Zelfrijdende auto dichterbij na proef Aon

Bean Self Driving Car

Ruim vijftig semi-zelfrijdende auto’s reden vandaag in treintjes van zes op de A2 voor de vooralsnog grootste zelfrijdende autotest op de Europese openbare weg. De proef is een initiatief van Aon en haar strategische partners Business Lease Nederland, RoyalHaskoningDHV en Prodrive Training.

Ruim vijftig showroomauto’s van onder meer BMW, Hyundai, Mercedes, Tesla, Toyota, Volkswagen en Volvo reden in treintjes van zes over de A2. Daarbij bepaalden de auto’s zelfstandig hun snelheid en de afstand tot hun voorligger. Getest werd hoe de voertuigen reageerden in verschillende situaties op de openbare weg, bijvoorbeeld als een reeks voertuigen met automatische cruise control wordt onderbroken of als de bestuurder ineens hard moet remmen. Ook de reactie van andere weggebruikers op de auto’s werd onderzocht evenals de reactie van de bestuurders en inzittenden van de deelnemende auto’s.

De test laat zien dat er technisch veel meer mogelijk is dan waar autobezitters zich bewust van zijn. De huidige generatie auto’s neemt al veel rijfuncties van de bestuurder over. Filerijden, zelfstandig inhalen en apps die de auto zelfstandig laten inparkeren, zijn niet alleen meer voorbehouden aan het premium autosegment. Belemmeringen voor een bredere introductie van zelfrijdende technieken zitten niet zozeer in de techniek, maar in wetgeving en verzekerbaarheid. In de praktijk is er nog weinig bekend over wie aansprakelijk is bij een ongeluk met een zelfrijdende auto en hoe de voertuigen verzekerd kunnen worden. Ook ontbreekt het aan eenduidige internationale wet- en regelgeving.

 

Gevolgen voor verzekeraars
“De zelfrijdende auto biedt in potentie veel voordelen”, zegt Evert-Jeen van der Meer, Industry Director Automotive bij Aon Risk Solutions en initiatiefnemer van de test. Op dit moment wordt meer dan 90 procent van de ongelukken veroorzaakt door menselijk falen. “Als de auto steeds meer functies overneemt, leidt dat tot minder ongevallen en minder files, mits de bestuurder leert om de systemen op de juiste wijze te gebruiken.” Volgens Van der Meer gebruikt ruim 70 procent van de bestuurders de systemen nu niet of niet op de juiste manier, waardoor een verbeterd veiligheidspotentieel onnodig onbenut blijft.

Er zijn volgens Aon nog wel enkele hobbels te nemen. Zo worstelen verzekeraars nog met hun nieuwe rol. “De premie-inkomsten gaan op lange termijn omlaag. Tegelijkertijd kunnen verzekeraars een belangrijke rol spelen bij de introductie van de zelfrijdende auto. Bijvoorbeeld door auto’s te voorzien van een zwarte doos. Die geeft inzicht in de impact van zelfrijdende functies op het aantal schademeldingen, maar helpt ook om te analyseren waardoor een ongeluk is ontstaan en op wie de schade verhaald kan worden. Dat is weer een voordeel voor verzekeraars”, aldus Van der Meer.

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Opnieuw stijgende dekkingsgraden pensioenfondsen

Opnieuw stijgende dekkingsgraden pensioenfondsen

De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen is in april gestegen naar 118 procent. De indicatieve beleidsdekkingsgraad, gebaseerd...

Aon: "Lastig dat bij pensioentransitie nog zaken ter discussie staan"

Aon: "Lastig dat bij pensioentransitie nog zaken ter discussie staan"

“De deadlines naderen met rasse schreden en de sector moet door met de voorbereidingen.” Aldus Frank Driessen, Director Wealth Solutions bij Aon Nederland,...

Dekkingsgraden pensioenfondsen verder gestegen

Dekkingsgraden pensioenfondsen verder gestegen

De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad van de Nederlandse pensioenfondsen steeg in februari naar 118 procent.  De indicatieve beleidsdekkingsgraad, gebaseerd...

Dekkingsgraden pensioenfondsen in januari gestegen

Dekkingsgraden pensioenfondsen in januari gestegen

Goede aandelenrendementen en de opgekrabbelde rente zorgden in januari voor een stijging van de dekkingsgraden. De indicatieve gemiddelde dekkingsgraad steeg naar...

Aon: helft werkgevers nauwelijks bezig met voorbereiding Wtp

Aon: helft werkgevers nauwelijks bezig met voorbereiding Wtp

Bijna de helft (45 procent) van de werkgevers is niet of nauwelijks bezig met de noodzakelijke veranderingen in hun pensioenregeling, zo blijkt uit de pensioensurvey...

Indexatie pensioen fors minder dan vorig jaar

Indexatie pensioen fors minder dan vorig jaar

De indicatieve beleidsdekkingsgraad, gebaseerd op de gemiddelde dekkingsgraad van de afgelopen twaalf maanden, daalde in 2023 van 120 naar 119 procent. Pensioenkortingen...

Aon: cybercriminaliteit grootste uitdaging bedrijfsleven

Aon: cybercriminaliteit grootste uitdaging bedrijfsleven

Het Nederlandse bedrijfsleven beschouwt cybercriminaliteit als de grootste risico van deze tijd, gevolgd door bedrijfsstilstand, het tekort aan arbeidskrachten en...

Organisaties vergroten cyberweerbaarheid onder druk verzekeraars

Organisaties vergroten cyberweerbaarheid onder druk verzekeraars

Het bedrijfsleven neemt in vergelijking met eerdere uitkomsten uit 2020 meer maatregelen en is beter voorbereid op de toegenomen cyberdreiging. Dat blijkt uit het...

Jochem Kort nieuwe Chief Broking Officer bij Aon Nederland

Jochem Kort nieuwe Chief Broking Officer bij Aon Nederland

Jochem Kort wordt per 1 oktober aangesteld als Chief Broking Officer voor Aon Nederland. Hij volgt Mandy van der Zalm op, die Aon onlangs verliet. Kort begon na...

Leidy Timmerman nieuwe Industry Director Business Services bij Aon Nederland

Leidy Timmerman nieuwe Industry Director Business Services bij Aon Nederland

Leidy Timmerman is benoemd tot Industry Director Business Services bij Aon Nederland. ​Zij stuurt het team Business Services aan dat zich richt op een breed scala...