Van Gaal ziet vooral rol voor adviseur

Annemarie van Gaal

Bemiddelen in en beheren van verzekeringen, daar schuilt de toekomst van de adviseur volgens Annemarie van Gaal nadrukkelijk niet in. "De snelste groeiers in de verzekeringsmarkt zijn diegenen die zich uitsluitend toeleggen op advies. Advies dat verder gaat dan simpelweg bemiddelen in of beheren van verzekeringen." Aldus Van Gaal dinsdagochtend in haar FD-column.

Van Gaal: "Menig ondernemer is sowieso een beetje allergisch voor het woord verzekeringen. Als hij veel zekerheden wilde, was hij geen ondernemer geworden. Wat hij wél nodig heeft, is iemand die over zijn schouder meekijkt naar de risico's en adviseert hoe je die kunt opheffen. Eigenlijk moet de tussenpersoon een manager van de 'downside' worden. (...) De nieuwe tussenpersoon is geen ontzorger, maar iemand die actief meehelpt om de downside te managen. En dan heb je het woord verzekeringen niet eens meer nodig. Natuurlijk is het een uitdaging om te veranderen als je een reputatie als provisie-incasseerder hebt. Maar wie zei dat ondernemen gemakkelijk is?"

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ingrid Kolle - 18 februari 2014

Helemaal mee eens, alleen jammer dat door de ondernemer de accountant nog steeds op een voetstuk wordt gezet. Volgens de ondernemer heeft de accountant ook verstand van verzekeringen. Quote: "even aan mijn accountant vragen " als het bv. over een AOV gaat, naar mijn idee weet een accountant toch niet alle ins en outs van een AOV van de maatschappijen. Ik denk dat de tussenpersoon wel wil maar loopt altijd weer tegen de accountant en bank aan. De banken doen ook aan koppelverkoop, dus ook niet transparant.

Arjan Lubbe - 18 februari 2014

Op televisie zie ik mevrouw van Gaal regelmatig het product van sloopdecrisis.nl aanbevelen. Wellicht dat je haar uitspraken ook in dat kader kunt plaatsen. ''Wie zijn wij? SLOOPdeCRISIS.nl is een initiatief van creatief communicatiebureau MindGrind. Een team mensen onder leiding van ondernemers uit de media- en e-business wereld hebben zich in dit bureau verenigd. De missie van MindGrind is om consumentenmarkten op te schudden. SLOOPdeCRISIS.nl is gericht op deze kracht van het collectief. We komen samen in actie voor de laagste vaste lasten, waardoor een huishouden substantieel kan besparen op de kosten van energie, zorgverzekeringen, mobiele telefonie, alles-in-één (Internet, Bellen & TV), auto- en schadeverzekeringen. Uiteraard is het van belang dat de veilingen en/of collectieve inkopen onafhankelijk en betrouwbaar worden georganiseerd. Daarom heeft SLOOPdeCRISIS.nl een samenwerking gesloten met groepsveiling.nl. Sinds begin 2010 organiseerde groepsveiling.nl al ruim 20 veilingen voor energie, telefonie en verzekeringen. Ze zijn daarmee de meest ervaren veilingorganisatie in Nederland. Onder andere ANWB en Marktplaats hebben gekozen voor groepsveiling.nl als hun partner voor veilingen en/of collectieve inkopen. Groepsveiling.nl is onafhankelijk en heeft geen enkele verbintenis of eigendomsverhouding met welke leverancier dan ook. In haar eerdere veilingen en/of collectieve inkopen hebben diverse verschillende leveranciers van energie, telecom en verzekering gewonnen.''

Kees Bergman - 18 februari 2014

Geachte mevrouw van Gaal/ geachte redactie, geachte collegae fee/abonnementen voorstanders. Hou nu toch eens een keer op met het continue doorhameren op scheiding tussen advies en verkoop. Maandelijks/ wekelijks komt deze stelling wel op één of andere manier aan de orde. Wanneer u dit zo nodig wilt propaganderen, drop deze stelling dan één maal per jaar om de peiling te meten en ga daarna uw energie weer op andere zaken concentreren. Probeer niet door de herhaling de zaak op een gegeven moment als zaligmakend te verkopen. 90% van de klanten zowel zakelijk als particulier en adviseurs/verkopers van producten/ondernemers willen het systeem doorlopende provisie op niet complexe producten handhaven. Uw stelling is theoretisch perfect. PRAKTISCH WERKT UW STELLING NIET!!!!!!!! Kijk naar AOV. scheiding tussen advies fee en doorlopende fee loopt niet echt lekker. Neem hier bijvoorbeeld 9% provisie en eenmalige adviesfee. Bij begrafenisverz. en ORV loopt het systeem ook niet. Kijk hier ook weer bijv. naar een doorloop en eenmalige adviesfee. Het enige waar het redelijk loopt is Hypotheken en misschien pensioen. Bij pensioen heb ik echter ook mijn bedenkingen, maar ik weet het niet zeker, omdat ik pensioenadvisering in mijn portefeuille uitbesteed heb. Provisie heeft de laatste jaren bij sommige producten terecht een nare bijsmaak gekregen. Wanneer wij provisie bij niet complexe producten als vergoeding gaan vertalen, dan is daar niets mis mee. Zoals het al jaren is gegaan, mag deze provisie door de verzekeringsmaatschappij geïncasseerd worden. Wanneer dit goed duidelijk is gemaakt aan de klant en op de nota vermeld staat, dan is dit zo transparant als je maar hebben wilt. Hier is ook niets pervers aan!!!!Wanneer mijn fee collegae op eerlijke basis met fee willen adviseren, dan hebben zij van mij mijn goedkeuring. Laat mij op mijn beurt dan ook vrij om op provisiebasis te adviseren/verkopen, waarbij ik duidelijk geen productverkoper ben, ook nooit geweest en nooit zal worden. Laat mij ook vrij als een klant door mij op fee basis geadviseerd wil worden om dat dan ook te doen. Succes een ieder. Voor de duidelijkheid. Ik ben geen productverkoper., ben het ook nooit geweest en zal het ook nooit worden.

Bennie Bles - 18 februari 2014

Voor producten afsluiten zonder advies heb je internet. Daarvoor heb je geen adviseur nodig. Vroeger waren dit de direct writers. Prima voor bemiddeling en voor relaties die geen advies in het te sluiten product nodig hebben. (Hoewel direct writers doorgaans een prima helpdesk hebben/hadden). Onze ervaring is dat er op dit gebied dus niet veel veranderd is. Verder ervaren we nog steeds dat de klant die advies vraagt, graag de bemiddeling aan de adviseur over laat. Bemiddelen is meer dan even achter de PC gaan zitten en op een paar knoppen drukken. In een hypotheekdossier kost de bemiddeling soms meer tijd en/of kennis dan sec het advies. Vooral hier zie ik geen grote scheiding in de markt ontstaan tussen advies enerzijds en bemiddeling anderzijds. Bennie Bles.

Commentaar VVP: framing

Commentaar VVP: framing

Onder de titel 'Tussenpersoon ontpopt zich tot duurbetaalde beleggingsadviseur' stelt het FD beleggingsadviezen door adviseurs aan de kaak. Hoewel het FD zich beroept...

Paul Schuiling: adviseren is informeren

Paul Schuiling: adviseren is informeren

"Hoewel de toezichthouder geen wettelijke bevoegdheden heeft in de beheerfase, betekent dit niet dat 'informeren' niet zorgvuldig en vakbekwaam moet plaatsvinden",...

OvFD: consumentenbescherming op losse schroeven door nieuwe definitie voor informeren

OvFD: consumentenbescherming op losse schroeven door nieuwe definitie voor informeren

De OvFD vreest voor de gevolgen voor consumenten van de nieuwe interpretatie van de begrippen ‘informeren’ en ‘adviseren’ die de AFM heeft...

Adfiz: scherp blijven ondanks verlichting AFM-toezicht bestaande producten

Adfiz: scherp blijven ondanks verlichting AFM-toezicht bestaande producten

Adfiz roept adviseurs op om scherp te blijven ondanks de verlichting van het AFM-toezicht op bestaande producten. Adfiz woensdag: "De AFM heeft vandaag haar interpretatie...

AFM: “Aanbeveling inzake bestaande product is altijd informeren”

AFM: “Aanbeveling inzake bestaande product is altijd informeren”

Zolang het inzicht of de aanbevelingen zien op bestaande producten, is er altijd sprake van informeren. Aldus de AFM in zijn woensdag verschenen ‘Interpretatie...

Van Gaal op Adfiz Platformbijeenkomst: financieel adviesabonnement voor alle werknemers

Van Gaal op Adfiz Platformbijeenkomst: financieel adviesabonnement voor alle werknemers

Laat alle werkgevers bij financieel adviseurs een abonnement nemen op financieel advies voor hun werknemers. Aldus Annemarie van Gaal tijdens de woensdagmiddag gehouden...

AFM gaat onderscheid duiden tussen informeren en adviseren in beheerfase

AFM gaat onderscheid duiden tussen informeren en adviseren in beheerfase

De AFM gaat het onderscheid tussen informeren en adviseren in de beheerfase nader duiden. Aldus de toezichthouder in een toelichting op een passage in zijn dinsdag...

Mensen lezen wat ze willen lezen

Mensen lezen wat ze willen lezen

Woensdag bood een FD-artikel een goed voorbeeld dat mensen lezen wat ze willen lezen. Het artikel stelde: "Hypotheekadvies gaat de komende jaren drastisch veranderen....

Annemarie van Gaal ambassadeur Kandoor.nl

Annemarie van Gaal ambassadeur Kandoor.nl

"Word gids bij Kandoor.nl." Die oproep doet Annemarie van Gaal, enthousiast als ze is geworden over Kandoor. Van Gaal: "Iedereen in Nederland een gezond financieel...

Indra Frishert met haar Jeep in het FD

Indra Frishert met haar Jeep in het FD

Indra Frishert, commercieel directeur Dazure, kleurt de rubriek Zakenauto in het FD. In de rubriek Zakenauto uit de weekendbijlage Werk & Geld vertellen ondernemers,...