Stichting Contactgroep automatisering wil adviseurs bewuster maken

Leon van Vliet

De in 2016 opgerichte Contactgroep Automatisering, een initiatief van zestien leveranciers van software applicaties voor financieel adviseurs, is een stichting geworden. De stichting wil de bewustwording van financieel adviseurs op het gebied van de toepassingsmogelijkheden van automatisering vergroten.

De Stichting kent een tweeledig doel. Enerzijds treedt de Stichting op als platform voor organisaties die op effectieve wijze contact zoeken met de leveranciers van software, zoals die door financieel adviseurs wordt gebruikt. Anderzijds beoogt de Stichting de bewustwording van financieel dienstverleners over de vraag wat de effecten voor hun bedrijfsvoering kunnen zijn als gevolg van de snelle ontwikkelingen op het gebied van digitalisering, te vergroten. De stichting levert in 2017 in iedere editie van VVP een bijdrage aan het nieuwe praktijkgerichte katern Ken je vak!

“2016 was een jaar waarin we verkend hebben of er voldoende draagvlak was voor een dergelijke contactgroep, aldus Leon van Vliet, voorzitter van de Stichting. "Al snel bleek, dat dit initiatief in een grote behoefte voorzag, zowel bij de deelnemende leveranciers als bij de stakeholders. De financiële sector wordt geconfronteerd met enorme veranderingen waarbij digitalisering een grote rol speelt. Neem bijvoorbeeld de trend naar meer flexibilisering van premies voor individuele klanten en specifieke klantgroepen. Een enorme uitdaging voor automatiseerders, maar ook zaken als toenemende aandacht voor privacybescherming aan de ene kant en de wens tot meer gebruik van brondata aan de andere kant, vragen veel aandacht en overleg.”

Een onderwerp waar de Stichting ook meer aandacht aan gaat schenken, is de tijd tussen het moment dat stakeholders een besluit nemen en de invoering daarvan. "Of het nu gaat om acceptatiewijzigingen bij aanbieders, fiscale aanpassingen of implementatie van nieuwe wetten, we zien steeds vaker dat dit soort wijzigingen op het allerlaatste moment bekend worden gemaakt. Men vergeet dan dat deze wijzigingen op dat moment nog in allerlei applicaties moeten worden verwerkt. Dit vereist de nodige tijd voor het ontwikkelen en testen en dit is direct in het belang van de consument. Bij fiscale wijzigingen die niet tijdig in de software verwerkt kunnen worden, ontstaat het risico dat consumenten nog enige tijd adviezen krijgen die niet op actueel geldende normen of regelingen zijn gebaseerd. Organisaties moeten doordrongen worden dat tussen besluitvorming en implementatie een zekere tijd vereist is om wijzigingen goed door te voeren."

 

KENNIS ADVISEURS BEPERKT

Volgens Van Vliet is bij veel adviseurs de kennis van en affiniteit met automatisering beperkt. "Adviseurs zijn vooral bezig met hun vak en met het contact met de klant. Toch is het belangrijk dat adviseurs oog blijven houden voor de ontwikkelingen op het gebied van automatisering en informatisering die zich nu voordoen en in de komende tijd alleen maar intensiever zullen worden. Werkprocessen zullen efficiënter worden, waardoor de kosten van het kantoor omlaag zullen gaan. Tegelijkertijd is te zien, dat groepen consumenten steeds meer behoefte aan advies krijgen en dat deze adviezen ook steeds meer kennis, vaardigheid en informatie vragen. In het komend jaar zal de Stichting op dit punt een aantal initiatieven nemen om de bewustwording van financieel adviseurs te vergroten.”

 

DEELNEMERS

De Stichting Contactgroep Automatisering bestaat op dit moment uit de volgende organisaties: Akkermans & Partners, ANVA, Ockto, Everest, Euroface, FasterForward, Figlo, Findesk, Hypotheekbond, Intersoftware, MoneyView, Omniplan,  Rolls, Kooijmans software, TJIP, Unit4, UniTrust.

Reactie toevoegen

 
Ruim twee derde bereid informatie te delen met financiële dienstverleners

Ruim twee derde bereid informatie te delen met financiële dienstverleners

Ruim twee derde (68 procent) van de Nederlanders blijkt bereid om gegevens te delen met een financieel dienstverlener. Aldus onderzoek in opdracht van TJIP. In ruil...

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Financieel advies moet veel meer maatwerk worden

Financieel advies moet veel meer maatwerk worden

In het eerste TJIP-magazine Wonen zegt Prof. Dr. Peter Boelhouwer, hoogleraar Housing Systems bij de faculteit Bouwkunde aan de TU Delft: “Om duurzame huizen...

MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"

MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"

Verzekeraars geven niet allemaal dezelfde korting voor de opgebouwde schadevrije jaren, waardoor de meest voordelige autoverzekering na een paar jaar helemaal niet...

Geautomatiseerde nazorg

Geautomatiseerde nazorg

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Er is al veel ontwikkeld, maar wat nog beter kan, is het delen van data door aanbieders en geldverstrekkers met...

Betaalrekeningen worden steeds duurder

Betaalrekeningen worden steeds duurder

Gemiddeld zijn de pakketkosten voor een betaalrekening het afgelopen jaar met ongeveer tien procent gestegen, aldus MoneyView. Het bureau in zijn Special Item Betalingsverkeer:...

VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

VIP Congres ACT NOW!: the aftermovie

Nog even nagenieten van de tweede editie van het VIP Congres? Bekijk dan de sfeerimpressie van deze digitale innovatiedag, georganiseerd door VVP en de Stichting...

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

Wat geen kunstmatige intelligentie is, wordt waardevol

De 40 leden van de Contactgroep Automatisering (CGA) toonden dinsdag hun meest recente innovaties op het tweede VIP-congres van VVP en Stichting CGA in het AFAS...

Uitdagingen en consolidatie

Uitdagingen en consolidatie

(Michael Mackaaij, voorzitter CGA, in VVP-special Digitale Innovatie 2023) In de moderne wereld van informatietechnologie staat de IT-dienstverlening voor de uitdaging...

Nieuw op HIP-platform: Rolls Premievergelijking App

Nieuw op HIP-platform: Rolls Premievergelijking App

Rolls en HippoLine hebben de Rolls Premievergelijking App gebouwd, een nieuwe tool op het HippoLine Insurance Platform (HIP). De app biedt een premievergelijking...