Wabeke: aanbeveling werd ten onrechte norm

Euro's

De door hem bedachte kostenaanbeveling voor beleggingsverzekering was door toenmalig Ombudsman Financiële Dienstverlening Jan Wolter Wabeke vooral bedoeld om vaart te krijgen in de onderhandelingen tussen claimsstichtingen en verzekeraars. Ze was nooit bedoeld als de norm die verzekeraars wel van gemaakt hebben. Dat zegt Wabeke in een interview dat hij had met René Graafsma.

Het betreft een twee jaar oud gesprek dat Graafsma nu heeft gepubliceerd. Wabeke zegt dat de druk steeds groter werd om met iets te komen, waarbij bovendien gold dat Kidif nog in opbouw was. Wabeke: "Waar het om ging is dat de zaak was vlot getrokken. En dat ze tot, laten we zeggen, tot gesprekken gingen komen. Wat minder prettig was dat men bleef roepen dat die Ombudsman er maar niks van begrepen had en dat hij een norm had gesteld. Allebei was niet waar. Ik had het naar mijn smaak donders goed begrepen. Het week ook helemaal niet zo ontzettend veel af van die percentages van wat uiteindelijk in die overeenkomst met die stichtingen is vastgelegd. En ik had bovendien geen norm gesteld, maar een aanbeveling gegeven. Alles is uiteindelijk wel een aanbeveling. Ja, zo van: probeer het zo eens. En dus van enige norm was geen sprake. Dus vond ik het een beetje een vervelende spin om daar een soort Wabeke-norm daarvan te gaan maken, waardoor het een soort status kreeg die het helemaal niet verdiende. Want bij een norm, dan stel je vast dat dat het enige redelijke is. En dat valt toch helemaal te bezien. Omdat er heel veel zaken niet onder zo’n aanbeveling te brengen zijn. Er zijn heel veel zaken waarin de klant luid en duidelijk begrepen heeft met wat voor kosten hij te maken had en met wat voor beleggingsrisico’s. En die mensen hadden eigenlijk helemaal geen recht op enige vergoeding."

Wabeke gaat niet werkelijk in op de vraag of hij het achteraf een gelukkige keuze vindt om bij de aanbeveling uit te gaan van een kostenpercentage van de opgebouwde waarde, dat de verzekeraar jaarlijks mag inhouden. Volgens Graafsma heeft deze keuze gemaakt dat verzekeraars nog steeds hoge kostenvergoedingen rekenen.

Wabeke vertelt verder dat hij er niet bij was toen de eerste schikking - tussen Delta Lloyd en stichtingen - werd uitonderhandeld, maar dat hij wel was gevraagd standby te zijn. "Ik heb nog twee nachten in het hotel in Amsterdam gezeten vlakbij de locatie waar ze zaten te vergaderen om op afroep beschikbaar te zijn om in te springen. En af en toe via de telefoon op bepaalde dingen wat commentaren te geven. Maar de stichtingen hadden op dat moment geen behoefte aan andere mensen erbij."

Reactie toevoegen

 
Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Hof: ook kosteninhouding Aegon Fundplan miste contractuele grondslag

Hof: ook kosteninhouding Aegon Fundplan miste contractuele grondslag

Het gerechtshof Den Haag heeft, in navolging van de uitspraak in de zaak tegen Nationale-Nederlanden, ook uitspraak gedaan in de collectieve procedure van de Vereniging...

Hof: oneerlijk beding in voorwaarden beleggingspolis NN

Hof: oneerlijk beding in voorwaarden beleggingspolis NN

Volgens het Gerechtshof Den Haag heeft NN op beleggingspolissen kosten ingehouden die niet met de klanten overeen waren gekomen. Het gaat om de zogenaamde eerste...

Kifid: vrijwel alle klachtclusters beleggingsverzekeringen afgerond

Kifid: vrijwel alle klachtclusters beleggingsverzekeringen afgerond

Kifid heeft in de eerste helft van 2023 ruim 80 klachten over beleggingsverzekeringen afgerond. In 54 klachtzaken heeft de Geschillencommissie duidelijkheid gegeven...

Kifid: sluiting hoofdstuk beleggingsverzekeringsklachten nabij

Kifid: sluiting hoofdstuk beleggingsverzekeringsklachten nabij

Volgens Kifid komt het moment in zicht dat het klachteninstituut het hoofdstuk 'beleggingsverzekeringsklachten' kan sluiten. In de tweede helft van 2022 hebben...

NN mocht bij meeste beleggingspolissen eerste kosten in rekening brengen

NN mocht bij meeste beleggingspolissen eerste kosten in rekening brengen

Voor de circa 200.000 beleggingspolissen verkocht na 1 augustus 1999 meent de rechtbank dat NN gerechtigd was om eerste kosten in rekening te brengen zoals ze heeft...

Kifid gaat klachten van deelnemers Stichting DIN Plan 1 voor 1 afronden

Kifid gaat klachten van deelnemers Stichting DIN Plan 1 voor 1 afronden

Het overleg tussen Stichting DIN Plan Dupe en verzekeraar Allianz om tot een vergelijk te komen voor de klachten over DIN Plan-beleggingsverzekeringen, is op niets...

Beleggingsverzekeringen: informatieplicht verzekeraars reikte mogelijk verder

Beleggingsverzekeringen: informatieplicht verzekeraars reikte mogelijk verder

De Advocaat Generaal (A-G) heeft voor woekerpolisgedupeerden een positief advies uitgebracht aan de Hoge Raad. Het advies is naar aanleiding van prejudiciële...