Verbond handhaaft koers bij jacht op herstel consumentenvertrouwen

Harold Herbert 2016

Het Verbond van Verzekeraars gaat verder met het proactief oppakken van zaken die voor verbetering vatbaar zijn. Aldus het Verbond woensdagmiddag tijdens een presentatie aan de vakpers.

Directeur Harold Herbert (foto) gaf enkele voorbeelden van kwesties die het Verbond snel bij de horens pakt. Zo wil het Verbond houders van winstdelende verzekeringen proactief informeren dat de winstdeling waarschijnlijk gaat tegenvallen. Het Verbond wil ook de communicatie op het gezondheidsformulier aov verbeteren, zodat de klant beter begrijpt wat hij koopt. Bij beschikbare premieregelingen wil het Verbond de klant proactief vragen of nabestaandendekking nog wel gewenst is in die situaties waarin de polis premievrij wordt gemaakt. Anders blijft de verzekeraar namelijk risicopremie onttrekken aan het kapitaal. Volgens Herbert zijn het voorbeelden van voorkomen van teleurstelling bij de consument, een van de belangrijkste lijnen die het Verbond volgt bij haar pogingen het klantvertrouwen terug te winnen.

Dat vertrouwen neemt langzaam weer toe, maar volgens Herbert zijn er "nog steeds fors meer mensen die geen vertrouwen in verzekeraars hebben dan andersom. Wij gaan daarom door met onze drie lijnen: voorkomen van teleurstellingen bij de klant, versterken van de klantpositie en veranderen van gedrag en cultuur in de branche".

Overigens zit er volgens Herbert wel een grens aan het voorkomen van teleurstellingen: "Er zijn mensen die denken dat aflossingsvrij echt aflossingsvrij is. Het kost mij wel moeite om daar verantwoordelijkheid voor te nemen!"

Volgens algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond is de grondhouding van verzekeraars de voorbije jaren echt veranderd. "Misschien was de woekerpolisaffaire daarvoor nodig. Maar er zit echt een verschil van dag en nacht tussen de discussies die we nu hebben en die van een aantal jaren geleden. De grondhouding is nu: als wij zaken niet goed vinden, proberen we ze te verbeteren."

Weurding ging ook in op het Middellange Termijnplan 'Maatschappelijk & Ondernemend' dat het Verbond onlangs heeft gepubliceerd. Het Verbond wil zich nadrukkelijk mengen in maatschappelijke discussies, zoals rond de oudedagsvoorziening. Weurding zei dat "borgen van een klantgerichte distributie" ook een belangrijk dossier blijft.

Het Verbond maakte bekend dat verzekeraars zich binnen enkele weken definitief kunnen aanmelden voor de 'mijnverzekeringenopeenrij.nl', de digitale kluis die het Verbond laat bouwen. Inmiddels heeft 80 procent wel al de intentie uitgesproken mee te doen. Overigens krijgen klanten de mogelijkheid om hun adviseur te machtigen om in de kluis te kijken.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rob Goedhart - 14 januari 2016

Wederom loze beloften. Zo lang woekerpolisaffaire doorwoekert en verzekeraars mensen willens en wetens met een keurslijfpensioen blijven opzadelen zijn dit soort woorden echt ongeloofwaardig. Rob Goedhart / Geldbelangen

“Nieuwe mogelijkheid Directe Schadeafhandeling goed communiceren”

“Nieuwe mogelijkheid Directe Schadeafhandeling goed communiceren”

“Directe Schadeafhandeling wordt een nieuwe mogelijkheid. Het is belangrijk dat alle partijen in de keten, dus ook de financieel adviseurs, op die mogelijkheid...

DNB-president over lage rente: "Verzekeraars moeten nog eens kritisch kijken naar de producten die ze aanbieden"

DNB-president over lage rente: "Verzekeraars moeten nog eens kritisch kijken naar de producten die ze aanbieden"

DNB-President Klaas Knot was vrijdag, samen met de nieuwe divisiedirecteur toezicht verzekeraars Petra Hielkema, te gast bij het Verbondsbestuur voor een informele...

Geeke Feiter-van Heuvelen directeur bij Verbond

Geeke Feiter-van Heuvelen directeur bij Verbond

Het bestuur van het Verbond van Verzekeraars benoemt per 1 januari 2020 ir. G. (Geeke) Feiter-van Heuvelen tot directeur. Zij maakt hiermee deel uit van de directie,...

"In sommige gevallen leek de verzekering meer een soort pinautomaat geworden"

"In sommige gevallen leek de verzekering meer een soort pinautomaat geworden"

"Het voorbeeld met de afvalverwerkingsbedrijven laat zien dat risico’s door middel van bewustwording, preventie en risicomanagement vaak snel weer in een verzekerbare...

"Digitaliseringsstrategie op aantal vlakken gemiste kans"

"Digitaliseringsstrategie op aantal vlakken gemiste kans"

Het Verbond noemt de Digitaliseringsstrategie van het kabinet op een aantal vlakken een gemiste kans. Directeur Leo de Boer: "De strategie is ambitieus. Tegelijkertijd...

Verbond en Nibe-SVV ontwikkelen samen opleidingsprogramma's

Verbond en Nibe-SVV ontwikkelen samen opleidingsprogramma's

Het Verbond van Verzekeraars en Nibe-SVV Opleidingen formaliseren hun samenwerking op het gebied van opleidingsprogramma’s voor verzekeraars. Partijen gaan...

Lennoc sluit zich als eerste Insurtech aan bij Verbond

Lennoc sluit zich als eerste Insurtech aan bij Verbond

Midglas Glasverzekeraar en Lennoc zijn lid geworden van het Verbond van Verzekeraars. Lennoc is daarmee de eerste Insurtech die lid is geworden van het Verbond...

Midglas en Squarelife aspirant-lid Verbond

Midglas en Squarelife aspirant-lid Verbond

Het Verbondsbestuur heeft aan twee verzekeraars het aspirant-lidmaatschap toegekend. Het gaat om Midglas N.V. Glasassurantie Maatschappij en Squarelife Lebensversicherungs...

Adfiz en Verbond: verwerkersovereenkomsten niet nodig

Adfiz en Verbond: verwerkersovereenkomsten niet nodig

Verzekeraars en intermediair moeten van alles doen om zich voor te bereiden op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (Avg), maar ze hoeven onderling geen verwerkingsovereenkomsten...

Oud-meubilair Verbond naar basisscholen St. Maarten

Oud-meubilair Verbond naar basisscholen St. Maarten

Het Verbond van Verzekeraars doneert zijn oude meubilair aan basisscholen op St. Maarten. De bureaus en kasten die het Verbond doneert zijn voldoende voor de ruim...