Verzekeraars zetten mes in inboedeldekking

smartphones

Het is afgelopen met de uitgebreide inboedelverzekeringen die verzekeraars jarenlang op de markt brachten. Mensen krijgen hierdoor plotseling te maken met flinke verhogingen van het eigen risico. Smartphones en tablets zijn nog maar beperkt verzekerd en voor consumenten-elektronica wordt minder lang de nieuwwaarde uitgekeerd. Aldus Independer.

 

Tot voor kort breidden veel verzekeraars hun inboedeldekkingen steeds verder uit. Hierdoor konden mensen zich makkelijker verzekeren tegen bijvoorbeeld schade aan kapotgevallen smartphones, verloren sieraden of met koffie besmeurde laptops. Veel consumenten lieten zich hierdoor verleiden om tegen een kleine meerpremie zo’n uitgebreide dekking af te sluiten.
“Aan die trend is nu definitief een einde gekomen”, zegt Suzan Samson van Independer. “Mensen weten steeds beter wanneer ze kunnen claimen en dat doen ze ook. Verzekeraars droegen hier zelf aan bij met wervende reclamespotjes. De viltstifttekening van je dochtertje op de muur, kwijtgeraakte spullen en zelfs dingen die je zelf uit je handen laat vallen; de uitgebreide all-risk polis vergoedde de schade meestal wel. Dat beginnen verzekeraars nu in hun portemonnee te voelen. Verschillende partijen nemen daarom snel maatregelen en versoberen hun polisvoorwaarden op dat gebied. En dit is nog maar het begin. Als belangrijke verzekeraars hun voorwaarden zo beperken zullen andere partijen zeker volgen.”
Aegon verhoogde onlangs de premies en schrapte de dekking voor verlies. Klanten die schade aan consumentenelektronica niet laten herstellen bij een Aegon Schade Service-bedrijf moeten nu een eigen risico betalen.
Reaal introduceert in september eveneens een eigen risico maar dan meteen voor alle schades. Daarnaast beperkt de verzekeraar uitkeringen bij schade aan consumenten-elektronica, sieraden, overige kostbaarheden en contant geld. Ook verzekeraar Zelf verhoogde eerder het eigen risico, beperkte de dekking op sieraden en verkortte de nieuwwaarde-periode voor consumenten-elektronica.
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Wil Rotteveel - 26 augustus 2014

Beste Ken, Een verstandig mens verzekerd alleen die risico's die hij of zij niet kan of wil dragen. Dus heb ik een hoesje o.i.d. om mijn tablet en smartphone, voor minder dan € 20,--, en ben ik bewust waar ik ze neer leg.

Berend Tooms - 26 augustus 2014

Er wordt gefocust op deze items. Uiteraard vraag ik me ook wel eens af waar dat naar toe moet. Veel van deze verzekeraars hebben hun zaakjes verre van op orde. Al decennia wordt er door velen van hen geen inboedelwaardemeter (IWM) meer gezonden. Mooi voorbeeld is een gezin (inmiddels 3 kinderen) nog verzekerd is op basis van een (zelf opgegeven) waarde van zo'n 18 jaar geleden, op basis waarvan inmiddels door een wijziging bij betreffende verzekeraar op basis van die over de duim opgave garantie tegen onderverzekering verstrekt is (10duizenden polissen schat ik). Op de polis nu (wel geïndexeerd) 23.780,- (Euro's). Incl. max €6.000 sieraden en €12.000 audiovisueel. Een nieuwe klant komt volgens de mij bekende gegevens op bijna 2,5 keer zoveel uit. Ook nu weer 1 voor mij, andere verzekeraar. Opgave wel IWM in 2005, "verzekerde som" €28.000,- (incl dezelfde maxima), zou nu €52.450 moeten zijn. Te lui om een waardemeter te sturen dus en nieuwe klanten betalen zo maar 2 keer zoveel. Ook een puntje! Met een juiste tariefstelling zou er zoveel meer mogelijk zijn. Blijft natuurlijk dat schade door vallen en andere gebeurtenissen op telefoons en tablets extreem is.

Ken Yorukseven - 25 augustus 2014

Op zich niets mis mee met zo een verzekering, ik heb mijn laptop en mobiel ook al jaren verzekerd, zijn toch kostbare apparaten, en zoals met kostbare spullen hoort verzeker je het; kijk er zijn altijd mensen die misbruik ervan maken, maar dat is met alles zo, of het om een mobieltje gaat of om toeslag, wachtgeldregeling, salaris/bonus of een uitkering. Maar wil dit dan zeggen dat je het moet afschaffen ??? er is toch ook een elektronica dekking op de bedrijfspolis, dan wordt het begin van het einde. Mijn idee is wel dat het inderdaad te goedkoop is, dus premie aanpassing lijkt me wel aan de orde.

Ken Yorukseven - 25 augustus 2014

Biedt weer ruimte voor andere partijen om zicht te onderscheiden die het nog wel blijven bieden..... het kaf van het koren.

Mark van den Broek - 25 augustus 2014

Wat gek dat zowel Reaal als Zelf dat doen......Is toch allemaal dezelfde verzekeraar !!!!

Wil Rotteveel - 25 augustus 2014

Het zijn uiteraard slimme mensen die deze dekkingen bedacht hebben, doch echt logisch denken kunnen ze schijnbaar niet. Dit was te verwachten, iedereen gaat claimen als er weer een nieuwe Iphone uitkomt etc.. Op manier gaat men slordigheid van mensen belonen. Middels verhoging van premies en/of eigen risico probeert men het nu weer in te dammen. Gevolg veel gezeur bij de adviseur, en veel fraude gevallen. Slim bezig?

Overstroming niet-primaire waterkering nog lang niet altijd gedekt

Overstroming niet-primaire waterkering nog lang niet altijd gedekt

Voor schade als gevolg van overstroming van een niet-primaire waterkering wordt op dit moment bij 42 van de 66 (64 procent) inboedelverzekeringen en bij 38 van de...

Spullen van Louis Vuitton verstoppen onder voorstoelen auto niet voldoende

Spullen van Louis Vuitton verstoppen onder voorstoelen auto niet voldoende

(Kifid-uitspraak GC 2023-0443) Volgens de consumenten wijst de verzekeraar ten onrechte dekking voor schade als gevolg van diefstal uit de auto af. De Geschillencommissie...

Allianz Direct opnieuw winnaar 'Independer Award Auto 2023'

Allianz Direct opnieuw winnaar 'Independer Award Auto 2023'

Allianz Direct heeft evenals vorig jaar de 'Independer Award Auto 2023' gewonnen.  De award werd voor de tweede keer uitgereikt. Op de tweede plek eindigde...

Kifid: ‘nietje’ voor klager

Kifid: ‘nietje’ voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2023-0368) Door opslag in brandwerende koffers zijn de nietjes van unieke comics van de consument gecorrodeerd. De Geschillencommissie oordeelt...

Verzekeringsvoorwaarden in onderlinge samenhang lezen

Verzekeringsvoorwaarden in onderlinge samenhang lezen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0332) De consument heeft een beroep op haar inboedelverzekering gedaan omdat haar tuinmeubelen vanwege een storm zijn beschadigd. De verzekeraar...

Independer ziet klanten worstelen met gestegen rente overbruggingshypotheek

Independer ziet klanten worstelen met gestegen rente overbruggingshypotheek

Independer constateert dat mensen met een overbruggingshypotheek worstelen met de stijgende rente. Marga Lankreijer-Kos, Domeinmanager Hypotheken: “Een groot...

Aantal leenaanvragen stijgt fors, bedrag gemiddeld ruim 14.000 euro

Aantal leenaanvragen stijgt fors, bedrag gemiddeld ruim 14.000 euro

Voor grote uitgaven wordt veel vaker geld geleend. Het aantal leenaanvragen steeg afgelopen jaar met bijna achttien procent. Het gewenste gemiddelde leenbedrag is...

Independer: forse stijging aantal woningbranden

Independer: forse stijging aantal woningbranden

In 2022 waren er 7.700 woningbranden in ons land. Vooral in Friesland was de stijging met één derde fors te noemen. Maar ook in Zeeland en Flevoland...

Verzekeraar hoeft tien mille schade door installatiefout niet te vergoeden

Verzekeraar hoeft tien mille schade door installatiefout niet te vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2023-0163) De afvoerslang van de wasmachine is losgeschoten bij de eerste wasbeurt nadat de consument de wasmachine had geïnstalleerd, waardoor...

Onweersbeestje zorgt voor gedonder

Onweersbeestje zorgt voor gedonder

(Kifid-uitspraak GC 2023-0029) ZLM hoeft een kapotte televisie als gevolg van een onweersbeestje niet te vergoeden, stelt de Geschillencommissie. In de televisie...