Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

Michiel van der Linde 2024

"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst, maar er gebeurt zo weinig!' En: 'Alleen maar als we tijd hebben!' Naast: 'Ik ben te druk met nieuwe klanten!' En niet te vergeten: 'Dan moet de geldverstrekker eerst maar eens data delen!' Laat staan: 'Actief beheer, dat kost alleen maar geld!' Etcetera, etcetera.... Allemaal uitspraken van vakbroeders met goede intenties maar te weinig doorzettingsvermogen. Je zou bijna geloven dat er helemaal niets gebeurde.",  aldus  Michiel van der Linde, Commercieel Directeur van FlexFront.

"Bij FlexFront waren we al een tijdje klaar met alleen maar praten over actief beheer. We dachten, we beginnen gewoon en we zien wel waar het schip strandt. Al was het niet onze verwachting dat het schip zou stranden, want we geloofden oprecht in het belang en de haalbaarheid. We gingen uit naam van onze advieskantoren hun klanten aanschrijven, nabellen en afspraken plannen. We boekten opzienbarende resultaten; menig traject leidde tot 15 procent conversie van koud aanschrijven tot betaald vervolgadvies. Ons actief beheerschip kwam op stoom. En niet alleen bij ons; ook allerlei partijen om ons heen gingen van start, ieder met een eigen manier van werken. Het bleek gewoon een business case te zijn."

"En toen was daar het Outvie Hypotheekevent begin 2023 waar de actief beheerdiscussie ook weer werd gevoerd. Zeven marktpartijen grepen die discussie aan om gezamenlijk de handschoen op te pakken. Samen met de andere  partijen hebben wij in de achterliggende maanden allerlei sessies gehouden die resulteerden in een grote bijeenkomst. Daar hebben wij als initiatiefnemers een flink aantal collega’s uit de hypotheekmarkt bijgepraat en is de discussie in de breedte gevoerd."

"Alle inspanningen hebben geleid tot iets moois en volgende week wordt dit branchebrede initiatief gelanceerd. Dat moment is niet het eindpunt, maar wat ons betreft pas het begin is van een prachtige reis. Ik nodig iedereen uit om aan boord te stappen!"

Meer informatie over de stichting: www.actiefklantbeheer.nl/

In de serie 'De Kracht van Actief Klantbeheer' geven deelnemers van de Stichting Actief Klantbeheer praktische voorbeelden van nut en noodzaak van Actief Klantbeheer. De serie wordt gepubliceerd in de nieuwsbrieven van VVP en InFinance.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Michiel van der Linde commercieel directeur FlexFront

Michiel van der Linde commercieel directeur FlexFront

Michiel van der Linde is per 1 november benoemd tot commercieel directeur bij FlexFront. De afgelopen tweeënhalf jaar was hij al werkzaam bij FlexFront als...

In goede maar ook in slechte tijden

In goede maar ook in slechte tijden

(Michel Ligtlee, Vereniging Eigen Huis, in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Ruim één jaar geleden hebben diverse marktpartijen het manifest...

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

(Partner in Kennis ING in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De woning-en hypothekenmarkt is altijd in beweging. Dan is er niet altijd voldoende tijd...

Leef je klant

Leef je klant

(Partner in Kennis Nh1816 in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Zet een streep door het woord ‘beheer’ en omarm het woord ‘contact’....

Zorgplicht start waar zorgwil tekortschiet

Zorgplicht start waar zorgwil tekortschiet

(Adviseur Chris de Bruin in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) In de ideale wereld van financiële dienstverlening komt zorgplicht niet aan de orde....

“We gaan adviseurs nog beter helpen bij klantbediening”

“We gaan adviseurs nog beter helpen bij klantbediening”

(Partner in Kennis Nationale-Nederlanden in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nationale-Nederlanden heeft de ambitie de best gewaardeerde intermediaire...

Nieuwe stichting komt met sectorbrede initiatieven voor actief klantbeheer

Nieuwe stichting komt met sectorbrede initiatieven voor actief klantbeheer

Het in 2021 opgestarte branche-initiatief rond ‘actief klantbeheer’ krijgt steeds meer vorm. Onlangs is een speciale stichting opgericht, de Stichting...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

Actief klantbeheer collectief stimuleren

Actief klantbeheer collectief stimuleren

(Marieke van Zuien, stichting Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Als het gaat om de invulling van wat in de sector al geruime...

Begin gewoon

Begin gewoon

(Adviseur Andrë Feijs in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) “De opbrengsten van actief klantbeheer zijn heel duidelijk: betere bedrijfscontinuïteit,...