A great way to fly…

section1_page46_article25_1.jpg

Stel, u gaat op reis en moet beslissen met welke vliegmaatschappij. Eén van die aanbieders wordt qua betrouwbaarheid ingeschat op een schamele 5,9. Stapt u in? U kunt ook kiezen uit twee andere aanbieders. Die scoren voor betrouwbaarheid 5,8 respectievelijk 6,1. Mijn conclusie zou zijn: één pot nat. Het is dat je toch moet vliegen, een alternatief is er niet.

Die 5,9, dat bent u. Het cvs peilt elk jaar het vertrouwen dat consumenten hebben in bedrijven in de financiële dienstverlening. Dit zijn de cijfers over 2015. Nu zou u zich kunnen troosten met de gedachte dat u in 2013 een 5,5 had. Of dat u er iets beter vanaf komt dan de banken; die scoren die 5,8. En dat u maar nauwelijks onder die grote boze verzekeraars staat, die een 6,1 hebben. Maar laten we eerlijk zijn, het is armoe troef.

De crisis waar de branche in is gekomen, is boven alles een vertrouwenscrisis. Dat ‘de klant centraal’ gesteld moet worden is meer een wanhoopskreet dan een modieuze trend. Want de consument gelooft deze branche niet meer. Recent onderzoek door value@stake onder jongeren maakt duidelijk dat hun vertrouwen in aanbieders van verzekeringen en hypotheken vooral groeit door ervaringen van familie, vrienden en henzelf; meer dan 75 procent. Internet en social media dragen voor slechts 2 procent bij, reclame van aanbieders voor een minimale 1 procent.

Niet zo gek dus dat er alternatieven opstaan voor de traditionele partijen, waarbij onderlinge verbondenheid en solidariteit centraal staan. We kennen al langer het fenomeen van het broodfonds, waarin ondernemers elkaar financieel helpen bij arbeidsongeschiktheid. Tien jaar geleden werd het eerste broodfonds opgericht, momenteel zijn er bijna 10.000 ondernemers aangesloten bij 228 groepen. Er ontstaan ook professionelere varianten, zoals commoneasy. Deze maakt ‘onderling verzekeren’ niet alleen voor arbeidsongeschiktheid maar ook voor andere schade mogelijk. Recentelijk lanceerde reaal een app, waarmee sociale netwerken elkaars schaderisico kunnen dragen. Ook op het gebied van zorg is er beweging. Anno12 liep vast in de bureaucratie, maar jos de blok (initiatiefnemer van het succesvolle buurtzorg) bouwt onverminderd door aan zijn zorgeloos. Crowdfunding is al langer een fenomeen, dat nu ook doordringt in de hypotheekmarkt via jungo.

Eigenlijk is dit alles niet nieuw. Solidariteit is het fundament waar de verzekeringsmarkt ooit op ontstaan is. Elkaars lasten dragen, de sterken die de zwakkeren bijstaan. Ergens is deze branche vervreemd geraakt van zijn eigen oorsprong. De crisis van de afgelopen jaren heeft dat pijnlijk duidelijk gemaakt. ‘de klant centraal’ hoort geen ‘veranderprogramma’ te zijn, het is het pure en misschien wel enige bestaansrecht van bedrijven in de financiële branche. In mijn ogen horen verzekeraars dan ook niet op de beurs thuis. Daar is rendement onder aan de streep de enige graadmeter voor de aandeelhouders. En dat staat per definitie haaks op het belang van de klant, hoe mooi je dat ook wilt verpakken.

Een 5,9. Nauwelijks een voldoende. De waardering voor het beroep ‘financieel adviseur’ ligt op het niveau autoverkoper, makelaar, politicus en call center medewerker volgens reader’s digest european trusted brands survey 2015. Het is niet vijf voor twaalf, het is kwart over. Er is werk aan de winkel. Uw winkel. Want kansen zijn er! Door 100 procent relevant te zijn voor uw klant. Door rigoureus te kiezen voor zijn belang en niet dat van een verzekeraar, noch het uwe. Door geen ruimte te laten bestaan voor twijfel over uw intenties en handelen. Door te investeren in uw bedieningsconcept en professionaliteit. Niet voor niets is doorverwijzing dé bron van aanwas van nieuwe klanten. Negeer die 5,9 en draai het om: uw 9,5 gaat het winnen!

‘De waardering voor het beroep ‘financieel adviseur’ ligt op het niveau van autoverkoper en politicus’

Reactie toevoegen

 
Editie
MoneyView: grote verschillen in dekking scheidingsmediation

MoneyView: grote verschillen in dekking scheidingsmediation

Scheidingsmediation is bij driekwart van de rechtsbijstandverzekeringen standaard of optioneel meeverzekerd. Of en wanneer je daar gebruik van mag maken, verschilt...

Omzetderving als gevolg van waterschade bij driekwart van de verzekeringen niet gedekt

Omzetderving als gevolg van waterschade bij driekwart van de verzekeringen niet gedekt

In toenemende mate, aldus MoneyView, kunnen ondernemers zich verzekeren voor de gevolgen van het overstromen van secundaire waterkeringen, zoals sloten, beken en...

MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"

MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"

Verzekeraars geven niet allemaal dezelfde korting voor de opgebouwde schadevrije jaren, waardoor de meest voordelige autoverzekering na een paar jaar helemaal niet...

Betaalrekeningen worden steeds duurder

Betaalrekeningen worden steeds duurder

Gemiddeld zijn de pakketkosten voor een betaalrekening het afgelopen jaar met ongeveer tien procent gestegen, aldus MoneyView. Het bureau in zijn Special Item Betalingsverkeer:...

Overstroming niet-primaire waterkering nog lang niet altijd gedekt

Overstroming niet-primaire waterkering nog lang niet altijd gedekt

Voor schade als gevolg van overstroming van een niet-primaire waterkering wordt op dit moment bij 42 van de 66 (64 procent) inboedelverzekeringen en bij 38 van de...

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 5)

Break-out sessies VIP-Congres 4 juli (deel 5)

Meer dan dertig praktijksessies biedt het VIP Congres ACT NOW! van VVP en Contactgroep Automatisering op 4 juli. In een aantal berichten op de VVP-site geven we...

Realistisch denken en doen

Realistisch denken en doen

(Martin Koot, MoneyView in VVP 2) Deze column schrijf ik in de week van de provinciale verkiezingen. Als u dit leest, weet u de uitslag allang. Als de voortekenen...

Een vijfde caravanpolissen vergoedt na drie jaar slechts dagwaarde

Een vijfde caravanpolissen vergoedt na drie jaar slechts dagwaarde

Uit het meest recente Special Item van MoneyView wordt duidelijk dat er grote verschillen zijn in de dekkingen van caravanverzekeringen. Het bureau: “Gedurende...

MoneyView: aantal rentewijzigingen blijft aanzienlijk

MoneyView: aantal rentewijzigingen blijft aanzienlijk

In de eerste drie maanden van dit jaar is de hoeveelheid rentewijzigingen bij dagelijks opvraagbare spaarrekeningen (DOS) weer wat afgenomen ten opzichte van het...

Hip and happening, maar voor wie?

Hip and happening, maar voor wie?

(Pepijn van Kleef van MoneyView in VVP 1, 2023) Moneyview houdt alle hypotheekrentes nagenoeg realtime bij en dat hebben we afgelopen jaar geweten ook. In totaal...