Verbond onderzoekt "totaal ander verzekeringssysteem"

zelfrijdende auto Google

Het Verbond van Verzekeraars onderzoekt de mogelijkheden van een "totaal ander verzekeringssysteem" voor motorrijtuigen, om in te spelen op de technologische ontwikkelingen bij voertuigen zoals de zelfrijdende auto. Het Verbond denk aan een verkeersverzekering waarbij de verzekeraar de schade van de eigen verzekerde afhandelt.

 

Het Verbond: "De in razend tempo toenemende hoeveelheid technologie in auto’s leidt tot nieuwe kansen voor verzekeraars. Door de opmars van technologie in voertuigen ontstaan nieuwe risico’s en uitdagingen op het terrein van aansprakelijkheid en verkeersveiligheid. De autoverzekeringsmarkt zal nieuwe verzekeringsproducten moeten ontwikkelen. Wij willen deze ontwikkelingen faciliteren en starten een onderzoek naar de kansen en valkuilen van een directe verzekering, een totaal ander verzekeringssysteem.

"In de visie ‘Onderweg naar morgen’ constateren wij dat motorrijtuigenverzekeraars opereren in een sterk concurrerende markt, die door nieuwe technologieën ook nog eens sterk verandert. Deze ‘megatrend’ zal grote invloed hebben op de te verzekeren risico’s én op de wensen van de klant. De verschuiving van bezit naar gebruik vraagt om andere verzekeringsproducten. De (toe)komst van de zelfsturende auto zorgt ervoor dat de klant ook als bestuurder van een voertuig volledig verzekerd wil zijn voor personenschade: zijn positie wordt gelijk aan die van een inzittende.

"Ook zal, bij het ongewijzigd laten van het huidige verzekeringssysteem, veel meer discussie ontstaan over aansprakelijkheid als de oorzaak van ongevallen niet langer ligt aan het rijgedrag van de bestuurder, maar opschuift naar eventueel falende techniek in het voertuig. Anders gezegd: een zelfsturende auto die door falende techniek een voetganger aanrijdt is qua aansprakelijkheid – in welke van de tientallen softwareproducten zat de ‘bug’? – veel lastiger dan wanneer iemand zoals nu met zijn handen aan het stuur zit.

"Een mogelijke oplossing voor deze vraagstukken zien wij in de directe verzekering, ofwel een verkeersverzekering. In een dergelijke ‘first party’-verzekering handelt de verzekeraar de schade af voor zijn of haar eigen verzekerde. De directe verzekering is voordelig voor slachtoffers: (letsel)schade kan veel sneller en efficiënter worden afgewikkeld. Dat voorkomt langslepende aansprakelijkheidsdiscussies, zeker nu de hoeveelheid techniek in auto’s toeneemt. Ook is bij deze verzekering de schade van de bestuurder van het voertuig meeverzekerd. Om de verzekering betaalbaar te houden zullen beperkingen in de te vergoeden schadeposten en een maximering van de omvang noodzakelijk zijn.

"Wij beginnen een onderzoek naar de haalbaarheid van een directe verzekering, wat een ingewikkeld en complex (wetgevings)proces is, en waarbij informatie en opinies van stakeholders zullen worden betrokken. Niet langer is het de dader die het slachtoffer een schadevergoeding moet betalen, maar het slachtoffer zelf die aanspraak maakt op zijn eigen verzekering. Bij de afwikkeling van de kettingbotsing in Zeeland in september 2014 – één van de grootste ooit met 150 betrokken voertuigen en veel slachtoffers – is hier goede ervaring mee opgedaan. Bij de schadeafhandeling werd geen onderscheid gemaakt tussen casco- en WA-schades en konden ook betrokkenen met een WA-polis hun schade indienen bij hun eigen verzekeraar.

"In de visie ‘Onderweg naar morgen’ zoomen wij ook in op andere (technologische) ontwikkelingen die de verzekeringsbranche raken en kansen bieden. Zo kunnen verzekeraars samen met autoproducenten en de overheid een rol spelen in het vergroten van de verkeersveiligheid door rijtaakondersteunende systemen in auto’s te stimuleren. De toename van technologie betekent ook dat andere, nieuwe risico’s zullen ontstaan. Verzekeraars zien het informeren van klanten hierover als een belangrijke taak."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Veldhuizen - 23 november 2015

Vreemd vooruitzicht... Verzekeraars denken dit dan simpel te kunnen oplossen? Verzekeraars hebben nog genoeg problemen met de zorgverzekeringen en woekerpolissen. Laten ze die problemen maar eerst eens oplossen.

Roelof Radstaake - 23 november 2015

Voor wat betreft aanrijdingen tussen auto-auto en auto-boom prima initiatief. Al zal wel de WAM dan veranderd moeten worden want die verplicht een WA dekking. Bij aanrijdingen van auto-voetganger, auto-fietser, auto-brommer en auto-huis zie ik wel wat meer hobbels en bij buitenlandschades, zoals terecht werd opgemerkt, ook. Maar waarom wordt er dan niet simpel een mogelijkheid geboden voor iedereen om eenvoudig een WA+casco verzekering te bieden voor alle auto’s, ongeacht leeftijd en km en casco en premie gebaseerd op dagwaarde, net als nu de beperkt casco. Dan heb je een eigen verhaalsrecht op je casco verzekeraar voor de dagwaarde, net als je op een wederpartij hebt. Want die gaat ook niet verder dan de dagwaarde ogv de wet. Zo, uitgedacht, even de actuarissen op een premie loslaten en verder gaan met simpele produkten te bedenken.

Jan Willem van Woudenberg - 23 november 2015

"De positie wordt gelijk aan die van een inzittende" Ik zeg: SVI, schade verzekering inzittende. Falende techniek... is nu toch ook al een issue bij autoverzekering... verzekeraar van verzekerde betaalt en gaat verhalen. Casco voor iedereen? Rare gedachte: Iedereen voor alle eigen schade verzekerd... aansprakelijkheid bij wet afschaffen... iedereen betaalt de staat... de staat betaalt alles... omslagstelsel... geen uitvoeringsaparaat, geen productmanager, geen actuarissen... incasso via belasting (graag nominaal en niet naar draagkracht ;-). O ja, ook gelijk een basisinkomen voor iedereen.

Netto Combined Ratio Schade verslechterd naar 99,5 procent over 2023

Netto Combined Ratio Schade verslechterd naar 99,5 procent over 2023

Schade exclusief AOV had een premievolume van 13,5 miljard euro over 2023 (2022: 12,8 miljard euro). aldus DNB. De Netto Combined Ratio (NCR) van schade exclusief...

“Nieuwe mogelijkheid Directe Schadeafhandeling goed communiceren”

“Nieuwe mogelijkheid Directe Schadeafhandeling goed communiceren”

“Directe Schadeafhandeling wordt een nieuwe mogelijkheid. Het is belangrijk dat alle partijen in de keten, dus ook de financieel adviseurs, op die mogelijkheid...

DNB-president over lage rente: "Verzekeraars moeten nog eens kritisch kijken naar de producten die ze aanbieden"

DNB-president over lage rente: "Verzekeraars moeten nog eens kritisch kijken naar de producten die ze aanbieden"

DNB-President Klaas Knot was vrijdag, samen met de nieuwe divisiedirecteur toezicht verzekeraars Petra Hielkema, te gast bij het Verbondsbestuur voor een informele...

Geeke Feiter-van Heuvelen directeur bij Verbond

Geeke Feiter-van Heuvelen directeur bij Verbond

Het bestuur van het Verbond van Verzekeraars benoemt per 1 januari 2020 ir. G. (Geeke) Feiter-van Heuvelen tot directeur. Zij maakt hiermee deel uit van de directie,...

"In sommige gevallen leek de verzekering meer een soort pinautomaat geworden"

"In sommige gevallen leek de verzekering meer een soort pinautomaat geworden"

"Het voorbeeld met de afvalverwerkingsbedrijven laat zien dat risico’s door middel van bewustwording, preventie en risicomanagement vaak snel weer in een verzekerbare...

"Digitaliseringsstrategie op aantal vlakken gemiste kans"

"Digitaliseringsstrategie op aantal vlakken gemiste kans"

Het Verbond noemt de Digitaliseringsstrategie van het kabinet op een aantal vlakken een gemiste kans. Directeur Leo de Boer: "De strategie is ambitieus. Tegelijkertijd...

Verbond en Nibe-SVV ontwikkelen samen opleidingsprogramma's

Verbond en Nibe-SVV ontwikkelen samen opleidingsprogramma's

Het Verbond van Verzekeraars en Nibe-SVV Opleidingen formaliseren hun samenwerking op het gebied van opleidingsprogramma’s voor verzekeraars. Partijen gaan...

Lennoc sluit zich als eerste Insurtech aan bij Verbond

Lennoc sluit zich als eerste Insurtech aan bij Verbond

Midglas Glasverzekeraar en Lennoc zijn lid geworden van het Verbond van Verzekeraars. Lennoc is daarmee de eerste Insurtech die lid is geworden van het Verbond...

APK-sanctie gehalveerd...

APK-sanctie gehalveerd...

Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden matigt de administratieve sanctie die een man was opgelegd wegens schending van de APK-plicht van 130 naar 65 euro. De man...

Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig

Ruim kwart huishoudens heeft geen motorvoertuig

In 2,1 miljoen huishoudens (27 procent) in Nederland was in 2016 geen (lease)auto, brom- of snorfiets, scooter, motor of bestelauto aanwezig. Huishoudens in de laagste...