Wet arbeidsmarkt in balans is onevenwichtig

Ronald Mol ABAB 2018

De voorgenomen nieuwe Wet arbeidsmarkt in balans (Wab) houdt onvoldoende rekening met de toenemende flexibilisering van de arbeidsmarkt, betoogt Ronald Mol (jurist bij Abab Accountants en Adviseurs). "Branches waarin seizoensinvloeden (zoals de bouw, cultuur, schilders, horeca en agro) een belangrijke rol spelen, zullen van dit wetsvoorstel hinder ondervinden. De ondernemer betaalt op deze manier de prijs."

Mol: "Voorgesteld is om een extra mogelijkheid in de wet op te nemen om de arbeidsovereenkomst te beëindigen. Hierdoor kan de arbeidsovereenkomst op basis van minimaal twee ontslaggronden ontbonden worden. Wij vinden dit een goede ontwikkeling, omdat de mogelijkheden voor de kantonrechter om een arbeidsovereenkomst te ontbinden wordt vergroot.

"Daar staat tegenover dat hierdoor de door de werkgever te betalen ontslagvergoeding hoger kan uitvallen. De kantonrechter kan op grond van de nieuwe ontslaggrond namelijk een extra vergoeding van maximaal 50 procent van de transitievergoeding toekennen. De ontslagkosten voor werkgevers zullen hierdoor verder oplopen."

Ketenregeling

"Het wetsvoorstel beoogt de maximumtermijn van de ketenregeling te verruimen. Op dit moment ontstaat er na twee jaar een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Voorgesteld is om dit te verruimen naar drie jaar. Door deze wijziging krijgt een werkgever meer ruimte voor flexibiliteit in zijn arbeidsschil. Het is echter een gemiste kans dat de tussenpoos van zes maanden en een dag niet wordt teruggebracht naar drie maanden en een dag voor alle mogelijke functies. De praktijk leert ons dat werkgevers met de oude ketenregeling, zoals die gold vóór de Wet Werk en Zekerheid, goed overweg konden."

Transitievergoeding

Iedere werknemer krijgt vanaf de 1e werkdag recht op een transitievergoeding als de arbeidsovereenkomst eindigt of door de werkgever niet wordt verlengd. Vanuit werkgeversbelang is dit geen goede ontwikkeling omdat de kosten van arbeid en – dan met name bij tijdelijke arbeidsovereenkomsten – zullen oplopen."

Positieve uitzondering hierop is dat de verhoging van de transitievergoeding nadat een werknemer langer dan tien jaar in dienst is geweest, wordt afgeschaft. Voor elke werknemer geldt dat de transitievergoeding wordt berekend op basis van 1/3 maandsalaris per dienstjaar.

Proeftijd naar 5 maanden

Als een werkgever direct met een werknemer een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd aangaat, mag er op basis van het wetsvoorstel een proeftijd worden overeengekomen van maximaal vijf maanden. Wordt de eerste arbeidsovereenkomst aangegaan voor twee jaar of langer? Dan geldt er een proeftijd van maximaal drie maanden. Voor een werkgever zou dit laagdrempeliger kunnen werken om een werknemer direct een vast contract te bieden.

Oproepkrachten

"De werkgever wordt verplicht de tijdstippen waarop de werknemer arbeid moet verrichten, bij een niet vastgestelde arbeidsomvang (oproepovereenkomsten), minstens vier dagen van te voren aan de werknemer bekend te maken. Een nadeel voor de werkgever is dat de oproep op schriftelijke of elektronische wijze moet. Dit kan in de praktijk voor veel problemen zorgen, omdat werkgevers hierop niet alert zijn.

"Als de werkgever de oproep binnen vier dagen voor aanvang van de werkzaamheden intrekt, heeft de werknemer recht op loonbetaling over de periode waarover hij aanvankelijk opgeroepen is. Dit kan, zeker voor werkgevers die met piekarbeid te maken hebben, een kostbare aangelegenheid worden.

"Tot slot dient de werkgever jaarlijks in de 13e maand een aanbod te doen voor vaste uren aan de werknemer met een oproepovereenkomst, wederom op schriftelijke of elektronische wijze. Ook dit is geen verbetering voor werkgevers in de sectoren waarin veel wordt gewerkt met oproepkrachten. Sterker nog: flexibele arbeid wordt op deze wijze alleen maar bemoeilijkt."

WW-premie

"De sectorale WW-premie wordt afgeschaft en er komen twee nieuwe soorten WW-premies: lage WW-premie voor vaste contracten; hoge WW-premie voor flexibele contracten.

"Hoeveel hoger of hoeveel lager is nog niet bekend. Duidelijk is wel dat deze maatregel in combinatie met andere voorgestelde wijzigingen zorgt voor hogere kosten voor de werkgever die vooral met flexibele arbeidsovereenkomsten werkt. Dit geldt niet alleen voor arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd maar ook voor overeenkomsten waarbij de arbeidsduur niet is vastgelegd (denk hierbij aan een nul-urencontract of min-/max-overeenkomst)."

(Het wetsvoorstel van de Wet arbeidsmarkt in balans (Wab) is net in internetconsultatie geweest. De intentie van minister Koolmees is het wetsvoorstel in het derde kwartaal van 2018 naar de Kamer te sturen.)

 

 

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
"Herschikking productie en werkgelegenheid door corona faciliteren"

"Herschikking productie en werkgelegenheid door corona faciliteren"

Het CPB noemt het onvermijdelijk dat de coronacrisis leidt tot een herschikking van productie en werkgelegenheid, zowel tussen als binnen sectoren. Om herstel te...

"De sector is fit, maar er zijn wel de nodige uitdagingen"

"De sector is fit, maar er zijn wel de nodige uitdagingen"

De sector is fit, maar er zijn wel de nodige uitdagingen. Aldus algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars in zijn nieuwjaarsspeech....

Verbond: Commissie Borstlap biedt goede aanzet voor toekomstbestendige arbeidsmarkt

Verbond: Commissie Borstlap biedt goede aanzet voor toekomstbestendige arbeidsmarkt

De commissie Borstlap biedt in de tussenrapportage over de regulering van werk goede aanzetten voor een toekomstbestendige arbeidsmarkt, vindt het Verbond van...