Vijf nominaties Financial Marketing Award 2015

FMA nieuwe jury 2015 WV

De jury van de Financial Marketing Award heeft vijf initiatieven genomineerd voor de Financial Marketing Award 2015. Dit zijn: de introductie van het klantjaarverlag van Yarden, de spullenleenverzekering van Centraal Beheer en Peerby, de doorbraak van Knab, idee en aanpak van de nabestaandendesk en de scheidingsdesk van ABN Amro en het bewezen succes van het Oneplanetcrowd. De award wordt op 10 november uitgereikt tijdens de Nationale Dag Financiële Marketing, de enige vakdag voor financieel marketeers, georganiseerd door VVP, NIMA en De Baak.

Opdracht van de jury: zoek initiatieven binnen de financiële wereld waar de samenleving écht iets aan gehad heeft, waar mensen duurzaam mee geholpen zijn en waar de - financiële - wereld mooier door is geworden. Op de longlist stonden maar liefst 35 initiatieven, volgens juryvoorzitter Madelon Engels "een respectabel aantal, misschien wel meer dan de jury op voorhand had verwacht, en stuk voor stuk goede voorbeelden die een inspiratiebron zijn voor marketeers in de financiële sector. Denk daarbij aan initiatieven als Surance, Holvi, Ons Basisinkomen, Monefy, Polisvoormij en Daalder."


Nieuwe jury

De jury bestaat uit: voorzitter Madelon Engels (Beyond Marketing), Ludo Voorn (PostNL), Helen Toxopeus (NewEconomics), Alexander Koene (BR-ND), Bartelt Pekelharing (Aegon) en Arjen Bijlsma (NIMA). De juryleden hebben FMA-spotters ingeschakeld. Dit zijn professionals in verschillende disciplines die met de juryleden op zoek zijn gegaan naar de meest indrukwekkende initiatieven. Dit zijn: Jelle Bartels, Ivo Valkenburg, Kim Cramer, Tony de Bree, Pascal Spelier, Anieka van Leeuwarden, Rens van Tilburg en Krijn Schuurman.

 

Enige marketingvakdag

VVP organiseert op 10 november 2015 samen met de Baak en NIMA e 21ste editie van de Nationale Dag Financiële Marketing, al twee decennia lang de enige vakdag voor financieel marketeers. Op deze vakdag gaan we onder de titel Heartful Marketing terug naar de basis van het marketingvak. We ieden onder leiding van een van de beste dagvoorzitters van Nederland Ronnie Overgoor een geconcentreerd palet aan inspiratie, kennis, best practices, netwerken onder gelijkgestemden en discussie. Met onder meer Paul Turken, Tom de Bruyne, Maarten de Jong, Ralph Nieuwland en Annemarie Gerritsma. Informatie en inschrijvingen: www.ndfm2015.nl.
 

Toelichting vijf genomineerden

De jury is verheugd vijf mooie parels te hebben ontdekt, die hun nominatie meer dan waard zijn en - zo benadrukt de jury – allemaal al winnaars zijn. De aanwezigen op de Nationale Dag Financiële Marketing kiezen op 10 november de publieksfavoriet.

 

Centraal Beheer Achmea is als grote financiële dienstverlener de samenwerking aan durven gaan met het spullenleenplatform Peerby. Resultaat: een nieuw verzekeringsproduct: een leenverzekering voor spullen. Deze optionele 'Peerby-garantie' maakt spullen uitlenen laagdrempeliger en het waarborgt, volgens de initiatiefnemers de goede relatie met de buren. Daarmee zegt de traditionele verzekeraar de deeleconomie te omarmen en hier actief op in te spelen. Uit peilingen onder Peerby-leden bleek bij zowel leners als uitleners behoefte aan meer zekerheid. Met dat in het achterhoofd is de startup met Centraal Beheer in gesprek gegaan en is de Peerby Garantie ontstaan. De garantie is optioneel en de lener betaalt.

 

Yarden lanceerde in juni van dit jaar het eerste klantjaarverslag van Nederland. Tijdens een bijeenkomst van het New Financial Forum – waar het idee is geboren - vond een aantal partijen dat er naast een financieel jaarverslag ook een klantjaarverslag moest komen, juist omdat klanten e bestaansreden van je bedrijf zijn. In een klantverslag legt Yarden verantwoording af wat het bedrijf doet voor de klant. Daarbij zul je eerlijk en transparant moeten zijn over zowel de goede als de minder goede zaken. Alle divisies en een groot aantal medewerkers worden bij de totstandkoming van het jaarverslag betrokken. Voordeel: iedere werknemer weet weer wat de kern van je bedrijf is (de klant) en meer dan voorheen worden dilemma's of fouten intern bespreekbaar gemaakt. Het klantjaarverslag zal ieder jaar naast het financieel jaarverslag worden uitgegeven.

 

Oneplanetcrowd richt zich specifiek op ondernemers die een bijdrage leveren aan een betere wereld. Dit geeft op de lange termijn een strategische meerwaarde. Door de sectorkeuze is de crowd meer gecommitteerd en loyaler dan de 'crowd' van algemene crowdfundingsplatformen. Dit crowdfunding platform laat zien dat steeds meer mensen een (financiële) positieve bijdrage willen leveren aan een betere samenleving. Feiten: inmiddels zijn meer dan honderd ondernemingen/projecten succesvol gefund. Er is ruim 6 miljoen euro opgehaald, ruim 80 procent van de crowdfunding campagnes haalt het gestelde doelbedrag en in 2015 won het platfom drie van de vijf Crowdfundingawards.

 

Knab is inmiddels een oude bekende als het gaat om de uitreiking van Awards voor vernieuwing en het centraal zetten van de klant. Het is geen geheim dat er veel is geïnvesteerd in Knab, maar dat de resultaten aanvankelijk tegenvielen. Inmiddels is het vliegwiel gevonden. Knab bewijst niet alleen een doorzetter en een blijvertje te zijn, maar bewijst ook dat het echt luistert naar klanten (onder meer met Knab-Opens), dat het met oplossingen voor het mkb komt die ondernemers nergens anders kunnen krijgen, maar waar wel behoefte aan is en dat deze Aegon-dochter dit jaar exponentiele groeicijfers kan laten zien. En dat wordt gewaardeerd door klanten met een NPS score die ruim boven de 20 ligt.

 

ABN Amro bewijst met het Nabestaanden bedieningsconcept en het Scheiden bedieningsconcept dat een bestaande speler, die de afgelopen jaren niet altijd positief in het nieuws is geweest, initiatieven ontwikkelt en voor klanten ook uitrolt met een mensgerichte inhoud. Met deze bedieningsconcepten worden mensen op persoonlijke wijze geholpen tijdens impactvolle gebeurtenissen als een overlijden of een scheiding. Hiermee laat ABN AMRO zien dat het een andere focus aanbrengt binnen de bank. Een bewustzijn waarbij het centraal zetten van het klantbelang voor medewerkers leidend moet zijn. Anneke Janssen is de initiator en katalysator achter deze bedieningsconcepten. Ze gelooft dat verandering van binnenuit komt en door medewerkers gedragen moet worden, maar daarbij goed gefaciliteerd moeten worden. Door te werken vanuit haar hart inspireert ze collega’s en draagt daarmee bij aan de bewustwordingsverandering van medewerkers; de basis van een duurzame verandering.
 

Reactie toevoegen

 
Mogelijk ook hypotheken voor zzp’ers bij Knab

Mogelijk ook hypotheken voor zzp’ers bij Knab

Knab onderzoekt de mogelijkheden om naast zakelijke leningen ook hypotheken voor zzp’ers aan te kunnen bieden. Aldus de bank bij de presentatie van de jaarcijfers....

Knab: steun onder zzp'ers voor verplichte AOV neemt af

Knab: steun onder zzp'ers voor verplichte AOV neemt af

De steun onder zzp'ers voor een verplichte AOV neemt af. Ruim een derde (36 procent) steunt het huidige overheidsplan om een AOV verplicht te stellen voor zelfstandigen...

Ruim een op de drie startende zzp’ers opent rekening bij Knab

Ruim een op de drie startende zzp’ers opent rekening bij Knab

Ruim een op de drie startende zzp’ers die in 2022 een zakelijke rekening opende, deed dat bij Knab. Dat marktaandeel ligt 6 procent hoger dan een jaar eerder....

Tom van Zalen wordt CRO bij Knab

Tom van Zalen wordt CRO bij Knab

Tom van Zalen versterkt per 15 maart de directie van Knab als Chief Risk Officer. Hij komt na ruim elf jaar over van ING Nederland waar hij de laatste jaren verantwoordelijk...

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

ABN Amro verwijst niet naar Kifid, maar schendt zorgplicht niet

(Kifid-uitspraak GC 2022-1007) ABN Amro heeft verzuimd een ontevreden klant te verwijzen naar Kifid (of de burgerlijke rechter), maar is daarmee niet tekortgeschoten...

Praktijktips Actief Klantbeheer

Praktijktips Actief Klantbeheer

(Praktijktips Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Financiële professionals helpen bij het informeren, initiëren, implementeren...

Aan de slag met klantsignalen

Aan de slag met klantsignalen

(Partner in Kennis ABN AMRO in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nieuwe hypotheekklanten krijgen vaak de meeste aandacht, maar ook na het passeren...

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV vindt bod ABN Amro ver beneden de maat

FNV noemt het bod van ABN Amro voor een loonsverhoging van 3,25 procent per jaar en een eenmalig bedrag van 2.000 euro bruto een schoffering voor de medewerkers. Vorige...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

FNV Finance: actiebereidheid medewerkers ABN Amro enorm

Volgens FNV Finance is de actiebereidheid onder medewerkers van ABN Amro groot. Dit omdat het eindbod van de bank voor 5 procent extra loon over twee jaar "volstrekt...