Vraagtekens bij transparantie bonus-malussysteem

MoneyView Productrating 2014

Vanaf dit jaar zijn autoverzekeraars begonnen met het transparanter maken van het bonus-malussysteem. Ook moeten zij de verzekerde informeren over het aantal zuivere schadevrije jaren. In de jaarlijkse Productrating voor autoverzekeringen constateert MoneyView dat het nog de vraag is of een consument nu weet wat hij ‘koopt’.

"Veel consumenten zijn vaak het hele jaar door op zoek naar koopjes, aanbiedingen als ‘tot 50 procent korting’ zien ze dan ook graag. Dergelijke verleidelijke kreten worden ook bij het aanprijzen van autoverzekeringen gebruikt in de vorm van ‘tot 80 procent BM-korting’. Waar dit voor een paar schoenen een interessant lokkertje kan zijn, is dat voor een autoverzekering geenszins het geval", aldus MoneyView. "De rekensom bij een afgeprijsd paar schoenen 100 euro met 50 procent korting naar 50 euro is snel gemaakt. De oorspronkelijke prijs en de korting zijn ten slotte bekend. De premie van een autoverzekering exclusief BM-korting wordt daarentegen vooraf niet getoond. Daarnaast zal, afhankelijk van het aantal schadevrije jaren, de BM-korting ieder jaar veranderen. Het is daardoor bijzonder lastig om überhaupt een rekensom te maken. Er kunnen daarom grote vraagtekens worden gezet bij de vraag of een consument weet wat hij ‘koopt’."


Kwaliteit en prijs

Voor de ProductRating Kwaliteit springt Allsecur eruit: zowel bij Volledig Casco, Beperkt Casco als WA staat de online verzekeraar in de top-drie met vijf sterren. Vijf sterren voor kwaliteit zijn er ook voor ANWB en Ohra bij Volledig Casco, Ohra en Onna-Onna voor Beperkt Casco en ANWB en Onna-Onna bij WA-dekking. Op het gebied van prijs komen Lancyr, PolisVoorMij en Univé als voordeligste aanbieders bij Volledig Casco uit de bus. Bij Beperkt Casco zijn er vijf sterren op het gebied van prijs voor PolisVoorMij, Witgeld.nl en Verzekeruzelf.nl. De voordeligste aanbieders van WA-dekkingen zijn Onna-Onna, Witgeld.nl en Verzekeruzelf.nl.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Martin Koot - 26 augustus 2014

@Peter: "Daar hoor je MoneyView niet over"... daar gaat nou juist het grootste deel van ons Special Item over...

MoneyView: "Assurantiebelasting op reisverzekeringen ratjetoe"

MoneyView: "Assurantiebelasting op reisverzekeringen ratjetoe"

De assurantiebelasting op reisverzekeringen is in de praktijk een onnavolgbaar ratjetoe. MoneyView stelde een min of meer vergelijkbaar pakket samen met bij reisverzekeringen...

NN: Verschuiving naar duurzame mobiliteit vordert te langzaam

NN: Verschuiving naar duurzame mobiliteit vordert te langzaam

De verschuiving naar duurzame mobiliteit vordert te langzaam. Met name hardnekkige misvattingen en gebrek aan kennis staan deze transitie in de weg. Dit blijkt uit...

MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

“Als je nu kijkt wat voor producten ‘laten beleggen’ er worden aangeboden en welke informatie hierover voorafgaand aan het openen van zo’n...

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

(Dion van der Mooren, MoneyView, in VVP 2-2024) Zeker voor mensen die zich niet willen verdiepen in alle losse beleggingsmogelijkheden die een normale beleggingsrekening...

Stijging spaarrente zwakt weer af

Stijging spaarrente zwakt weer af

Na een jaar waarin de spaarrentetarieven een enorme stijging hebben laten zien bij zowel de dagelijks opvraagbare spaarrekeningen (DOS) als lange termijndeposito’s...

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

De spaarrentes in Nederland zijn weer terug op het niveau van tien jaar geleden, blijkt uit onderzoek door MoneyView. Op 1 maart was het gemiddelde rentetarief 2,5...

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView roept in VVP 1-2024 verzekeraars op geen misbruik te maken van personalised pricing. Pepijn van Kleef, directeur, somt voorbeelden uit het buitenland op...

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView constateert grote verschillen in de voorwaarden verhogings- en verlagingsrecht AOV. Het onderzoeksbureau bij de publicatie van zijn nieuwe Special Item...

Personalised pricing

Personalised pricing

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 1-2024) Het heeft het nieuws niet écht gehaald. Er zijn geen kamervragen gesteld, er zijn nog geen collectieve claimstichtingen...

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView heeft ook de hypotheken van Handelsbanken opgenomen in haar database. Het productoverzicht voor de particuliere markt is hiermee compleet, met van elke...