"terugroepactie woekerpolissen nodig"

Hand met euro's

"Ons geduld is op." Aldus de Consumentenbond, die eist dat verzekeraars eindelijk een redelijke schadevergoeding op woekerpolissen betalen. Verzekeraars hebben tot 1 december de tijd om te laten weten of ze gehoor geven aan de oproep. Dat zijn ze duidelijk niet van plan, gezien de reactie van het Verbond van Verzekeraars (zie bericht hieronder).

Bart Combée, directeur Consumentenbond: "De Consumentenbond wil dat verzekeraars hun verantwoordelijkheid in de al jarenlang slepende woekerpolisaffaire eindelijk echt nemen. Verzekeraars moeten de waarde van woekerpolissen opnieuw berekenen, maar dan tegen redelijke voorwaarden, die wij hebben opgenomen in een speciaal ontwikkelde Woekerpolis Checklist. Na de herberekening zal de waarde van veel polissen een stuk hoger zijn. Consumenten krijgen zo genoegdoening zonder dat ze zelf in actie hoeven te komen."

"De woekerpolisaffaire is het grootste financiële schandaal uit de Nederlandse geschiedenis, maar verzekeraars blijven ondanks druk van politiek en toezichthouder verzuimen om recht te zetten wat er is misgegaan. Dat kan zo niet langer. Ze moeten een hogere vergoeding geven voor de geleden schade en meer maatregelen nemen om te voorkomen dat de schade voor consumenten met een lopende beleggingsverzekering blijft oplopen. We doen verzekeraars vandaag een voorstel voor de manier waarop ze dat wat ons betreft moeten aanpakken."

In de Woekerpolis Checklist staan vragen die helpen beoordelen of verzekeraars onterecht kosten in rekening hebben gebracht, te rooskleurige beloftes hebben gedaan over rendementen of te hoge premies voor overlijdensrisicoverzekeringen rekenen. De checklist is opgesteld op basis van -onder meer- een analyse van uitspraken die de afgelopen jaren zijn gedaan door de rechter en het Klachteninstituut voor de Financiële Dienstverlening (Kifid) in juridische procedures over beleggingsverzekeringen. Deze uitspraken leidden ertoe dat consumenten veel meer compensatie kregen dan dat zij met de collectieve compensatieregelingen van verzekeraars (Wabeke-norm) zouden krijgen. In de analyse zijn ook individuele schikkingen meegenomen die verzekeraars achter gesloten deuren met individuele consumenten sluiten. Ook hieruit blijkt dat verzekeraars vaak bereid zijn om veel meer te betalen dan waar, op grond van de compensatieregelingen, aanspraak op gemaakt kan worden.

De Minister van Financiën en AFM willen dat verzekeraars hun gedupeerde polishouders 'activeren' en ondersteunen bij schade op lopende polissen, maar dit verloopt moeizaam. De AFM omschreef de resultaten hiervan in oktober 2014 als 'zeer teleurstellend'. Combée: 'Verzekeraars beperken zich meestal tot een korte uitleg over de opgebouwde waarde en een schets van mogelijke alternatieven. Wij willen dat gedupeerde klanten een advies krijgen dat voldoet aan de eisen die de wet stelt, en dat verzekeraars de rekening daarvan betalen'. In de Woekerpolis Checklist komt daarom ook de manier waarop verzekeraars hun klanten helpen om te voorkomen dat de schade op lopende polissen blijft oplopen aan bod."

Reactie toevoegen

 
Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumenten die slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit, zoals helpdeskfraude, phishing of hacks, kunnen vanaf nu terecht bij de Cyberhulplijn van de Consumentenbond....

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

De Consumentenbond gaat consumenten helpen met inzicht in en besparen op hun verzekeringen en energiecontracten. Voor de Voordeelcoach werkt de Consumentenbond samen...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekeringen...

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Jaarpremies van WA-autoverzekeringen lopen behoorlijk uiteen, terwijl de voorwaarden in de meeste gevallen grotendeels hetzelfde zijn. Dat constateert de Consumentenbond,...

"Minister moet garantie geven: geen negatieve spaarrente tot ton"

"Minister moet garantie geven: geen negatieve spaarrente tot ton"

De Consumentenbond wil dat minister Hoekstra garandeert dat consumenten met een spaartegoed tot 100.000 euro geen negatieve spaarrente gaan betalen. De Consumentenbond...

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumenten die in de coronacrisis een voucher van hun luchtvaartmaatschappij krijgen, mogen niet met lege handen komen te staan als die maatschappij failliet gaat....

Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

De Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep, nadat zij een collectieve rechtszaak over de Waerdeye-polis - volgens de bond een woekerpolis - tegen ASR heeft...

Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

De Consumentenbond heeft Yarden in een brief gesommeerd de versobering van het natura-uitvaartpakket terug te draaien. Volgens de Consumentenbond is die maatregel...

Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU

Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU

Online shoppen bij webwinkels buiten Europa levert onverantwoorde risico’s op. Dat blijkt uit een steekproef, die de Consumentenbond samen met vijf Europese...

"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"

"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"

Voor een premiewijziging moet de verzekeraar een geldige reden hebben en daarover heldere informatie aan de klant geven. Dat gebeurt vaak niet, stelt de Consumentbond...