Vervolgstappen bij niet halen streefcijfers achter gesloten deuren

AFM gebouw

Nou mág de AFM boetes uitdelen aan verzekeraars die de streefcijfers activeren woekerpolishouders niet halen, gebeurt dit weer achter gesloten deuren. Als het al gebeurt. "Bij verzekeraars die er op 21 augustus 2015 niet in geslaagd zijn om het vereiste resultaat te behalen, nemen wij vervolgstappen. Wij kunnen geen mededeling doen over eventuele vervolgstappen, omdat deze onder de op ons rustende geheimhoudingsplicht van de Wet op het financieel toezicht (Wft) valt", aldus de AFM in de nieuwste rapportage Nazorg Beleggingsverzekeringen.

De meeste verzekeraars hebben op de peildatum (21 augustus) voldaan aan de streefcijfers, zeker bij de hypotheekgebonden beleggingsverzekeringen. Bij de niet-opbouwende beleggingsverzekeringen zit SRLEV (Reaal) met 86 procent echter duidelijk onder de norm van 100 procent. Zes andere maatschappijen zitten in de buurt van de vereiste 100 procent, maar zijn er nog niet. Volgens de in juli doorgevoerde wetgeving zou dit een boete moeten betekenen.De AFM lijkt zich echter clement op te stellen, misschien mede vanuit het groeiende besef dat 100 procent in de praktijk niet haalbaar is gebleken. In ieder geval wordt er nu geen duidelijk signaal afgegeven. Wel blijft de AFM er bij de verzekeraars op hameren dat ze zich blijven inspannen om klanten te activeren.

Verder toont de AFM zich kritisch over de kwaliteit van hersteladvies. De AFM: "Naar aanleiding van signalen over tekortkomingen bij het hersteladvies heeft de AFM bij zes verzekeraars een (verkennend) onderzoek gedaan naar de kwaliteit van dit advies. Hoewel in vrijwel alle gevallen hersteladvies tot verbetering van de positie van de klant leidt, ziet de AFM ruimte voor verbetering en/of optimalisering op de verschillende onderdelen van het hersteladvies. Zo komt het voor dat een verzekeraar niet verder gaat dan het inzicht geven in de waardeontwikkeling van de beleggingsverzekering met bijbehorende mogelijkheden om de verzekering aan te passen. Adviseren gaat echter verder dan het voorleggen van verschillende opties. Een adviseur moet immers een concrete aanbeveling doen wat volgens hem of haar de best passende oplossing is voor een klant (binnen de mogelijkheden van zijn dienstverlening)." De AFM roept verzekeraars op om nog eens kritisch te kijken of de klanten voor wie dat het hardst nodig is, ook daadwerkelijk en zo snel mogelijk hersteladvies krijgen.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door een persoon die zich voordoet als AFM-medewerker blijft een probleem. De toezichthouder: "In 2023 gingen de meeste ontvangen signalen over mogelijke...

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda...

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

De AFM heeft een boete van 94.000 euro opgelegd aan Zwaan Finance uit Lisse.  Het bedrijf heeft tussen juli 2018 en oktober 2022 als beheerder van zeven beleggingsinstellingen...

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

De Europese autoriteit voor de bankensector EBA heeft een vergelijkend onderzoek gedaan onder 7 landen, naar de implementatie van de Europese Hypothekenrichtlijn...

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder...

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

De AFM heeft op 25 juli 2023 lasten onder dwangsom opgelegd aan twee ondernemingen die de Marktmonitor Adviseurs & Bemiddelaars (MMAB) 2023 niet tijdig hebben...

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 12 miljoen euro opgelegd aan de Rabobank.  Dit voor het overtreden van regels voor het verstrekken van hypothecair krediet....

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 136.000 euro opgelegd aan de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Detailhandel (Pensioenfonds Detailhandel). Dit omdat...

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...