Zakkenrollerij is geen inbraak ondanks rits
Dat een zakkenroller eerst een rits moest open maken om de mobiele telefoon te rollen, maakt er nog geen inbraak van. Daarom is er ook geen dekking, aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).
De mobiele telefoon van de consument is gestolen uit zijn jaszak bij het verlaten van de trein op het station. Voordat consument de trein verliet, had hij zijn mobiele telefoon in de zak van zijn jas gestopt en de rits van de jaszak dicht gedaan. Verzekeraar heeft het verzoek van consument om dekking te verlenen op zijn verzekering afgewezen met een beroep op de voorwaarden waarin zakkenrollerij als uitsluiting is opgenomen. De Commissie is van oordeel "dat in de Voorwaarden duidelijk is geformuleerd dat zakkenrollen een omstandigheid is die niet door de verzekering wordt gedekt. Van belang is dat Verzekeraar met de dekkingsomschrijving de grenzen heeft omschreven waarbinnen hij bereid was dekking te verlenen, hetgeen hem vrijstond (HR 9 juni 2006, NJ 2006, 326, r.o. 3.4.2.). Het staat Verzekeraar dan ook vrij om de omstandigheid zakkenrollen als uitsluiting op te nemen. De stelling van Consument dat er hier sprake is van
diefstal met braak slaagt niet, nu de gegeven feiten en omstandigheden duidelijk kunnen worden
geschaard onder ‘zakkenrollerij’. Tevens blijkt uit het aan de Commissie ter beschikking gestelde
proces-verbaal dat Consument aangifte heeft gedaan van het feit ‘zakkenrollerij/tassenrollerij’. Vordering (899 euro, red.) wordt afgewezen."
Uitspraak 2017-710
Reactie toevoegen
Informatievoorziening hoeft niet digitaal
Een geldverstrekker mag zijn klant per brief blijven informeren over wijzigingen in de maandlasten, ook al wil die klant de informatie digitaal ontvangen. Dat stelt...
Losse motoronderdelen geen motorfiets
De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat de Europeesche wel de sleutels maar niet de originele onderdelen (vervangen door race-onderdelen)...
Consument alleen consument als hij dienst afneemt
Als iemand geen dienst heeft afgenomen, kan hij ook niet klagen bij Kifid. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-162. De...
Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond
Anders dan in ons bericht vrijdag stond, wees de Geschillencommissie (Kifid) in Uitspraak 2018-158 de klacht niet af. Zij wees de vordering af, maar verklaarde de...
Loyaliteitskorting duur betaald...
De loyaliteitskorting bij zijn WestlandUtrecht-hypotheek breekt een klant lelijk op. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de klant...
Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid
Het enkele gegeven dat een verzekeraar een verkeerde offerte heeft opgemaakt, leidt op zichzelf niet tot schadeplichtigheid. Aldus de Geschillencommissie Financiële...
Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur
De adviseur moet binnen een redelijke termijn bij de verzekeraar informeren naar de status van het dossier van de consument. Aldus de Geschillencommissie Financiële...
Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk
In geval van overkreditering is alleen een vordering tot vergoeding van de schade mogelijk. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)...
Claimant heeft medewerkingsplicht
Op de consument rust een medewerkingsplicht als de verzekeraar informatie de medewerking van de consument nodig heeft om de claim te kunnen beoordelen. Daar wijst...
Toch betalen ondanks no cure no pay
Een klant die de opdracht van overeenkomst met zijn adviseur voortijdig beëindigde, moet toch betalen voor een deel van de door de adviseur reeds verrichte...