"Verzekeraars zetten te snel privé-detective in bij letselschade"

Vergrootglas

MInister Van der Steur van Justitie vindt het niet nodig het inschakelen door verzekeraars van particuliere recherebureaus een wettelijk kader te geven. Hij laat het aan de verzekeraars om eventueel een toetsingskader te ontwikkelen.

 

Verzekeraars die schadeclaims uitkeren aan verkeersslachtoffers schakelen te snel particuliere recherchebureaus in voor fraudeonderzoeken. Dat concludeerden meerdere deskundigen in de uitzending zondagavond van De Monitor.

Op de website van De Monitor stelt Van der Steur: "Het is van groot belang dat fraude met verzekeringen door de verzekeraars effectief wordt aangepakt. Daarbij hebben verzekeraars de mogelijkheid om gebruik te maken van de diensten van particuliere recherchebureaus. De verzekeraars dragen daarin een eigen verantwoordelijkheid; zij bepalen of een persoonlijk onderzoek moet worden ingesteld en de wijze waarop dat gebeurt, onder andere of de inzet van particuliere recherchebureaus aan de orde is. Het is daarom aan hen om de afweging te maken of een toetsingskader moet worden ontwikkeld."

 

Ingrijpend

Slachtoffers vertellen in de uitzending van De Monitor hoe ingrijpend het is om te worden geschaduwd en hoe groot de inbreuk is op hun privacy. Filmmateriaal dat door recherchebureaus is gemaakt van de tipgevers is in handen van De Monitor.

 De redactie: "Direct na onze eerdere uitzending over Letselschade meldt Amber Koppen zich. Zij herkent zich in het interview met verkeersslachtoffer Erwin Sweers. De verzekeraar vertrouwde zijn verhaal over zijn whiplashklachten niet, uit foto’s op Facebook zou blijken dat hij zijn klachten overdreef.

"Bij Amber Koppen ging de verzekeraar nog verder. Ook zij heeft whiplashklachten als gevolg van een aanrijding en ook bij haar vindt de verzekeraar foto’s die mogelijk verdacht zijn. Op haar Facebookpagina staan onder andere foto’s waarop zij paardrijdt.

"De Monitor vraagt zich af hoe vaak verkeersslachtoffers door verzekeraars worden gewantrouwd en doet een oproep. Meerdere verkeerslachtoffers melden zich, waaronder Wout Wolven. Wolven heeft ernstige whiplashklachten, maar de verzekeraar vermoedt dat hij fraudeert omdat er op de website van de lokale tennisvereniging een foto van hem staat op de tennisbaan.

"Verzekeraars wantrouwen met name whiplashslachtoffers. Is dat terecht? We benaderen huisarts Kees Vos. Vos is gepromoveerd op nek- en schouderklachten en is voorzitter van de Medische Adviesraad van de Whiplash Stichting Nederland. Mensen met whiplashklachten kunnen vaak meer dan verzekeraars denken. Dat verzekeraars foto’s met bijvoorbeeld sportende whiplashpatiënten op voorhand verdacht vinden, is volgens Vos niet terecht. Hij is zeer kritisch op de rol van verzekeraars. Whiplashklachten zijn medisch lastig aan te tonen met foto’s of een MRI-scan. ‘En daar gaat het mis,’ vindt hij. ‘Verzekeraars maken misbruik van die situatie’. Volgens Vos zijn veel aantijgingen van fraude onterecht.

"Hoe vaak schakelen verzekeraars particuliere recherchebureaus in voor een observatieonderzoek? We leggen het voor aan het Verbond van Verzekeraars, de vereniging van particuliere verzekeraars. Het Verbond heeft geen compleet overzicht en bovendien kan en mag hij de cijfers niet verstrekken, laat woordvoerder Rudi Buis weten.

"Via letselschadeadvocaat Nino Pennino komen we in contact met René Glas. Glas kreeg ernstige whiplashklachten door een aanrijding, maar de verzekeraar vermoedt dat ook hij de klachten overdrijft en stuurt privédetectives op hem af.

"Pennino noemt de praktijken van de verzekeraar ‘fishing expedition’ en ‘cherry picking’: vissen naar een mogelijk bewijs dat er misschien wordt gefraudeerd, waarna een particulier recherchebureau op het slachtoffer wordt afgestuurd.

"‘Verdachte’ foto’s op Facebook zijn vooral bij whiplashpatiënten aanleiding tot rechercheonderzoek. Een opeenstapeling van foutieve interpretaties kan echter ten onrechte leiden tot verdenking van fraude en het opstarten van een fraudeonderzoek, stelt jurist Arnold Roosendaal van kennisinstituut TNO. Een slachtoffer heeft bij voorbaat de schijn tegen en foto’s op Facebook moeten vervolgens bevestigen dat er gefraudeerd wordt."

Reactie toevoegen

 
Alleen procedurele regels Gedragscode Behandeling Letselschade wettelijk verankerd

Alleen procedurele regels Gedragscode Behandeling Letselschade wettelijk verankerd

Schadeverzekeraars worden wettelijk verplicht om te beschikken over adequate procedures en maatregelen ter voorkoming van overschrijding van termijnen bij de behandeling...

Stv gaat audits uitvoeren voor NKL

Stv gaat audits uitvoeren voor NKL

De Letselschade Raad en Stv hebben op 5 juni een overeenkomst getekend, zodat Stv nu ook audits kan uitvoeren voor organisaties die het Nationaal Keurmerk Letselschade...

Kaag: niks veranderd bij verzekering truckruns

Kaag: niks veranderd bij verzekering truckruns

“Ik heb geen aanwijzingen dat het verzekeren van evenementen die worden georganiseerd door vrijwilligers in brede zin steeds vaker een probleem is.”...

Sneller duidelijkheid voor letselschadeslachtoffers?

Sneller duidelijkheid voor letselschadeslachtoffers?

Zes aanbevelingen om de gehanteerde systematiek bij het bepalen van de rekenrente bij letselschade te verbeteren. Die doet hoogleraar economie prof. dr. Lex Hoogduin...

Meer regie en duidelijkheid voor slachtoffers verkeersongeval

Meer regie en duidelijkheid voor slachtoffers verkeersongeval

Slachtofferhulp Nederland en Achmea helpen mensen met licht letsel na een verkeersongeval aan betere informatie en online hulp. Het eerste hulpmiddel is nu live:...

Verbond introduceert Smartengeldcalculator en Toolkit Contact Helpt

Verbond introduceert Smartengeldcalculator en Toolkit Contact Helpt

Meer houvast en regie over het schadebedrag én hulp bij het verwerken van het ongeval. Dat bieden volgens het Verbond van Verzekeraars de Smartengeldcalculator...

Geen signalen dat verzekeraars letselschadeslachtoffers dumpen bij Wmo-loket

Geen signalen dat verzekeraars letselschadeslachtoffers dumpen bij Wmo-loket

“Sinds de beantwoording van de vorige Kamervragen over dit onderwerp hebben mij geen signalen bereikt dat letselschadeslachtoffers in recente zaken oplopen...

Denktank ‘Vereenvoudigde Schadeafhandeling Letselzaken’ van start

Denktank ‘Vereenvoudigde Schadeafhandeling Letselzaken’ van start

De nieuwe Denktank ‘Vereenvoudigde Schadeafhandeling Letselzaken’ is officieel van start gegaan. Een groep bestaande uit wetenschappers, belangenbehartigers,...

Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

Consumentenbond: grote verschillen tussen inzittendenpolissen

Meerdere aanbieders van een schadeverzekering inzittenden (SVI) dekken een whiplash en psychische klachten niet zonder bewijs of doktersverklaring. Ook zijn huisdieren...

Allianz afgerekend op harde opstelling bij afhandeling letselschade

Allianz afgerekend op harde opstelling bij afhandeling letselschade

(Rechtspraak) De Rechtbank Den Haag rekent Allianz af op de lange duur van en de harde opstelling bij de afhandeling van een letselschade. De rechtbank: “Deze...