Yellowtail: weinig animo voor 'bemiddel only'

Yellowtail 'bemiddel only'

Hoewel de AFM vanuit het provisieverbod graag een scheiding tussen advies en bemiddelen ziet, is het voor de consument in de praktijk nog niet mogelijk om de dienst ‘bemiddelen’ los af te nemen. Dit blijkt uit een marktverkenning van Yellowtail, dat enkele maanden geleden pleitte voor de introductie van 'bemiddel only' als een aparte vorm van dienstverlening.

Volgens Yellowtail hanteren veel aanbieders in hun dienstverleningsdocument weliswaar verschillende tarieven voor het advies en de bemiddeling. Losse afname van elke dienst is in de praktijk echter niet moglijk of levert voor de consument een waardeloos product op. Het voorstel van Yellowtail om dit probleem op te lossen middels het bedieningsconcept ‘bemiddel only’ kan rekenen op overwegend positieve, maar ook zeer voorzichtige reacties vanuit de markt.

Yellowtail stelt vast dat er een gebrek aan vertrouwen bestaat tussen de spelers in de keten. Gevoed door boetes voor verkeerd advies van de AFM is een sfeer van wantrouwen tussen de partijen ontstaan. "Niemand wil nat gaan bij de AFM op grond van het adviesrapport van een collega. Een rapport kan nog zo Wft-compliant zijn, de bemiddelaar/adviseur gaat nat bij de AFM als er een komma verkeerd staat", zegt een van de geraadpleegde intermediairs. De meest gehoorde oplossing vanuit het intermediair om de consument meer keuzevrijheid te bieden (onder meer verwoord door Adfiz) is om verstrekkers te verplichten iedere Wft-adviseur een aanstelling te geven. Dit gaat volgens Yellowtail echter voorbij aan vrije marktwerking en lijkt tot een patstelling tussen intermediair en aanbieders te leiden.

Vanuit innovatieve distributiepartijen wordt positief naar een initiatief als ‘bemiddel only’ gekeken, constateert Yellowtail. Het Nationaal Hypotheek Loket en '3-in1 hypotheekadvies' zijn volgens Yellowtail creatieve oplossingen om de eindconsument een bredere keuze te kunnen bieden.

Aanbieders zien volgens Yellowtail de meerwaarde van ‘bemiddel only’ in, maar wijzen ook op compliancetechnische aspecten. Er zijn voordelen vanuit concurrentieoverwegingen in de trant van 'kom met uw adviesrapport naar onze bank en wij doen u een goed, passend tegenvoorstel'. "Banken zien ook de voordelen vanuit klantbelang; de klant helpen met de feitelijke levering van het product tegen geringe distributiekosten zonder hem lastig te vallen een kennis en ervaringstoets", constateert Yellowtail. "De snelheid waarmee invulling gegeven wordt aan realisatie is echter beperkt. Dit wordt mede ingegeven door het gebrek aan kapitaal bij de banken en een terughoudendheid in het verstrekken van hypothecaire leningen."

 

 

Reactie toevoegen

 
Paul Janssen bouwt CORD finance uit

Paul Janssen bouwt CORD finance uit

Paul Janssen is per 1 januari bij Yellowtail aangesteld als Product Director CORD Finance, een nieuw data-aggregatie platform voor de financiële sector. CORD...

Matthijs Mons partner bij Yellowtail

Matthijs Mons partner bij Yellowtail

Matthijs Mons is in dienst getreden als partner bij Yellowtail. Mons werkte sinds 1998 bij IG&H, waar hij één van de gezichtsbepalers werd. Sinds...

Maarten boddeüs naar Yellowtail Zuid-Afrika

Maarten boddeüs naar Yellowtail Zuid-Afrika

Maarten Boddeüs, managing consultant bij Yellowtail maakt per 1 oktober de overstap naar zusterbedrijf Yellowtail Business Solutions in Johannesburg, Zuid-Afrika....

Yellowtail ontwerpt bank van de toekomst

Yellowtail ontwerpt bank van de toekomst

In haar boek ‘Bank van de toekomst’ presenteert Yellowtail twee vernieuwende bancaire concepten: het peer-to-peer concept ‘Grib’ en een bank...

Complexe producten nog vrijwel niet zelf te sluiten

Complexe producten nog vrijwel niet zelf te sluiten

Ook al vindt 76 procent dat aanbieders een ‘product only’-loket voor zelfredzame klanten van complexe producten moet hebben, het aanbod in de praktijk...

"keuzevrijheid juist in geding door provisieverbod"

"keuzevrijheid juist in geding door provisieverbod"

"Het provisieverbod dat had moeten zorgen voor meer transparantie en keuzevrijheid blijkt hier in de praktijk juist een onbedoeld negatief effect op te hebben."...

Yellowtail pleit voor introductie \'bemiddel only\'

Yellowtail pleit voor introductie \'bemiddel only\'

De bemiddelingskosten zijn vaak niet inbegrepen bij de adviesfees die aanbieders en adviseurs sinds de invoering van het provisieverbod hanteren. Om dit transparanter...

Yellowtail hoofdsponsor stichting LEF

Yellowtail hoofdsponsor stichting LEF

Yellowtail is hoofdsponsor geworden van stichting LEF. De consultant gaat onder meer de interactieve leertool Drillster beschikbaar stellen.   Directeur Rob...