Verzekeraar mag incassokosten verhalen

Kifid 2017 (deel logo)

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) is van oordeel dat Aegon in het onderhavige geval in redelijkheid tot het nemen van incassomaatregelen heeft kunnen overgaan. Consument dient de (buitengerechtelijke) incassokosten aan verzekeraar te vergoeden (uitspraak 2018-247).

Deze kosten zijn verschuldigd indien na het intreden van verzuim, onder vermelding van de gevolgen van het uitblijven van betaling (waaronder de vergoeding overeenkomstig het 'Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten') consument vruchteloos is aangemaand tot betaling binnen een termijn van veertien dagen. In het onderhavige geval is daaraan voldaan. 

De consument sloot een hypothecaire geldlening af bij Aegon. Tevens werd een levensverzekering bij de verzekeraar afgesloten ter aflossing van de geldlening. Vanaf maart 2014 ontstond een achterstand in de betaling van de maandelijkse bedragen voor geldlening en verzekering. De consument vorderde een verklaring voor recht dat Aegon de incassokosten niet op hem had mogen verhalen.

De Commissie is van oordeel dat "Verzekeraar in het onderhavige geval in redelijkheid tot het nemen van incassomaatregelen heeft kunnen overgaan. Daarbij is van belang dat reeds geruime tijd sprake was van betalingsachterstanden en Consument aldus in verzuim verkeerde. Consument heeft vervolgens een veertiendagenbrief als bedoeld in artikel 6:96 lid 6 BW ontvangen. Nu Consument zijn schuld niet binnen deze veertien dagen heeft voldaan – en er later bovendien weer betalingsachterstanden zijn ontstaan – en de in rekening gebrachte incassokosten het maximum zoals bepaald in het Besluit en uitgewerkt in de Staffel Buitengerechtelijke incassokosten, zijnde 625 euro plus 5 procent over (de hoofdsom - 5.000 euro), niet te boven gaan, kunnen deze kosten als redelijke kosten worden beschouwd die Consument aan Verzekeraar verschuldigd is."

Reactie toevoegen

 
Vordering afgewezen na cirkelzaagongeluk

Vordering afgewezen na cirkelzaagongeluk

Een consument is op 17 juni 2015 arbeidsongeschikt geraakt door een cirkelzaagongeluk. Hij vordert dat zijn financieel adviseur de schade van zeven mille voor zijn...

Van je collega's moet je het hebben...

Van je collega's moet je het hebben...

Een collegiale dienst is geen overeenkomst van dienstverlening, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-184. De...

Bij contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg die redelijk is

Bij contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg die redelijk is

Bij toepassing van de contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg van een verzekerde die redelijk is. In het geval dat de Geschillencommissie Financiële...

Verzekeraar is informatie kwijt over oude polissen

Verzekeraar is informatie kwijt over oude polissen

De verzekeraar krijgt gelijk van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-187. Maar de commissie gaat niet in op het feit...

Vijftien bier... of niet?

Vijftien bier... of niet?

Een verklaring van horen zeggen over overmatig alcoholgebruik is niet genoeg om de klant zijn uitkering te weigeren. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen

Verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen

Een verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in...

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: leg advies goed vast

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: leg advies goed vast

De Hypotheker moet een klant 1.800 euro vergoeden, omdat zij volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet (geheel) heeft gehandeld...

Zwart kleed geen alternatief voor rolhoes of hoedenplank

Zwart kleed geen alternatief voor rolhoes of hoedenplank

Scootmobiel achter in de auto niet weggestopt onder rolhoes of hoedenplank? Helaas, dan geen uitkering bij diefstal van bagage uit de auto. "Hoewel Consument heeft...

Verzekeraar hoeft premie niet te matigen

Verzekeraar hoeft premie niet te matigen

De premieopslag die verzekeraar – naar aanleiding van de medische keuring – heeft berekend is niet gebaseerd op de huidige gezondheidstoestand van consument,...

Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Een geldverstrekker mag zijn klant per brief blijven informeren over wijzigingen in de maandlasten, ook al wil die klant de informatie digitaal ontvangen. Dat stelt...