als er een life event speelt of als een lagere rente haalbaar is door gestegen woningwaarde. En dan is het wel heel praktisch als je actuele informatie vanuit de geldverstrekker krijgt.

Maar. We weten dat geldverstrekkers gemiddeld genomen best wel terughoudend zijn in het verstrekken van dit soort informatie. Dat ze data technisch gezien kunnen delen is een zekerheidje: geldverstrekkers delen het bijvoorbeeld ook met NHG en gebruiken het in allerhande externe rapportages. Dat kan de reden dus niet zijn. Natuurlijk zit er gevoeligheid in het delen van data: het moet privacy-technisch kunnen, de klant moet het willen en het moet veilig gaan. Zeker. En daarom moeten we terughoudend zijn met de hoeveelheid te delen data en vooral goed kijken naar wélke data een adviseur nu écht nodig heeft."

ESSENTIËLE DATA

FlexFront deed een steekproef onder de aangesloten advieskantoren. W"e vroegen ze welke data ze per se willen hebben en welke data minder urgent is. Daarmee helpen we de interne discussie bij geldverstrekkers. Essentiële data die in de ogen van advieskantoren gedeeld móet worden is hypotheeknummer, duur, inschrijving en info over de leningdelen zoals einde rentevaste periode, LTV en actuele hoofdsom. Heel graag (maar iets minder urgent) ontvangen advieskantoren daarnaast ook informatie over het object (bijvoorbeeld de meest recente waarde), recente wijzigingen en achterstanden.

Laten we van start gaan met het delen van deze data! En hopen dat deze nuancering geldverstrekkers een duwtje in de rug geeft om te beginnen met het delen van data. Dat de kop er af is en iedereen ziet dat het werkt en het mes aan alle kanten snijdt. En dan bouwen we het in de loop der tijd gewoon uit met elkaar. Actief klantbeheer is in ieders belang; en dat van de consument voorop!"

In de serie 'De Kracht van Actief Klantbeheer' geven deelnemers van de Stichting Actief Klantbeheer praktische voorbeelden van nut en noodzaak van Actief Klantbeheer. De serie wordt gepubliceerd in de nieuwsbrieven van VVP en InFinance.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Serie Actief Klantbeheer (intro): financiële rust voor consumenten

Serie Actief Klantbeheer (intro): financiële rust voor consumenten

In een wereld die constant in beweging is, kunnen financiële zorgen een grote bron van stress zijn voor veel mensen. Of het nu gaat om het beheren van verzekeringen,...

Duizendste NTS-taxatie via FlexFront Taxatie Service

Duizendste NTS-taxatie via FlexFront Taxatie Service

FlexFront en Nationale Taxatie Service (NTS) vierden dat zij de duizendste taxatieaanvraag via de Taxatie Service van FlexFront hebben ontvangen. De taxatie werd...

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Triple i partner Stichting Actief Klantbeheer

Triple i partner Stichting Actief Klantbeheer

Triple i, de uitgever van InFinance, is partner geworden van de Stichting Actief Klantbeheer. Michiel van Vugt, voorzitter Stichting Actief Klantbeheer; “Het...

Vaak ben je te bang (Actief Beheer Ronde van Nederland, introductie)

Vaak ben je te bang (Actief Beheer Ronde van Nederland, introductie)

In de komende maanden nemen Helder Beheerd, Faster Forward, ActievBeheer en Nationale Hypotheekbond je mee tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’....

Hypothecair Planner maakt klant besluitvaardig

Hypothecair Planner maakt klant besluitvaardig

De kerntaak van Hypothecair Planners is om hun relaties besluitvaardig te maken. Aldus voorzitter Turhan Özgüner tijdens de algemene ledenvergadering van...

Financieel adviseurs maken meer werk van actief klantbeheer

Financieel adviseurs maken meer werk van actief klantbeheer

Financieel adviseurs hebben het afgelopen jaar meer werk gemaakt van actief klantbeheer, zo blijkt uit het tweede onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer....

Actief Klantbeheer centraal in SEH College Tour

Actief Klantbeheer centraal in SEH College Tour

"Hoe bouw je een duurzame relatie op met je klanten? Hoe verhoog je de intensiteit en het niveau van klantcontacten en hoe creëer je tegelijkertijd een solide...