"winstdelende verzekeringen kat in zak"

Bart Combée

Consumenten die via een winstdelende verzekering sparen voor de aflossing van hun hypotheek komen mogelijk in financiële problemen. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat verzekeraars - net als bij woekerpolissen - hoge kosten in rekening brengen voor deze verzekeringen. Ook zijn veel verzekeraars bij het afsluiten veel te rooskleurig geweest over het te behalen eindkapitaal. De Consumentenbond roept verzekeraars op om consumenten eerlijk te zeggen hoe de polis er voor staat en vervolgens hen te helpen om over te stappen naar een goedkoper spaarproduct.

"Winstdelende verzekeringen kunnen net als woekerpolissen voor consumenten een tikkende tijdbom zijn, die afgaat als aan het eind van de looptijd blijkt dat het voorspelde eindkapitaal niet is gehaald", zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond. "Wij vinden dat verzekeraars consumenten daarover niet in onwetendheid kunnen laten. Ze moeten open kaart spelen en consumenten vervolgens helpen overstappen naar bijvoorbeeld een bankspaarproduct."

Er zijn naar schatting enkele honderdduizenden consumenten met een winstdelende verzekering. Als er niets gebeurt, aldus de bond, komen deze mensen miljarden te kort bij het aflossen van hun hypotheek. De Consumentenbond gaat onderzoeken in hoeverre verzekeraars hun zorgplicht voor klanten met deze 'lokpolissen' nakomen en roept de AFM op om ook naar de zaak te kijken.

Het onderzoek van de Consumentenbond is gebaseerd op 36 dossiers die lezers van de Geldgids toezonden. Verreweg de meeste polissen met winstdeling zijn gekoppeld aan een hypotheek. "De gemiddelde kosten zijn 2,5 procent per jaar van het rendement en daarmee veel te hoog", zegt Combée. "Bij woekerpolissen is er sprake van aan- en verkoopkosten voor beleggingen en beheerkosten in de beleggingsfondsen. Dat soort kosten worden niet gemaakt bij lokpolissen. De kosten zouden dus veel lager moeten zijn dan die van woekerpolissen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

- 1 mei 2017

Albert@, het blijft een moeilijk punt. Als je met een financiële calculator gaat rekenen dan kan je het netto rendement uitrekenen. Dat is bij een gemengde polis dan wel incl. ORV premie. Dan zie het voordeel voor OG en het nadeel bij DELA.

Wil Rotteveel - 10 februari 2015

Beste Mark, Albert en Aad, De Onderlinge s-Gravenhage en Conservatrix beleggen uiteraard ook, doch de 1 doet dat beter als de ander, en mogelijk slimmer. Alleen nog slimmere(?) mensen hebben bedacht dat het meer gespreid moet, en volgens door hen opgestelde verhoudingen. Wel, enig resutaat heeft dat nog niet opgeleverd. De O.G. heeft daarvoor bewust een lagere rekenrente gekozen! Daarom blijven zij m.i. een betrouwbare partij voor uitvaart-, en levensverzekeringen. Niet de goedkoopste, maar is de goedkoopste altijd het beste? Het belangrijkste dat zij iets verzekeren voor een klant, en dat is middels beleggingspolissen niet mogelijk, dan blijft het risico bij de klant!

Aad Bleukens - 10 februari 2015

Hoe kan het toch dat al die uitvaartverzekeraars enorme winsten maken en de klant geen winstdeling krijgt, al jaren niet. De polissen zijn toch massaal verkocht met winstdeling en termen als "waarde vast" zijn veel gebruikt. Ik kan mij nog een verzekeraar (Concordia) herinneren die zingend op de buis hoog opgaf over winstdeling en lekker lage premies. Provisie, bonussen etc, allemaal verdwenen, premies niet of nauwelijks omlaag, winst voor de verzekeraar hoog, toch krijgt de klant niets! Consumentenbond heeft wellicht een goed punt!

Aad Bleukens - 10 februari 2015

De vraag is natuurlijk waarom leven verzekeraars geen winst meer maken. Komt dit door slechte beleggingen en is dit het resultaat van de huidige economische omstandigheden of is er ook hier sprake van veel te hoge kosten of moeten klanten met een winstdelende polis nu bloeden voor de vergoedingen die worden uitgekeerd in de woekerpolis affaire. Als het door de huidige economische onvoorziene omstandigheden gaat, dan kan ik nog een beetje mee leven met tegenvallende winstdelingen. Als het gaat om slecht beleggen, te hoge kosten, niet onvoorziene omstandigheden of woekerpolis vergoedingen dan is dat een andere zaak. Ook hier hebben verzekeringnemers alleen maar mooie voorstellingen van zaken gehad bij het afsluiten van verzekeringen. Als verzekeraars al wisten of konden weten dat die winstuitkeringen niet gehaald zouden kunnen worden, dan is er wellicht sprake van een "winst woeker polis". Niemand in de branche hoeft daar overigens blij mee te zijn.

Willem van Spronsen - 10 februari 2015

Beschuldigingen van een Consumentenbond om de spanning er in te houden? Zo werkt dat blijkbaar. Bart Combee wil een oneigenlijke discussie starten en schiet daarbij voor eigen rekening maar wat in de wilde weg. De juiste argumenten mis ik bij Bart. Bijvoorbeeld waarom het ene beter zou zijn dan het andere. Er bestaan overigens nog gewoon veel garantieproducten tegen 3% en 4% rekenrente waarbij levensverzekeraars langlopende verplichtingen op zich genomen hebben.. Hoge kosten, ja dat is een item dat de consumentenbond al zeker 50 jaar op de agenda heeft staan. Ze schreef 40 jaar geleden al dat een levensverzekering met kapitaalopbouw de dood in de spaarpot was. Dat geluid is dus niet wereldvreemd uit die richting. En banksparen zou dan het beste alternatief zijn? Ook hier mis ik de steekhoudende argumenten. Beste Bart kun jij mij aangeven wat voor kosten banken doorberekenen? Nee dat kun je niet. En weet je Bart er zijn zelfs Bankinstellingen buiten onze landsgrenzen die helemaal geen rente meer vergoeden omdat ze anders de tent moeten gaan sluiten. Dit verhaal is eigenlijk gewoon doelbewust zaken vanuit een verkeerd uitgangspunt opkloppen.

Frans Lampe - 10 februari 2015

Ben benieuwd hoe CB de spaarhypotheek gaat beoordelen, zitten ook kosten in. Wel een gegarandeerde opbrengst, maar toch.....zoeken.

Albert van der Poll - 10 februari 2015

@ Wil, ik neig ook steeds meer naar de Onderlinge, vroeger vond ik die nogal ontransparant ( ik ben mijn kantoor gestart in de hoogtijdagen van de beleggingspolis) geen inzicht in de beleggingen, de winstdeling leek mager ten opzichte van de klinkende beursresultaten en de oudbolligheid straalde er toch vanaf. Inmiddels is het voor zover ik zie de enige partij die nog wel wat winst bijschrijft. Ik beheer een portefeuille ouwe uitvaartpolissen van diverse maatschappijen allemaal winstdeling 0,0. Ardanta Monuta DBV, Reaal geen winstdeling meer. Die 2,75% garantie van Dela bekijk ik met enige argwaan. Komt daar nog winstdeling overheen? @ Aad, ik vraag me af hoe dat zit bij een partij als Nationale Nederlanden: beursgang: 100 miljoen voor bonus reserveren circa 5% dividend beloven, woekerpolissen compenseren. Wat blijft er dan nog over voor de winstdeling? Daar heeft CB wel een punt. De compensatie voor de woekerpolis die "brave" garantie/winstdelende kapitaalverzekering aantast?

Albert van der Poll - 9 februari 2015

Hoe moet dat trouwens met verzekeraars zonder aandeelhouders? Daar lijken hoge kosten voor de deelnemers een vreemd fenomeen: wie profiteert daar dan van? De Onderlinge 's-Gravenhage bijvoorbeeld. Dan zou dat al in de bezoldiging van het personeel moeten zitten, Ik hoop trouwens wel dat ook de winstdelende polissen worden belegd. Volgens meneer Combée hebben deze verzekeraars geen beleggingskosten, de centen zitten zeker te groeien in een ouwe sok? Bijgeschreven winst, kan je in de meeste gevallen niet meer kwijtraken, een weinig frivool beleid zou nu met die bizar lage rente misschien wat mindere jaren kunnen opleveren? Ook nog over gedacht? De pensioenfondsen worden evenzeer geplaagd door vreemde regels en lage rentes, maar die verhogen de premie en houden het geld langer in de pocket. Wat verwacht meneer Combée nu van de verzekeraar? Dan kun je ook wel roepen dat het lidmaatschap van de CB te duur is omdat meneer Combée zo'n buitensporig salaris verdient, of dat er teveel wordt uitgegeven aan zinloze onderzoekjes naar de kwaliteit van breiwol en zo. Maar dat soort ongefundeerde uitspraken past niet bij mij.

Albert van der Poll - 9 februari 2015

In de woekeraffaire heeft de CB bepaald niet het voortouw genomen, dus nu een nieuwe kans? Tsja, "lokpolis" Je ziet ze zitten broeden bij de Consumentenbond, we zoeken een sappige term, maar ja, woekerpolis was al weg, strijkstok en strooppot waren al in gebruik voor zakkenvullende tussenpersonen die profiteren van kromliggende premiebetalers. Graaipolis haaldebroekriemmaaraanpolis had ook gekund, of "opbrengst light" polis, lekker actueel, maar o.k. lokpolissen. De huidige lage rente werkt natuurlijk niet echt mee voor de winstdeling, die jaarlijkse overzichten zijn minimaal net zo onduidelijk als de overzichten van de beleggingspolissen, dus "tikkende tijdbom". Wat nu als de beste brave Consument onze "gedupeerde" zeg maar, nu kiest voor een rentevergoeding van 1-2%, aangenomen dat het fiscaal allemaal kan en kan worden omgezet. Dan is de "tikkende tijdbom" meteen ontploft. Of neemt CB aan dat de 1-2% spaaropbrengst op termijn beter is dan de winstdelende polissen? En -indachtig de woekerpolis- nemen hypotheekverstrekkers genoegen met het verlagen van het doelkapitaal? En die NHG 50% aflossingsregeltjes?

Mark van den Broek - 9 februari 2015

Ja zo ken ik er nog een paar...De winstdelende GARANTIE verzekering van Conservatrix...mooi product maar....vanwege de lage rente MOET Conservatrix hiermee stoppen....Heb je een fatsoenlijk product wordt het uit de handel genomen...En al de rest is zo ongeveer bagger. Banksparen is ook niet de oplossing, denk je dat banken gratis werken ? Echt niet, en wat is nu helemaal de rente ? Of moeten we er maar deposito's van maken ? En wat als we dan straks naar een andere bank met hogere rente over willen stappen....boetes betalen ???? Dat wordt hem ook niet volgens mij....

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten van de bank die in het verleden te veel rente betaalden over hun...

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over hun schadevergoedingen, stelt de Consumentenbond in de jongste Consumentengids. Marlies Feytens, onderzoeker bij de...

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

Zorgverzekeraars geven hun klanten nog steeds onvoldoende informatie over de afspraken die zij maken met zorgverleners, meent de Consumentenbond. Ook zijn ze niet...

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

De Consumentenbond start een onderzoek naar misstanden in de kredietmarkt en gaat gedupeerden helpen om te veel betaalde rente terug te krijgen. De bond: "De kredietverstrekker...