Zwart kleed geen alternatief voor rolhoes of hoedenplank

Scootmobiel

Scootmobiel achter in de auto niet weggestopt onder rolhoes of hoedenplank? Helaas, dan geen uitkering bij diefstal van bagage uit de auto. "Hoewel Consument heeft aangevoerd dat hij - door zijn bagage af te dekken met een zwart kleed - heeft gehandeld ‘in de geest van de verzekeringsovereenkomst’ nu de bagage van buitenaf niet te zien was, is naar het oordeel van de Commissie niet vast komen te staan dat het gebruik van een zwart kleed materieel even effectief is als het gebruik van een hoedenplank of rolhoes", aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-166.

De bagage van de consument is tijdens zijn vakantie in, terwijl hij een tussenstop maakte om een museum te bezoeken, gestolen uit de kofferbak van zijn auto. Interpolis heeft de schade niet vergoed omdat de bagage, niet als voorgeschreven in de verzekeringsvoorwaarden, was afgedekt met een rolhoes of hoedenplank. De Commissie oordeelt dat de schade niet voor vergoeding in aanmerking komt omdat die bagage, terwijl deze in de kofferbak lag, niet als voorgeschreven in de verzekeringsvoorwaarden was afgedekt. Dat een zwart kleed over de bagage was gelegd door de consument maakt dit niet anders; niet gebleken is dat hierdoor de bagage van buitenaf niet zichtbaar was. "Consument heeft zijn stelling onvoldoende onderbouwd en heeft niet bewezen dat zijn bagage daadwerkelijk niet te zien was van buitenaf."

Interpolis was wel bereid een coulance-uitkering te doen van 500 euro, maar de consument nam hier geen genoegen mee. Hij eiste via Kifid een uitkering van 5.525 euro.

 

Reactie toevoegen

 
Schimmel...

Schimmel...

Het enkele feit dat de VvE theoretisch aansprakelijk is op grond van de wet brengt niet automatisch met zich mee dat de verzekeraar gehouden is dekking te verlenen....

Vordering afgewezen na cirkelzaagongeluk

Vordering afgewezen na cirkelzaagongeluk

Een consument is op 17 juni 2015 arbeidsongeschikt geraakt door een cirkelzaagongeluk. Hij vordert dat zijn financieel adviseur de schade van zeven mille voor zijn...

Van je collega's moet je het hebben...

Van je collega's moet je het hebben...

Een collegiale dienst is geen overeenkomst van dienstverlening, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-184. De...

Bij contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg die redelijk is

Bij contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg die redelijk is

Bij toepassing van de contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg van een verzekerde die redelijk is. In het geval dat de Geschillencommissie Financiële...

Verzekeraar is informatie kwijt over oude polissen

Verzekeraar is informatie kwijt over oude polissen

De verzekeraar krijgt gelijk van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-187. Maar de commissie gaat niet in op het feit...

Vijftien bier... of niet?

Vijftien bier... of niet?

Een verklaring van horen zeggen over overmatig alcoholgebruik is niet genoeg om de klant zijn uitkering te weigeren. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen

Verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen

Een verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in...

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: leg advies goed vast

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: leg advies goed vast

De Hypotheker moet een klant 1.800 euro vergoeden, omdat zij volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet (geheel) heeft gehandeld...

Verzekeraar hoeft premie niet te matigen

Verzekeraar hoeft premie niet te matigen

De premieopslag die verzekeraar – naar aanleiding van de medische keuring – heeft berekend is niet gebaseerd op de huidige gezondheidstoestand van consument,...

Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Een geldverstrekker mag zijn klant per brief blijven informeren over wijzigingen in de maandlasten, ook al wil die klant de informatie digitaal ontvangen. Dat stelt...