"vaste tarieven zijn prima uit te leggen"

"Vaste tarieven zijn overzichtelijk en prima uit te leggen aan de klant", aldus adviseur Aad Bleukens in VVP 32/33.

De naam Aad Bleukens duikt regelmatig op onder de nieuwsberichten op VVP Online, vaak als relativerend commentaar op een boze of verontwaardigde reactie van een andere lezer. Het stoort Bleukens bijvoorbeeld dat niet meer mensen net als hij, onder hun eigen naam reageren, maar dat verklaart waarschijnlijk ook het ontbreken van de nuance in de reacties, denkt hij. Bleukens legt zijn verdienmodel meestal uit met behulp van een eenvoudig tekeningetje. "Mensen snappen het dan en vinden het een prima idee om mij direct te belonen. De vraag die klanten zich voorheen hadden moeten stellen zou zijn: 'waarom kiest hij voor deze maatschappij, vanwege de provisie of vanwege de kwaliteit van het product?'. Verzekeraars hebben nu geen vat meer op mij via provisie. Voorheen kwam er hier ieder jaar een accountmanager om te proberen mij zo ver te krijgen om voor hun producten te kiezen. Dat is nu voorbij. Nu gaat het gesprek met een verzekeraar over drie zaken: de polis moet goed zijn, de premie aantrekkelijk en de verzekeraar moet presteren." Lees meer in VVP 32/33.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Theo van Geel - 17 augustus 2011

@ jazeker: tamelijk oude koek dit. Gepasseerde stations moet je op enig moment gewoon achter je laten. Volgens mij wordt er bij het kopen van een auto wel eens onderhandeld over korting. En die zal bij een Audi A6 wat hoger kunnen zijn dan bij een Peugeot 106. En Thea: Vond je die € 7.000,- in verhouding staan tot je werkzaamheden? Was je daar werkelijk zo'n 60 uur mee bezig? Natuurlijk betaalt niemand je dat bedrag meer. Sommigen vinden het achteraf bezien legale diefstal. Want de klant had geen idee hoeveel er aan kosten 'afgeroomd' werd. Nu is aan jou de keuze hoeveel dat je vindt dat je moet rekenen. en als de klant dat niet wil betalen, kun je er inderdaad voor kiezen om hem niet van dienst te zijn. Net als in de gewone wereld. Kom mensen, wees creatief. Veel succes ermee.

Peter Dirksen - 17 augustus 2011

Inderdaad Aad, Vaste tarieven zijn uitstekend uit te leggen aan een relatie. Zeker wanneer je verteld wat je doet voor dat vaste tarief. Het draait allemaal om heldere communicatie en daar schorte het nog wel eens aan. Ook aanbieden van abonnementen is zeer verhelderend en stemt de klant positief. Gewoon duidelijk aangeven wat ze er voor mogen verwachten en uiteraard die verwachting waarmaken. Dus niet meer je product "verkopen" maar je diensten. Wanneer je dit helder brengt en tegen een eerlijk tarief zul je loyale klanten krijgen die je waarderen om je dienstverlening en niet alleen om de prijs.

Thea - 17 augustus 2011

Vaste tarieven zijn prima uit te leggen , maar of iedereen ze wil en kan betalen is maar de vraag. Neem een stakingswinst uitkering van 1.3 miljoen, voorheen ontvang je daarvoor ca. € 7000,- voor advies en bemiddeling. Geen mens die dat wil of gaat betalen, hooguit € 300,- fee voor veel heel werk. Dus doen wij deze posten niet meer. Wel jammer , voor de verzekeraars.

Jan de Boer - 17 augustus 2011

Aad, een goed verhaal. traditioneel doen in ons vak plaatjes meer dan praatjes. Een schrijfblok aan de "keukentafel" en al inventariserend de klant rustig aan de hand meenemen werkt. Toch ben ik van mening dat er aan vaste tarieven zakelijk gezien behoorlijke gevaren kleven. Zeker voor de adviseur die zich ondernemer noemt maar eigenlijk meer adviseur is en wil blijven (en dat zijn er een veel hoor!) Vaste tarieven lenen zich bij uitstek voor duidelijke, goed geborgde en vast omlijnde dienstverlening tegen inzichtelijke vaste stabiele kosten. Is dat niet het geval en je hebt geen idee wat je kan en mag verwachten, nadat je een verzoek om een dienst aanvaard, dan is het gevaar daar. Ik ben nog geen intermediair tegen gekomen die mij fatsoenlijk onderbouwd kan aangeven waarom hij € 135,- per uur kost of de aanvraag van een polis € 65,-? Laat staan hoe hij er qua kosten dan uitspringt? Ook ik heb dat getracht en ook mij lukte het niet, maar,.... ik ben er wel uit! Onze business en die van vele anderen is te verdelen in advies, bemiddeling en (product) beheer. Binnen die drie hebben wij de vaste regelmatige onderdelen benoemd, verzorgen we dus en laten wij als serviceabonnement maandelijks betalen. De overige diensten gaan tegen uurtarief of tegen een vaste fee en klaar. Geen afsluit, geen doorloop, geen risico, in transparantie verder niets te melden. Heerlijk ongebonden dus.En de klant, die krijgt standaard degelijke vaste dienstverlening en kan incidentele duurdere diensten tegen "gespreide betaling" toch laagdrempelig afnemen. Als iedereen "CAR" in zijn business snapt en aan de klant kan uitleggen dat zal een simpel tekeningetje de sector duurzaam kunnen opwaarderen en kan het vertrouwen in de adviseur met één schets weer herstellen. Allemaal weer op tekenles. Succes en hou vol ;-)

Theo - 17 augustus 2011

@ Thea: Misschien gek, maar ondernemers hebben niet zo'n problemen om mij te betalen als ik voor ze werk. Zelfs particulieren niet. Maar wel in verhouding tot wat ik voor ze doe en beteken. Verder begrijp ik niet veel van je opmerkingen. Niet om de reden die jij vermeldt, denk ik.

Susan - 17 augustus 2011

@ Mark ??? Het advies voor een polis van € 50,- kan net zo groot complex zijn als voor een grote polis van € 400,- premie De vraag is meer of de klant van € 50,- in staat is om voor een complex advies te betalen. Zoniet , is dat een hele slechte ontwikkeling en geheel niet in het belang van de klant.

Mark - 17 augustus 2011

@ een hypotheker. Helaas ben ik het niet met u eens. Ik verwacht dat er in de nieuwe situatie een differentiatie op prijs/service zal ontstaan. Bv in drie type vaste tarieven (licht, gemiddeld, uitgebreid). Want bij grotere polissen kan en moet een adviseur meer vragen voor zijn advies aangezien hij er langer mee bezig is en de polis complexer is. Wat betreft degene die 50 euro per maand betalen en in de nieuwe situatie naar directwriters gaan, is dat wel zo'n slechte ontwikkeling? Was het realistisch om hier als adviseur tijd en energie in te steken gezien de kleine omvang? Haalde je de kosten er ooit uit?

thea - 17 augustus 2011

Theo, kennelijk heb je weinig kennis van de ondernemers wereld. Vandaar ik jou niet gaat uitleggen hoe de verdien structuren van de voormalige provisies zijnde "Omzet" (en niet Loondienst provisie) in elkaar stak.

jazeker.............een hypotheker - 17 augustus 2011

Wat mij steekt is het volgende. als een persoon een auto koopt, lees verzekering, zal de autoverkoper meer verdienen aan een "dure" auto dan aan een goedkope. Hij wordt niet betaald voor de tijd die hij aan de koper spendeerd. Vergelijk dit met een polis. Iemand die 50 euro spaart, legt over de looptijd van 30 jaar een bedrag van 18.000 euro in. Echter, iemand die 500 euro per maand spaart 180.000 euro. het zijn percentages, dus dat is de koper helemaal duidelijk. Logisch toch dat de "verkoper" meer verdiend aan de dure polis. Uiteraard moet in dit kader wel het advies gegeven worden wat is afgestemd op de klant. Best advice is hier van toepassing. Belachelijk dat de maatschappij in de nieuwe advies situatie per 2013 niets inlevert. Dat is namelijk de grootste boosdoener. We krijgen straks allerlei producten, waar de klant veel aan kosten moet betalen aan de maatschappijen. Vraag is nu of iemand die 50 euro gaat sparen, mij een bedrag van 750 euro wil betalen voor het advies. deze gaat dus geen advies krijgen, en valt in het web van de directwriters, want die zullen hier gretig op in spelen. Deze klant krijgt dan wellicht een product wat hij helemaal niet wil. degeen die 500 euro per maand betaald lacht zich krom, van hem/haar is deze 750 euro peanuts. Men gaat dus weer met Jan modaal aan de haal. En wie gaat deze mensen de risico's van AO, ORV, begravenis enz vertellen. Dit gaat de gemeenschap veel meer kosten. Immers, als iemand geen begrafenis polis heeft en niet voldoende kapitaal, wie betaald dan de begrafenis denkt u.

Klant wordt bij  innovatie vergeten

Klant wordt bij innovatie vergeten

Met plezier heb ik de AFM-opinie van Karine Raaijmakers in VVP 3 van april gelezen. Fijn om te weten dat de AFM toezicht houdt op verzekeren en pensioenen. De...