Weinig animo voor delen betaalgegevens

Laptop

Verreweg de meeste Nederlandse consumenten lijken niet van plan om hun betaaldata te laten gebruiken voor nieuwe aan hen te verlenen diensten. Dat blijkt uit DNB-onderzoek.

Slechts een klein deel van de ruim 2.600 ondervraagde consumenten wil toestemming geven voor toegang tot de betaalrekening om betaalgegevens actiever te gebruiken. Ook geeft het onderzoek aan dat de consument meer vertrouwen heeft in banken als het gaat om het gebruik van betaalgegevens dan in techbedrijven.

In het onderzoek zegt gemiddeld elf procent van de ondervraagden toestemming te zullen geven voor uiteenlopende vormen van datagebruik, 72 procent is niet bereid dit te doen en vijftien procent  weet het nog niet, als er verschillende situaties worden voorgelegd. Zo geeft een op de vijf respondenten aan dat ze in zouden stemmen met het gebruik van de data om de eigen bank een overzicht te laten maken van alle rekeningen en de inkomsten en uitgaven. Voor niet-bancaire bedrijven ligt het percentage respondenten dat toegang wil geven tot de betaalrekening voor het maken van zo’n overzicht met zes procent nog lager.

Klant wil voordeel

De bereidheid tot het verlenen van toestemming voor het gebruik van betaalgegevens hangt af van wat daar tegenover staat. De bereidheid is het hoogst indien de eigen bank de data gebruikt en er een echt financieel voordeel voor de klant tegenover staat. Als het een hogere spaarrente zou opleveren, zegt 29 procent akkoord te zullen gaan met datagebruik door de eigen bank en negen procent met gebruik door een ander type bedrijf dan een bank. In alle geschetste gevallen geldt dat mensen liever hun eigen bank de betaalgegevens laten gebruiken dan een ander type bedrijf dan een bank.

Consumenten geven aan dat zorgvuldige omgang met hun data in sterke mate van invloed is op hun vertrouwen in banken. Bijna driekwart van de respondenten zegt dat het vertrouwen sterk, zeer sterk of volledig daalt wanneer data ongevraagd in handen komen van derden. De ondervraagde consumenten geven aan dat dit effect op het vertrouwen groter is dan dat van andere factoren, zoals wanneer de bank een boete krijgt – bijvoorbeeld vanwege betrokkenheid bij witwassen – of wanneer het management van de bank hoge bonussen krijgt.

 

Reactie toevoegen

 
Evaluatie PSD2: harder trekken aan standaard voor API's

Evaluatie PSD2: harder trekken aan standaard voor API's

PSD2, aldus SEO in een evaluatie in opdracht van Financiën, draagt bij aan meer concurrentie op de markt voor betaaldiensten en aan een gelijker speelveld tussen...

Open insurance nog steeds niet opgepakt door verzekeraars

Open insurance nog steeds niet opgepakt door verzekeraars

Veel verzekeraars hebben nog steeds een lange weg te gaan als het gaat om het openstellen van hun (verzekerings)data, producten en diensten. Aldus de wereldwijde...

Banken pleiten voor balans tussen eigenaar en gebruiker van data

Banken pleiten voor balans tussen eigenaar en gebruiker van data

De NVB vindt dat voor een juiste balans tussen de verschillende partijen in de data-economie – de datagebruikers en -eigenaren – een nieuw wettelijk...

AP onderzoekt aanbieders van nieuwe online rekeningdiensten

AP onderzoekt aanbieders van nieuwe online rekeningdiensten

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) start een onderzoek naar Nederlandse bedrijven met een PSD2-vergunning die betaalrekeninginformatie verwerken. De AP wil te weten...

PSD2 - wat kunt u ermee?

PSD2 - wat kunt u ermee?

"Vooral rekeninginformatiediensten bieden onder PSD2 belangrijke kansen voor financieel adviseurs", stelt René Teuwen (Brains Lab) in het Ken je vak! katern...

PSD2 - wat kunt u ermee?

PSD2 - wat kunt u ermee?

(door René Teuwen, Brains Lab) Vooral rekeninginformatiediensten bieden onder PSD2 belangrijke kansen voor financieel adviseurs. PSD2 is de nieuwe Europese...

Meer vertrouwen in financiële sector dan in techbedrijf

Meer vertrouwen in financiële sector dan in techbedrijf

DNB-onderzoek zien dat het Nederlandse publiek meer vertrouwen heeft in de financiële sector dan in techbedrijven als Google, Apple, Facebook of Amazon. Ruim...

DNB start publiekscampagne nieuwe mogelijkheden bankrekening

DNB start publiekscampagne nieuwe mogelijkheden bankrekening

DNB is maandag gestart met een publiekscampagne onder de slogan ‘U beslist’ om meer bekendheid te geven aan de nieuwe mogelijkheden om anderen toegang...

Tot nu toe zes aanvragen voor PSD2-vergunning

Tot nu toe zes aanvragen voor PSD2-vergunning

Via het voorlopige PSD2-loket van DNB hebben twintig partijen zich gemeld met interesse in een vergunning. Zes van deze partijen hebben ook daadwerkelijk een...

PSD2 bij 82 procent nog onbekend

PSD2 bij 82 procent nog onbekend

De nieuwe Europese betaalrichtlijn PSD2 is bij 82 procent van de Nederlanders nog onbekend. Na uitleg van wat PSD2 is, verwacht echter bijna de helft van de Nederlanders...