Verbond: klant moet status schadebureau kennen

Verzekeraars dienen helderheid aan de klant te verschaffen wie het schadeonderzoek doet. De gedragscodes zullen op dit punt worden bestudeerd en zo nodig worden aangepast. Dit zei Verbondsdirecteur Richard Weurding in het televisieprogramma Tros Radar.

Tros Radar concludeerde dat schade-expertisebureaus niet onafhankelijk opereren, maar zoveel mogelijk - grote - schades afwijzen om hun opdrachtgevers (lees: verzekeraars) niet kwijt te raken. Juist in tijden van economische recessie zouden schadeverzekeraars nagenoeg alleen nog op het uitbetalen van schadeclaims kunnen besparen. Verzekeraars zetten daarom grote druk op expertisebureaus, die vaak dochterondernemingen zijn van de verzekeraar.

Weurding liet in de uitzending weten dat verzekeraars de wettelijke verantwoordelijkheid hebben dat de schadeafhandeling zorgvuldig getoetst wordt aan de werkelijke omvang en oorzaak. Dit ook ter voorkoming van misbruik. "Hiertoe kunnen verzekeraars, in tegenstelling tot de bewering van Tros Radar, zelf onderzoek doen of laten doen door een bureau dat deel uitmaakt van het concern. Een andere mogelijkheid is om dit onderzoek uit te besteden aan een extern bureau. Juist omdat de verzekeraar altijd de opdrachtgever is van de schade-expert, of die nu wel of geen onderdeel uitmaakt van het concern van de verzekeraar, heeft de branche strenge regels opgesteld om objectiviteit en deskundigheid van alle expertiseonderzoeken te waarborgen. Met de Gedragscode Expertiseorganisaties en de Gedragscode Persoonlijk Onderzoek zijn deze regels ook van toepassing op externe expertise- en onderzoeksbureaus. Dagelijks komen duizenden claims bij schadeverzekeraars binnen en jaarlijks wordt zo’n twaalf miljard euro aan schade uitgekeerd. Veruit de meeste schaden kunnen op basis van de informatie die een verzekerde geeft bij het indienen van een claim, worden afgehandeld zonder nader onderzoek."


In gevallen waarin wel onderzoek gedaan wordt en voor de klant niet duidelijk genoeg blijkt wie het schadeonderzoek doet, dient de verzekeraar hierin volgens het Verbond wel helderheid te verschaffen. "Het Verbond zal in de komende periode de gedragscodes op dit punt nader bestuderen en daar waar nodig aanpassen. Ook acht het Verbond het van groot belang dat de klant in het contact met maatschappijen een volwaardige rol kan spelen. Daartoe kan een klant bijvoorbeeld een beroep doen op contra-expertise, die in de polisvoorwaarden wordt genoemd en doorgaans door de verzekeraar wordt vergoed. Ook hiervan vindt het Verbond dat dit nadrukkelijker onder de aandacht van de consument kan worden gebracht."

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Geen nationale Insurance Guarantee Scheme

Geen nationale Insurance Guarantee Scheme

Het nationaal opzetten van een IGS is volgens de minister van Financiën nu niet zinvol. Dit blijkt uit een aan de Tweede Kamer gestuurde brief. Het Verbond...

Verbond voor verplichten Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling

Verbond voor verplichten Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling

Er moet een verplicht Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling (NKL) komen dat slachtoffers beschermt tegen cowboypraktijken. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars...

Transitie vraagt om samenspel

Transitie vraagt om samenspel

(Timo Brinkman en Tuğçe Serinkan, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Klimaatverandering afremmen kan alleen als we allemaal...

Verbond pleit voor uitvoerbaarheid en samenwerking bij Sanctiewet en Wwft

Verbond pleit voor uitvoerbaarheid en samenwerking bij Sanctiewet en Wwft

Algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond pleitte tijdens een rondetafel met Kamerleden van VVD, NSC, D66 en PVDA/GroenLinks voor betere uitvoerbaarheid...

Verbond: "Geen tijdrovende en ingrijpende verbouwing arbeidsongeschiktheidsstelsel"

Verbond: "Geen tijdrovende en ingrijpende verbouwing arbeidsongeschiktheidsstelsel"

Het stelsel voor ziekte en arbeidsongeschiktheid, reageert het Verbond van Verzekeraars op het OCTAS-rapport, kan snel verbeterd worden, met behoud van een goed...

Verbond over arbeidsongeschiktheidsstelsel: liever onderhoud dan afbraak

Verbond over arbeidsongeschiktheidsstelsel: liever onderhoud dan afbraak

Verbondsdirecteur Harold Herbert stelt dat het beter is om te komen tot snelle verbeteringen binnen het arbeidsongeschiktheidsstelsel, dan om jarenlang te discussiëren...

Verbond: "Drempels weghalen bij hypothecaire financiering verduurzaming"

Verbond: "Drempels weghalen bij hypothecaire financiering verduurzaming"

Het Verbond van Verzekeraars adviseert om Europese en nationale wetgeving voor verduurzamingsleningen aan te passen, zodat huiseigenaren in staat zijn hun steentje...

Verbond tijdelijk gehuisvest bij Aegon/a.s.r.

Verbond tijdelijk gehuisvest bij Aegon/a.s.r.

De medewerkers van het Verbond van Verzekeraars werken momenteel vanuit het MA-gebouw van Aegon/a.s.r. tegenover het Verbondsgebouw, dat vorige maand werd getroffen...

Verbond pleit voor duidelijkheid en houvast

Verbond pleit voor duidelijkheid en houvast

“De verzekeringssector heeft baat bij een lange termijnstrategie en een heldere visie. Zowel van het nieuwe kabinet als van de Europese Commissie en het Europees...

Bosklopper (Verbond): "Beperk premieverschillen oude en nieuwe klanten"

Bosklopper (Verbond): "Beperk premieverschillen oude en nieuwe klanten"

"Wij roepen verzekeraars op in hun premiebeleid nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze te behandelen. Structurele premieverschillen die niet...