Tussenpersoon moet vette bolide uit

Bolide

Econoom en journalist Mathijs Bouman ziet bitter weinig toekomst voor de tussenpersonen "die nog steeds in vette bolides rijden en hun tijd volmaken tot hun pensioen". Alleen adviseurs die met hun tijd meegaan, kunnen succesvol zijn, aldus reageert Bouman op de stelling van de maand in Eigen Huis Magazine.

Bouman: "Als ik op parkeerterreinen rondkijk, zie ik welke tussenpersonen goed bezig zijn. Je ziet Smarts met 'goedkoopverzekeren.nl' als opdruk. Zo'n tussenpersoon snapt dat de wereld is veranderd door de opkomst van internet, vergelijkingssites, het provisieverbod en het hogere opleidingsniveau van de Nederlanders. Deze adviseurs zijn actief op internet, werken landelijk en weten het beste product tegen de beste prijs eruit te slepen voor de klant. Daarnaast heb je financieel adviseurs die zich succesvol concentreren op vermogensplanning voor welgestelde particulieren, maar dat is een kleine groep. Tot slot heb je de tussenpersonen die nog steeds in vette bolides rijden en hun tijd volmaken tot hun pensioen. Ze denken dat de klanten, net als in een grijs verleden, automatisch naar hen toekomen en dat ze slapend rijk zullen worden. Voor die categorie zie ik bitter weinig toekomst."

Adfiz-directeur Hanneke Hartman reageert in dezelfde rubriek op de stelling met: "Een onafhankelijk adviseur kan je veel voordeel opleveren. Klanten kunnen door de informatie op internet weliswaar veel meer zelf, maar je moet wel weten wat je koopt. En dat is nog best lastig als je niet weet waar je op moet letten. Uitsluitend voor de laagste prijs gaan, is vaak niet verstandig. Je moet ook naar de dekking en de reputatie van de verzekeraar kijken. Hoe gaat de verzekeraar bijvoorbeeld om met de schades? Het is voor de klant van belang dat hij goed weet wat hij wil en belangrijk vindt. Daar helpen wij bij." Ook op internet, aldus Hartman, via het vorig jaar gelanceerde informatieplatform finfin.nl.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Marcel van der Borden - 13 november 2014

Ik kom zojuist terug van een avondbezoek aan een hypotheekrelatie , welke we gelukkig weer van een goed ( betaald) advies konden voorzien, waarvoor hij met genoegen een goede adviesprijs betaalt. Daarvan rij ik een nette auto , meneer Bouman, niet meer dan dat . Lees alle reacties , waarbij die van ene Ingrid Kolle toch opvalt. Mevrouw Kolle: uw metafoor met de kapper ontgaat mij volledig. Als ik een ander vergelijk mag maken : u beweegt zich blijkbaar op een deelvlak van een vrij financieel adviesberoep dat iets meer kan zijn dan rondscheuren in een Smart en aan de keuken tafel met uw laptop een hypotheek advies geven.Dat dit niet hoeft te kosten snap ik ook. Kan ook zo zijn dat je complexe pensioenadviezen verstrekt met iets meer diepgang dan u blijkbaar kunt bevroeden. Of een complex maatwerkhypotheek advies levert waarbij fiscale overgangsregimes een rol spelen. Ook dat zijn financiële adviezen. Uw infantiele reacties tonen aan dat de beroepsgroep zeer verdeeld is. Hou uw zinloze trieste commentaar voor u , ga anders verhuizen naar Noord Korea en verkondig daar uw evangelie. Op de Am dag zult u mij gelukkig niet treffen ; Nu even te druk met complex pensioenadvies en een wetswijziging van een overheid, die onze beroepsgroep genoeg werk bezorgd. Rij lekker rond in uw Smart . U wekt zelf de indruk niet echt "smart" te zijn.Ik ga rustig te bedde in de wetenschap netjes advies te geven tegen een redelijke prijs. Daar veranderen mevrouw Kolle en meneer Bouman niets aan.

Wil Rotteveel - 13 november 2014

Geachte collega's, Het voordeel van het rijden in een degelijke auto, is ook de degelijke uitstraling die daarvan uitgaat. En het nadeel van een auto met reclame is, dat geen fout(je) mag maken in het verkeer, want dat blijft n.l. ook niet onopgemerkt.

Paul Seip - 13 november 2014

@Roelof Radstake; Fiat 500 is prima, maar een Smart kan écht niet ;-) Eens met je reactie, maar denk dat de context van wat ik probeerde te zeggen wel duidelijk is.

Arjan Lubbe - 13 november 2014

Sorry hoor maar ik ga echt niet voor lul rijden in een bestickerde smart. Als een ander dat wel wil doen, be my guest. En stel ik heb zo een smart, hoe neem ik dan een gezin mee in de weekeinden, kinds maar op het dak vastbinden? Ik heb een hele grote auto, gewoon omdat ik dat leuk vind *en het is ook echt veiliger mensen) - uit 2002 op gas. Qua kilometers rij ik waarschijnlijk nog goedkoper dan die mevrouw in haar horrizonvervuilende met fluorletters bestickerde Smartkarretje. Mijn keuze is een andere, en de keuzes die we maken zijn we geloof ik helemaal vrij in. Ik denk ook dat iedereen zelf de consequenties van zijn keuzes wil dragen. Als dat betekent dat je door sommige klanten met de neus aangekeken wordt, tsja, dan heb je daar zelf de gevolgen van. Ik snap echt wel het voordeel van de de reclame die je maakt als je met koeieletters op je smart plaatst dat je voor 650,- een hypotheek regelt. Dat trekt ongetwijfeld (lokaal) de aandacht. Maarja, ik heb dat er simpelweg niet voor over om voor lul (en oncomfortabel) te rijden. Dat is geheel mijn eigen keuze en ik neem ook geheel de verantwoordelijkheid voor het eventuele mislopen van klandizie daardoor.

Jan Roelof Schenkel - 13 november 2014

Ik ga mij er ook nog even mee bemoeien, wat een gezeur zeg. Wij zijn al jaren actief op de collectieve zorgmarkt, bieden met onze vergelijkers en advies bedrijven medewerkers altijd het beste advies en bieden de hoogste kortingen. Belangen van consument, werknemer, ondernemers staan voorop. Ja, en dat wij hard werken en een representatieve audi/bmw rijden staat toch los van ons advies. Nog even wat reclame, kijk op www.mkbzorgcollectief.nl en/of zorgkorting.nl. Succes Jan Roelof Schenkel, Hapre zorg en Inkomen

Dennis Jellema - 13 november 2014

@Ingrid, Ik zie dat jullie alleen maar met een Inkoopcombinatie Werken of te wel de Financiële Makelaar. Met een vermelding dat jullie zelf de partijen uitzoeken waar jullie mee zaken doen? Dat is ook iets dubieus, omdat je alleen maar zaken kan doen met de partijen waar de Inkoopcombinatie mee werkt. Moet zeggen dat ik het tarief behoorlijk laag vind als je daar ook nog afdracht aan zou moeten geven. Daar in tegen staat in het DVO een behoorlijk bedrag direct voor het sluiten van een compleet schadepakket, iets van 595 eenmalig, als hier nog een bedrag overheen komt van het abonnement dan ben je in 1 keer helemaal niet zo goedkoop meer. Maar goed, ik wens iedereen de klant toe die hem of haar toekomt, maar in beginsel heeft de keuze voor de adviseur natuurlijk helemaal niets te maken met de Bolide waar je in rijd. Er zijn natuurlijk meerdere factoren over hoe je een auto hebt. Ik geloof ook niet dat onze Super Ecosloom Mathijs Bouma in een 2e handsje zich van A naar B verplaatst. Als je in een Bedrukte Smart zit, is het prachtig maar krap, maar als je in een Onbedrukte Vectra rijd heb je lekker de ruimte. Snap trouwens in zijn geheel niet dat je hier zo fel aan het reageren bent. Maar goed, bij sommigen is de aanval de beste verdediging. Succes in ieder geval.

Kees Bergman - 13 november 2014

Ik vind dit een non discussie. Ter ere waarvan wordt deze discussie een dag extra doorgevoerd. Dit is de eerste keer, dat ik dit bij VVP on line meemaak. Is dit een trendsetter door de redactie van de VVP? We hebben wel eens belangrijker discussies gehad, die meer de moeite waard waren om één of twee dagen doorgevoerd te worden dan deze.

Ozewald Wanrooij - 12 november 2014

Ik nodig iedereen uit die van mening is daadwerkelijk het verschil te (willen) maken om direct lid te worden van het New Financial Forum. Het is mijn ervaring dat je hier de mensen treft die in de praktijk daadwerkelijk al het verschil maken en die graag bereid zijn om kennis en ervaring te delen. Persoonlijk ben ik iedere keer opnieuw onder de indruk van de mooie maar ook positief kritische mensen die de bijeenkomsten bezoeken en de waarde die ik telkens mee naar huis neem. Hopelijk tref ik jullie, met of zonder grote auto, maar met een duidelijke visie op hoe we de financiële branche kunnen verbeteren.

Ozewald Wanrooij - 12 november 2014

Het geeft mij persoonlijk geen goed gevoel om adviseurs te beoordelen op de grootte van hun auto. Ik ken diverse goede adviseurs die ervan genieten om in een grote auto te rijden en die de benodigde investering ervoor over hebben. En wat betekent 'goed bezig te zijn'? Waarom zou een adviseur die minder actief is op internet en zich voornamelijk op de lokale markt richt niet ook 'goed bezig' kunnen zijn'? In ieder geval blijf ik mij als adviseur focussen op mijn 'Waarom' om vervolgens te bekijken op welke wijze ik de verbinding met mijn relaties en de waarde van mijn dienstverlening aan mijn relaties kan blijven optimaliseren. En wanneer een collega adviseur hier op een andere wijze invulling aan wil geven dan ben ik dankbaar dat ik hierover niet hoef te oordelen.

Wil Rotteveel - 12 november 2014

Jongelui, collega's, Aan de deskundige beleggingsadviseurs(?), m.i. hebben jullie de laatste 20-25 jaar giga lopen roven uit de knip van de burger!

"Zijn mensen vrij hun eigen tussenpersoon te kiezen?"

"Zijn mensen vrij hun eigen tussenpersoon te kiezen?"

"Zijn mensen vrij hun eigen tussenpersoon te kiezen?" Dat vraagt het PvdA-Kamerlid Henk Nijboer aan minister Dijsselbloem van Financiën na de berichtgeving...

"Tussenpersoon woekerpolissen voelt voor klant als zakkenroller"

"Tussenpersoon woekerpolissen voelt voor klant als zakkenroller"

In haar column zaterdag in het FD stelt Erica Verdegaal de adviseurs die woekerpolissen verkochten voor de klant aanvoelen als zakkenrollers. Verdegaal, in een column...

"de tussenpersoon is een vakman"

"de tussenpersoon is een vakman"

Anton Rietveld (Verzekeringsklachten.nl) breekt een lans voor de financieel adviseur. Dit in zijn column in de rubriek OverGeld van De Telegraaf.   Rietveld:...