A great way to fly…

section1_page46_article25_1.jpg

Stel, u gaat op reis en moet beslissen met welke vliegmaatschappij. Eén van die aanbieders wordt qua betrouwbaarheid ingeschat op een schamele 5,9. Stapt u in? U kunt ook kiezen uit twee andere aanbieders. Die scoren voor betrouwbaarheid 5,8 respectievelijk 6,1. Mijn conclusie zou zijn: één pot nat. Het is dat je toch moet vliegen, een alternatief is er niet.

Die 5,9, dat bent u. Het cvs peilt elk jaar het vertrouwen dat consumenten hebben in bedrijven in de financiële dienstverlening. Dit zijn de cijfers over 2015. Nu zou u zich kunnen troosten met de gedachte dat u in 2013 een 5,5 had. Of dat u er iets beter vanaf komt dan de banken; die scoren die 5,8. En dat u maar nauwelijks onder die grote boze verzekeraars staat, die een 6,1 hebben. Maar laten we eerlijk zijn, het is armoe troef.

De crisis waar de branche in is gekomen, is boven alles een vertrouwenscrisis. Dat ‘de klant centraal’ gesteld moet worden is meer een wanhoopskreet dan een modieuze trend. Want de consument gelooft deze branche niet meer. Recent onderzoek door value@stake onder jongeren maakt duidelijk dat hun vertrouwen in aanbieders van verzekeringen en hypotheken vooral groeit door ervaringen van familie, vrienden en henzelf; meer dan 75 procent. Internet en social media dragen voor slechts 2 procent bij, reclame van aanbieders voor een minimale 1 procent.

Niet zo gek dus dat er alternatieven opstaan voor de traditionele partijen, waarbij onderlinge verbondenheid en solidariteit centraal staan. We kennen al langer het fenomeen van het broodfonds, waarin ondernemers elkaar financieel helpen bij arbeidsongeschiktheid. Tien jaar geleden werd het eerste broodfonds opgericht, momenteel zijn er bijna 10.000 ondernemers aangesloten bij 228 groepen. Er ontstaan ook professionelere varianten, zoals commoneasy. Deze maakt ‘onderling verzekeren’ niet alleen voor arbeidsongeschiktheid maar ook voor andere schade mogelijk. Recentelijk lanceerde reaal een app, waarmee sociale netwerken elkaars schaderisico kunnen dragen. Ook op het gebied van zorg is er beweging. Anno12 liep vast in de bureaucratie, maar jos de blok (initiatiefnemer van het succesvolle buurtzorg) bouwt onverminderd door aan zijn zorgeloos. Crowdfunding is al langer een fenomeen, dat nu ook doordringt in de hypotheekmarkt via jungo.

Eigenlijk is dit alles niet nieuw. Solidariteit is het fundament waar de verzekeringsmarkt ooit op ontstaan is. Elkaars lasten dragen, de sterken die de zwakkeren bijstaan. Ergens is deze branche vervreemd geraakt van zijn eigen oorsprong. De crisis van de afgelopen jaren heeft dat pijnlijk duidelijk gemaakt. ‘de klant centraal’ hoort geen ‘veranderprogramma’ te zijn, het is het pure en misschien wel enige bestaansrecht van bedrijven in de financiële branche. In mijn ogen horen verzekeraars dan ook niet op de beurs thuis. Daar is rendement onder aan de streep de enige graadmeter voor de aandeelhouders. En dat staat per definitie haaks op het belang van de klant, hoe mooi je dat ook wilt verpakken.

Een 5,9. Nauwelijks een voldoende. De waardering voor het beroep ‘financieel adviseur’ ligt op het niveau autoverkoper, makelaar, politicus en call center medewerker volgens reader’s digest european trusted brands survey 2015. Het is niet vijf voor twaalf, het is kwart over. Er is werk aan de winkel. Uw winkel. Want kansen zijn er! Door 100 procent relevant te zijn voor uw klant. Door rigoureus te kiezen voor zijn belang en niet dat van een verzekeraar, noch het uwe. Door geen ruimte te laten bestaan voor twijfel over uw intenties en handelen. Door te investeren in uw bedieningsconcept en professionaliteit. Niet voor niets is doorverwijzing dé bron van aanwas van nieuwe klanten. Negeer die 5,9 en draai het om: uw 9,5 gaat het winnen!

‘De waardering voor het beroep ‘financieel adviseur’ ligt op het niveau van autoverkoper en politicus’

Reactie toevoegen

 
Editie
Spaarrentes schieten omhoog

Spaarrentes schieten omhoog

Momenteel ligt de gemiddelde rentevergoeding op een dagelijks opvraagbare spaarrekening (DOS) bij een saldo van 10.000 net boven 0,20 procent. Daarmee ligt de gemiddelde...

Aantal hypotheken met kortingen voor energiezuinige woningen neemt toe

Aantal hypotheken met kortingen voor energiezuinige woningen neemt toe

De laatste jaren is het aantal hypotheken dat een energielabelkorting kent gestegen tot ongeveer een kwart van het totale aanbod, zo blijkt uit onderzoek door MoneyView....

Accelerate lanceert Smartcare voor Actief Klantbeheer

Accelerate lanceert Smartcare voor Actief Klantbeheer

Accelerate heeft de module Smartcare gelanceerd, die in samenwerking met MoneyView is gebouwd. Met deze module integreert en automatiseert de financieel adviseur...

Rechtsbijstand on demand kan duurder uitpakken

Rechtsbijstand on demand kan duurder uitpakken

Rechtsbijstand on demand is een alternatief voor verzekering, maar kan duurder uitpakken. Dat stelt het MoneyView Special Item Recht en Aansprakelijkheid. Naast...

De marktconforme klant bestaat niet

De marktconforme klant bestaat niet

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 3-2022) De onderzoeksresultaten en keurmerken van producten en diensten vliegen ons om de oren. Verschillende partijen proberen...

Elektrische autoverzekering fors duurder dan benzinevariant

Elektrische autoverzekering fors duurder dan benzinevariant

Wie overstapt naar elektrisch rijden betaalt aanzienlijk meer verzekeringspremie dan voor een gelijkwaardige benzineauto, zo blijkt uit onderzoek van MoneyView....

‘Stapelen’ dekkingen nu in ORV-vergelijker MoneyView

‘Stapelen’ dekkingen nu in ORV-vergelijker MoneyView

In de nieuwe release van AeQuote is het mogelijk om in één berekening een vergelijking te maken van zogenaamde ‘gestapelde’ ORV-dekkingen....

Kosten betaalrekeningen blijven stijgen

Kosten betaalrekeningen blijven stijgen

De kosten voor het aanhouden van een betaalrekening zijn in het afgelopen jaar over bijna de gehele linie gestegen, aldus het MoneyView Special Item Betalingsverkeer. MoneyView:...

Spaarrente daalt niet meer

Spaarrente daalt niet meer

Het tweede kwartaal van dit jaar wordt gekenmerkt door een flinke toename van het aantal rentestijgingen op de spaarmarkt. De MoneyView Spaarrente Barometer: “Het...

MoneyView: opstalverzekering fors duurder

MoneyView: opstalverzekering fors duurder

De prijzen van opstalverzekeringen zijn gemiddeld 17% gestegen ten opzichte van 2019, zo blijkt uit onderzoek door MoneyView. Huizenbezitters in Drenthe en Noord-Holland...