Vijftien bier... of niet?

Glazen bier

Een verklaring van horen zeggen over overmatig alcoholgebruik is niet genoeg om de klant zijn uitkering te weigeren. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-182.

De discussie tussen partijen spitste zich toe op de vraag of verzekerde geen recht heeft op dekking onder de ongevallenverzekering omdat sprake was van overmatig alcoholgebruik. De commissie: "Nu Verzekeraar (ASR, red.) slechts een verklaring 'van horen zeggen' heeft overgelegd kan deze tegenover de gemotiveerde betwisting van Consument niet dienen als bewijs voor overmatig alcoholgebruik. Nu bovendien bij Consument geen bloedonderzoek heeft plaats gevonden of een ademtest is gedaan, dienen aan het bewijs van overmatig alcoholgebruik strenge eisen te worden gesteld. De Commissie wijst de vordering toe."

De consument vorderde dat de verzekeraar zijn schadeclaim in behandeling neemt en dekking onder de verzekering verleent.

De klant werd na cafébezoek volgens eigen zeggen 's nachts van zijn fiets gereden door een auto. Volgens de medisch adviseur van de verzekeraar was sprake van overmatig alcoholgebruik ten tijde van het ongeval.

ASR stelde: alhoewel geen bloedtest of ademtest is afgenomen, heeft de chirurg in zijn SEH-verslag opgenomen dat consument die avond vijftien bier had gedronken. Het is algemeen bekend, aldus ASR, dat een persoon die in een tijdsbestek van vier uur vijftien bier drinkt een hoger promillage dan 0.8 in zijn bloed heeft. En dan hoeft niet te worden uitgekeerd.

De commissie stelt vast dat "de verklaring van de heer [naam 2], die Verzekeraar heeft overgelegd ter onderbouwing van haar standpunt dat sprake is van overmatig alcoholgebruik, niet is gebaseerd op hetgeen de heer [naam 2] zelf uit de mond van Consument heeft opgetekend, maar dat die verklaring kennelijk is gebaseerd op wat hij een of meer anderen heeft horen zeggen. Nu sprake is van een ‘van horen zeggen’ verklaring kan deze tegenover de gemotiveerde betwisting van Consument niet dienen als bewijs voor overmatig alcoholgebruik". 

Reactie toevoegen

 
Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding van een overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk plaats te vinden. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-121. De...

Claimen binnen drie jaar

Claimen binnen drie jaar

Conform artikel 7:942 van het Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen een verzekeraar tot het doen van een uitkering door verloop van drie jaren...

Consument moet zelf polisblad controleren

Consument moet zelf polisblad controleren

De consument heeft de plicht om zelf het verstrekte polisblad te bestuderen en op juistheid te controleren. Die stelling betrekt de Geschillencommissie Financiële...

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Een consument eist 1 miljoen euro vergoeding, de schade die hij zegt te hebben geleden wegens vermeend tekortschieten van zijn rechtsbijstanduitvoerder (SRK in opdracht...

Teleurgestelde verwachtingen...

Teleurgestelde verwachtingen...

Een kwestie van teleurgestelde verwachtingen. Van schending van de zorgplicht door de hypotheekadviseur is geen sprake. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Ommekomst...

Ommekomst...

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie...

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Leren van Kifid-uitspraken SCHADE. Uit VVP 1 De geparkeerde bromfiets van de consument waait omver en raakt beschadigd. De polisvoorwaarden van zijn verzekering...

NNul op het rekest...

NNul op het rekest...

Verzekeraars hoeven de consument gedurende de looptijd van de verzekering niet te informeren over de prijsstelling van nieuwe vergelijkbare producten. De Geschillencommissie...

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

In het kader van de zorgplicht mag een consument van de verzekeringsadviseur gedurende de looptijd van de verzekering een actieve en voortdurende bemoeienis verwachten....

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Het is aan de echtelieden onderling om elkaar desgevraagd te informeren over hun vermogenspositie. De bank is hierbij geen partij. Dat stelt de Geschillencommissie...