"veel hypotheekadviseurs verdwijnen binnen 3 jaar"

Arnold Klamer

"Ik voorspel een flinke shake-out onder hypotheekadviseurs. Binnen maximaal drie jaar zullen er 30 tot 50 procent minder nodig zijn door digitalisering van de dienstverlening." Aldus Arnold Klamer, operationeel directeur Eigen Huis Hypotheekservice, die spreekt op de IIR-conferentie Cross Channel Klantbediening (29 en 30 mei).

 

Klamer: "Als je kijkt naar hypotheekadvies moet je vast stellen dat het merendeel van de aanbieders nog traditionele full service concepten aanbiedt. Of je het als klant wilt of niet: je moet gewoon voor je afspraken naar kantoor komen, zaken bij voorkeur via papier aanleveren en je in de procesgang afhankelijk van je adviseur opstellen. Het is slikken of stikken. (...) Feit is dat het mogelijk is om hypotheekdiensten veel goedkoper aan te bieden, vooral door zaken online te doen en door invoering van zelfbedieningsconcepten. Denk bijvoorbeeld aan het digitaal kunnen uploaden van loonstroken en taxatierapporten. Of het samenstellen van een eigen digitaal advies. Op deze manier is een enorme efficiencyslag mogelijk, met als resultaat: beduidend lagere kosten. (...) Bemiddelaars en adviseurs van hypotheken doen er slim aan om cross-channel bedieningsconcepten te ontwikkelen waarin de klant zelf aan het roer staat. (...) Social media horen ook aandacht te krijgen in het klantbedieningsconcept. De impact van rating- en reviewsites groeit, maar minimaal zo zwaar wegen de aanbevelingen die klanten via social media doen aan gelijkgestemden. De ambassadeursrol die klanten uitdragen via onder andere Facebook en Twitter moet optimaal worden gefaciliteerd. Aanbieders die niet of onvoldoende inspelen op deze beweging dreigen de boot te missen. Ik voorspel een flinke shakeout onder hypotheekadviseurs. Binnen maximaal drie  jaar zullen er 30 tot 50 procent minder nodig zijn. Maak de omslag voor het te laat is!" Klik hier voor de hele tekst.
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ton Blommaert - 3 juni 2013

Voor mij is het helder dat goede advisering door de wirwar aan nieuwe regels voor de gemiddelde consument nog veel belangrijker is geworden. Klanten kiezen voor de adviseur, en niet voor de factuur die hij of zij presenteert, zo is mijn ervaring. Klanten willen dat je ze in gewone mensentaal uitlegt hoe hun financiële situatie is, en wat de risico's zijn. Vervolgens willen ze dat je het goed voor ze regelt. Ik denk dat er in de toekomst zelfs meer adviseurs nodig zullen zijn in plaats van andersom. Een hypotheek via internet regelen zal slechts door een selecte groep consumenten worden gedaan.

Frans Lampe - 29 mei 2013

@ Arjen, volledig met je eens. Hier is weer een goeroe aan het voorspellen geslagen, terwijl de praktijk echt anders uitpakt. Mondelinge reclame is toch in feite hetzelfde als beoordelingssite, alleen langs een ander kanaal. Weer niets nieuws onder de zon. Gewoon je werk goed doen.

Arjan Lubbe - 28 mei 2013

Lol, In grote lijnen kan je stellen dat er meerdere marketingkanalen zijn zoals facebook, linkedin etc. Ook is er efficiency betreffende de digitale loonstrook en het digitale taxatierapport. Maar dat laatste is toch al een paar jaartjes aan de gang? Ik zie mezelf daar geen uren mee winnen. Ook al voert de klant het in mijn backoffice in, ik moet het nog steeds controleren en bij klant op terug komen als het niet goed is. Kijk voor de gein eens op Facebookpagina's van de grotere intermediairs. En kijk dan hoeveel mensen (klanten dus) die pagina's geliked hebben. Dat is maar een heel klein percentage. Wat zeg ik, promillage! De klant wil in zijn prive-leven niet bestookt worden met leuke verzekeringsaanbiedingen (Let op; Kroodle gaat keihard mislukken!). Enige wanneer mensen op like drukken is als er een dikke flatscreen of reis gewonnen kan worden. Juist de commercie kan uiteindelijk de ondergang worden van zoiets als Facebook. Ik beschouw het stuk tekst dan ook als een stuk waar nuttige dingen in staan (andere zoekmanier, advieskanalen, reviews , efficiency) maar wat nog meer bol staat van de eigen subjectieve mening waarvan het maar de vraag is dat het zo loopt als de schrijver suggereert. Ik ben zelf een andere mening toegedaan, pas juist op dat je niet teveel je bedrijfje gaat spammen op sociale netwerken. Dat gaan mensen als zeer storend ervaren.

Martin Kroezen - 28 mei 2013

Het valt mij op (en tegen) dat er erg veel op de (eenmalige) kosten wordt gehamerd. Waar blijft de kwaliteit ? Een goede adviseur gaat veel verder, naast AOV/ORV/pensioen bestaat er ook nog iets als het netto besteedbaar inkomen, toekomstplannen etc. Oftewel een financieel planner, je moet je eigen breder trekken. Dat lukt niet in een digitaal advies, dan wordt het stellen van "tegen" vragen moeilijker en is ook niet in te schatten of iemand het echt begrijpt. Doe-het-zelvers houd je altijd, is nu ook al jaren zo maar voor de grootste groep blijft een goed advies noodzakelijk. Zeker moet je een goed ICT platform hebben maar als je de ouderwetse service uit het oog verliest wordt je een dozenschuiver

Martin Schipper - 28 mei 2013

Ik geloof best dat in bepaalde gebieden waar veel hoger opgeleiden (m.n. jongeren) wonen, er meer aan het DHZ'en slaan. Desalniettemin geloof ik niet dat er zo'n uitval (we leven in Nederland, toch?) plaats zal vinden. Al (!) mijn klanten zijn juist zeer tevreden over de heldere uitleg, de hulp bij de advisering en bemiddeling en de uitleg over alle bijkomende zaken. Mensen willen nu én in de toekomst gewoon goed, helder en eerlijk advies en een puike begeleiding. En daar kan geen computer tegenop.

Albert van der Poll - 28 mei 2013

Wat je zegt: zo'n digitale loonstrook dat scheelt uuuuren. Laat je niks wijsmaken: de besparing komt uit de mindere adviesuren vanwege de eenvoudiger hypotheek voor de starter. Dat online gedoe gaat verder maar beperkt tijd besparen. De traditionele hypotheekadviseur zal het ongetwijfeld moeilijker krijgen, ook die van de VEH. Bepaald geen laag tarief. Dat wordt nog lastig met de dalende LTV. De oplossing is naar mijn mening niet semi dhz concepten via social media marketing, maar real life advies van een echte adviseur, met een pro actieve langdurige adviesrelatie waarbij zaken uit handen worden genomen ten behoeve van meer positieve zorgenvrije eigen tijd..

Albert van der Poll - 28 mei 2013

Het was handiger geweest als de heer Klamer zijn tekst was begonnen met Ik hoop dat of ik droom van... Op het SEH congres was al voldoende duidelijk dat de adviseurs de bakens verzetten, en zich aanpassen aan veranderende omstandigheden. De VEH heeft jarenlang goede sier gemaakt met geklaag over de kosten van hypotheekadvies, misschien moet ook VEH zich gaan aanpassen aan veranderende omstandigheden. Nu zie ik een vereniging die voor z'n leden hyp. adviseurs inhuurt tegen op z'n best marktconforme kosten, op een deelgebied van de advisering. Die advisering gaat allang niet meer alleen om een hypotheekadvies/ momentopname bij de aankoop van een woning. Of is dat nu weer mijn droom?

Igor van der Leeden - 28 mei 2013

De meeste mensen hebben geen verstand van hypotheekadvies en dat gaan een paar fraaie webapplicaties niet veranderen. De klant is niet zelf-kritisch genoeg om tot een verstandig en gebalanceerd advies te kunnen komen. De direct writers doen graag geloven dat het allemaal snel en simpel kan, de praktijk is veel weerbarstiger. Premies en kosten doen de klant vaak afzien van noodzakelijke voorzieningen met alle gevolgen van dien in de toekomst. Ik had het idee politiek en AFM er ook belang in hadden gesteld de consument te beschermen, zowel tegen vlotte verkooppraktijken maar ook tegen zichzelf. De ZZP-markt is exemplarisch, daar is praktisch niets geregeld aan financiele voorzieningen en in crisistijden blijken veel consumenten zwaar onderverzekerd (door gebrekkig (zelf-)advies). Ik voorspel dat binnen drie jaar de vraag naar ervaren en professionele adviseurs met 30% zal toenemen.

Leo Tol - 27 mei 2013

Klopt helemaal, enige punt waar ik aan twijfel is Facebook, voor je eigen bedrijf is het onmisbaar maar er komt steeds meer reclame op, straks staan de advertenties van de direct-writers in jouw TL, ook het privacy verhaal wordt wat schemerig.

Minder vrees voor daling huizenprijzen

Minder vrees voor daling huizenprijzen

Mensen maken zich minder zorgen over de daling van huizenprijzen en ook de angst dat de woningmarkt eventueel stil zou kunnen vallen is fors afgenomen. Aldus de...

Eigen Huis: energielabel dreigt verplicht nummer te worden

Eigen Huis: energielabel dreigt verplicht nummer te worden

Het energielabel dreigt een verplicht nummer te worden, aldus Vereniging Eigen Huis (VEH) in haar reactie op de internetconsultatie voor het nieuwe label. Eigen...

VEH: huiseigenaren stellen verduurzamen woning uit

VEH: huiseigenaren stellen verduurzamen woning uit

Huiseigenaren wachten door de coronacrisis met het verduurzamen van hun woning. Voor de crisis wilde 27 procent van de huiseigenaren hun woning verduurzamen, nu...

VEH tekent overeenkomst aanpak asbestdaken niet

VEH tekent overeenkomst aanpak asbestdaken niet

Vereniging Eigen Huis weigert een samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen voor de aanpak van asbestdaken. Minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen) wil,...

Corona heeft grote invloed op wonen en verhuizen

Corona heeft grote invloed op wonen en verhuizen

Het coronavirus heeft blijkens een VEH-peiling grote invloed op de woningmarkt. De helft van de Nederlandse huiseigenaren denkt dat de waarde van huizen door de...

Saneren asbestdak volgens Eigen Huis onnodig duur

Saneren asbestdak volgens Eigen Huis onnodig duur

Vereniging Eigen Huis is van mening dat onafhankelijke deskundigen moeten oordelen over nieuwe methoden van asbestverwijdering en dat belanghebbenden uit de branche...

OZB met gemiddeld vier procent omhoog

OZB met gemiddeld vier procent omhoog

Landelijk stijgt de OZB volgend jaar volgens Vereniging Eigen Huis met gemiddeld vier procent, bijna twee keer zoveel als in 2019. In een representatieve steekproef...

Rechtszaak over te hoge boeterente hypotheken

Rechtszaak over te hoge boeterente hypotheken

Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond voeren een rechtszaak tegen Delta Loyd. De zaak draait om de te hoge boeterente die klanten vóór 14 juli...

Hypotheekadviseurs hebben nog steeds weinig oog voor energiebesparing

Hypotheekadviseurs hebben nog steeds weinig oog voor energiebesparing

Hypotheekadviseurs bespreken energiebesparende maatregelen bij de aankoop van een woning vaker dan twee jaar geleden. Toch bedraagt het aandeel, ondanks de toegenomen...

40 procent denkt dat hypotheekrente op huidige lage niveau blijft

40 procent denkt dat hypotheekrente op huidige lage niveau blijft

Veertig procent van de Nederlanders denkt dat de hypotheekrente de komende twaalf maanden op het huidige lage niveau zal blijven. Aldus Vereniging Eigen Huis bij...