Teleurgestelde verwachtingen...

Kifid logo 350

Een kwestie van teleurgestelde verwachtingen. Van schending van de zorgplicht door de hypotheekadviseur is geen sprake. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-093.

Hoewel de Commissie "begrijpt dat het voor Consument teleurstellend moet zijn geweest dat de waarde van de woning lager uitviel dan verwacht en daarmee ook het te lenen bedrag lager was dan wellicht voorgehouden door de Adviseur, is slechts sprake van een teleurgestelde verwachting die niet tot enig financieel nadeel voor Consument heeft geleid. De Commissie concludeert dan ook dat van een schending van een door de Adviseur als opdrachtnemer in acht te nemen zorgplicht geen sprake is geweest".

De consument stelde dat de adviseur de taxateur onjuist had geïnformeerd over de voorgenomen verbouwing van de woning met als gevolg dat de taxatiewaarde lager was dan verwacht. Hierdoor was het te lenen bedrag lager en moest de consument zelf de financieringskosten van bijna 6.000 euro betalen. De adviseur (Beste Hypotheekadvies, Veendam) heeft deze stelling uitdrukkelijk betwist en gesteld dat de verbouwing pas na de taxatie ter sprake is gekomen. De Commissie overweegt, gelet op de gemotiveerde betwisting, dat niet is komen vast te staan dat de adviseur de taxateur onjuist heeft geïnformeerd.

De consument vorderde vergoeding van de door hem betaalde advieskosten van 2.250 euro.

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

mr. O.H.A. Mo-Ajok - Mo-Ajok Consultancy 23 april 2020

Invalshoek KiFid onjuist. Een consument draagt als opdrachtgever, omdat hij meestal niet zelf over de daartoe vereiste kennis beschikt, de volledige verantwoordelijkheid voor de aanvraag om een hypothecaire lening over aan zijn adviseur. De hypotheekadviseur heeft in mijn optiek het in hem gestelde vertrouwen beschaamd en aldus een beroepsfout begaan.

Hein Brouwer - Brouwer Zekerheid 26 februari 2018

Laten we de week goed beginnen: een verwachting kan niet teleurgesteld zijn.

Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

De verhoging van de risico-opslag op recreatiewoningen van 0,2 naar 0,8 procent door '(quasi) monopolist' Rabobank is niet onredelijk of onbillijk, oordeelt de Geschillencommissie...

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding van een overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk plaats te vinden. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-121. De...

Claimen binnen drie jaar

Claimen binnen drie jaar

Conform artikel 7:942 van het Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen een verzekeraar tot het doen van een uitkering door verloop van drie jaren...

Consument moet zelf polisblad controleren

Consument moet zelf polisblad controleren

De consument heeft de plicht om zelf het verstrekte polisblad te bestuderen en op juistheid te controleren. Die stelling betrekt de Geschillencommissie Financiële...

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Een consument eist 1 miljoen euro vergoeding, de schade die hij zegt te hebben geleden wegens vermeend tekortschieten van zijn rechtsbijstanduitvoerder (SRK in opdracht...

Ommekomst...

Ommekomst...

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie...

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Leren van Kifid-uitspraken SCHADE. Uit VVP 1 De geparkeerde bromfiets van de consument waait omver en raakt beschadigd. De polisvoorwaarden van zijn verzekering...

NNul op het rekest...

NNul op het rekest...

Verzekeraars hoeven de consument gedurende de looptijd van de verzekering niet te informeren over de prijsstelling van nieuwe vergelijkbare producten. De Geschillencommissie...

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

In het kader van de zorgplicht mag een consument van de verzekeringsadviseur gedurende de looptijd van de verzekering een actieve en voortdurende bemoeienis verwachten....

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Het is aan de echtelieden onderling om elkaar desgevraagd te informeren over hun vermogenspositie. De bank is hierbij geen partij. Dat stelt de Geschillencommissie...