Verzekeraars klantgerichter in 2017 dan in 2016

Verbond, Knibbe en Weurding 2017

Consumenten zijn in 2017 beter te spreken over de klantbediening van hun verzekeraar dan in 2016, zo blijkt uit de tweede editie van ‘VerzekeraarsInBeeld’.

Op de site worden de scores vermeld op zes aspecten van klantbediening: klantgerichtheid, deskundigheid, klantcontact, duidelijkheid, vertrouwen en tevredenheid. Aan het onderzoek, uitgevoerd door Kantar TNS in opdracht van het Verbond, hebben bijna 11.000 klanten deelgenomen, die een cijfer hebben gegeven van een 1 tot 10. Op basis van deze scores is per label een gemiddeld cijfer berekend, op basis waarvan een ranglijst is samengesteld. Daarnaast zijn ongeveer 5.000 klantreacties opgenomen. Op VerzekeraarsInBeeld kunnen consumenten de prestaties van verzekeraars bekijken en verzekeraars onderling vergelijken.Vanaf dit jaar ontsluiten ook de vergelijkingssites Independer, Pricewise en hoyhoy de informatie. De 48 deelnemenden verzekeraars scoren het best op Deskundigheid en Contact. De grootste verbetering in klantwaardering is te zien bij Klantgerichtheid.


ZLM SCOORT HET BEST

Evenals vorig jaar scoort de Zeeuwse verzekeraar ZLM het best, met een gemiddelde waardering van 8,2. In de top vijf zijn dit jaar nieuw binnengekomen de verzekeraars VvAA (7,84) en Nh1816 en ANWB Verzekeringen (7,58). Tegenover tien verzekeraars die in 2017 een iets lagere waardering kregen, scoorden 32 verzekeraars beter dan vorig jaar. Opvallend is dat met name de verzekeraars die vorig jaar relatief lager scoorden een inhaalslag hebben gemaakt.

“Ik ben er best trots op, dat de sector zo transparant is over hoe verzekeraars zich tot elkaar verhouden. Het is nuttig voor de klant die wil weten hoe zijn eigen verzekeraar presteert of die zich wil oriënteren in de markt. En het geeft een goede prikkel voor nog betere klantbediening, zo blijkt nu al”, aldus algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars. Volgens Weurding is de toenemende aandacht van consumenten voor kwaliteit een goede zaak. “Een verzekering is meer dan de premie die je betaalt”. Op de foto lanceren Verbondsvoorzitter David Knibbe en Richard Weurding de tweede editie van VerzekeraarsInbeeld.

Reactie toevoegen

 
Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

Kifid: fraude bewezen, toch verkorting opname persoonsgegevens in EVR

(Kifid-uitspraak GC 2024-0007, bindend) Consumenten claimen in 2022 stormschade aan boeidelen aan de gevel van hun woning bij Nh1816. De verzekeraar heeft op basis...

Verbond tijdelijk gehuisvest bij Aegon/a.s.r.

Verbond tijdelijk gehuisvest bij Aegon/a.s.r.

De medewerkers van het Verbond van Verzekeraars werken momenteel vanuit het MA-gebouw van Aegon/a.s.r. tegenover het Verbondsgebouw, dat vorige maand werd getroffen...

Verbond pleit voor duidelijkheid en houvast

Verbond pleit voor duidelijkheid en houvast

“De verzekeringssector heeft baat bij een lange termijnstrategie en een heldere visie. Zowel van het nieuwe kabinet als van de Europese Commissie en het Europees...

Nh1816 overtreft eigen groeiverwachting

Nh1816 overtreft eigen groeiverwachting

"We vlogen 2023 uit de startblokken met groeicijfers die onze verwachtingen overtroffen. Binnen een half jaar bereikten we de portefeuillestand van 500 miljoen euro,...

Bosklopper (Verbond): "Beperk premieverschillen oude en nieuwe klanten"

Bosklopper (Verbond): "Beperk premieverschillen oude en nieuwe klanten"

"Wij roepen verzekeraars op in hun premiebeleid nieuwe en bestaande klanten zoveel mogelijk op dezelfde wijze te behandelen. Structurele premieverschillen die niet...

Verbond van Verzekeraars getroffen door brand

Verbond van Verzekeraars getroffen door brand

Het Verbond van Verzekeraars inventariseert de schade na een brand in de nacht van maandag op dinsdag. Vooralsnog lijkt het vooral te gaan om waterschade. De brand...

Verbond: solidariteit onder jongere en oudere automobilisten gegroeid

Verbond: solidariteit onder jongere en oudere automobilisten gegroeid

Ten opzichte van 2017 is de verzekerbaarheid van jongeren en ouderen sterk toegenomen (meer aanbieders doen een aanbod). Dit blijkt uit de zesde Solidariteitsmonitor...

Concurrentie beïnvloedt premie meer dan verandering in datagebruik

Concurrentie beïnvloedt premie meer dan verandering in datagebruik

Verzekeraars zijn in hun premies niet meer onderscheid gaan maken tussen verschillende groepen mensen met verschillende risico’s. Voor zover er premieverschillen...

Nh1816: "Onbegrijpelijk, een gelijk speelveld staat volledig geparkeerd"

Nh1816: "Onbegrijpelijk, een gelijk speelveld staat volledig geparkeerd"

“Het gelijke speelveld binnen actieve provisie transparantie staat geparkeerd." Dat concludeert René van Gils, directeur bij Nh1816 Verzekeringen. Van...

Verbond: "Keuzebegeleiding verzekeraars leidt niet tot persoonlijke aanbevelingen of adviezen"

Verbond: "Keuzebegeleiding verzekeraars leidt niet tot persoonlijke aanbevelingen of adviezen"

"Wij hebben de ambitie toonaangevend te zijn in keuzebegeleiding, juist vanwege onze ervaring" Aldus het Verbond van Verzekeraars in zijn visie op keuzebegeleiding....