Van Koesveld geeft Baarsma gelijk

Financieel adviseur Nico van Koesveld is het eens met de stelling van SEO-directeur en hoogleraar Barbara Baarsma dat banken en verzekeraars afgerekend moeten kunnen worden als ze een fout product in de markt hebben gezet.

Van Koesveld in reactie op het bericht over Baarsma woensdag op VVP Online: "Goeie zet. Auto's worden teruggeroepen als iets niet deugt in het zorgvuldige productieproces, voeding en medicijnen worden grondig gecontroleerd voor deze in de markt gezet worden. Waarom financiële producten niet? Zet er een kwaliteitslabel op. Niets mis mee in mijn optiek. Graag zelfs. Ik ben tussenpersoon, die het wel durft toe te juichen. En aansprakelijk ben je altijd voor je product als je het maakt, tot op zekere hoogte. Dus goed borgen is helemaal top. Het vak is hartstikke leuk en als we wat minder zeurende collega's zouden treffen, zou het nog leuker zijn. Ik accepteer dat de wereld anders aan het worden is. Met de tijd meegaan heet dat." De meningen over Baarsma's idee waren overigens verdeeld. Baarsma stelde: "In mijn ogen is het effectiever dan een lappendeken aan regels om aanbieders van financiële producten zélf het risico van incorrecte productontwikkeling te laten dragen, door ze aansprakelijk te laten zijn voor de schade die een consument kan oplopen als het product toch niet doet wat het beloofde. Ik geef meteen toe dat het idee verder moet worden uitgewerkt, maar het basisidee is krachtig."

Reactie toevoegen

 
Baarsma: Verzekeraars laten bloeden voor foute producten

Baarsma: Verzekeraars laten bloeden voor foute producten

Als een financieel product niet doet wat het belooft, moet de maker daar aansprakelijk voor kunnen worden gesteld. Dat betoogt Barbara Baarsma, directeur SEO en...