A great way to fly…

section1_page46_article25_1.jpg

Stel, u gaat op reis en moet beslissen met welke vliegmaatschappij. Eén van die aanbieders wordt qua betrouwbaarheid ingeschat op een schamele 5,9. Stapt u in? U kunt ook kiezen uit twee andere aanbieders. Die scoren voor betrouwbaarheid 5,8 respectievelijk 6,1. Mijn conclusie zou zijn: één pot nat. Het is dat je toch moet vliegen, een alternatief is er niet.

Die 5,9, dat bent u. Het cvs peilt elk jaar het vertrouwen dat consumenten hebben in bedrijven in de financiële dienstverlening. Dit zijn de cijfers over 2015. Nu zou u zich kunnen troosten met de gedachte dat u in 2013 een 5,5 had. Of dat u er iets beter vanaf komt dan de banken; die scoren die 5,8. En dat u maar nauwelijks onder die grote boze verzekeraars staat, die een 6,1 hebben. Maar laten we eerlijk zijn, het is armoe troef.

De crisis waar de branche in is gekomen, is boven alles een vertrouwenscrisis. Dat ‘de klant centraal’ gesteld moet worden is meer een wanhoopskreet dan een modieuze trend. Want de consument gelooft deze branche niet meer. Recent onderzoek door value@stake onder jongeren maakt duidelijk dat hun vertrouwen in aanbieders van verzekeringen en hypotheken vooral groeit door ervaringen van familie, vrienden en henzelf; meer dan 75 procent. Internet en social media dragen voor slechts 2 procent bij, reclame van aanbieders voor een minimale 1 procent.

Niet zo gek dus dat er alternatieven opstaan voor de traditionele partijen, waarbij onderlinge verbondenheid en solidariteit centraal staan. We kennen al langer het fenomeen van het broodfonds, waarin ondernemers elkaar financieel helpen bij arbeidsongeschiktheid. Tien jaar geleden werd het eerste broodfonds opgericht, momenteel zijn er bijna 10.000 ondernemers aangesloten bij 228 groepen. Er ontstaan ook professionelere varianten, zoals commoneasy. Deze maakt ‘onderling verzekeren’ niet alleen voor arbeidsongeschiktheid maar ook voor andere schade mogelijk. Recentelijk lanceerde reaal een app, waarmee sociale netwerken elkaars schaderisico kunnen dragen. Ook op het gebied van zorg is er beweging. Anno12 liep vast in de bureaucratie, maar jos de blok (initiatiefnemer van het succesvolle buurtzorg) bouwt onverminderd door aan zijn zorgeloos. Crowdfunding is al langer een fenomeen, dat nu ook doordringt in de hypotheekmarkt via jungo.

Eigenlijk is dit alles niet nieuw. Solidariteit is het fundament waar de verzekeringsmarkt ooit op ontstaan is. Elkaars lasten dragen, de sterken die de zwakkeren bijstaan. Ergens is deze branche vervreemd geraakt van zijn eigen oorsprong. De crisis van de afgelopen jaren heeft dat pijnlijk duidelijk gemaakt. ‘de klant centraal’ hoort geen ‘veranderprogramma’ te zijn, het is het pure en misschien wel enige bestaansrecht van bedrijven in de financiële branche. In mijn ogen horen verzekeraars dan ook niet op de beurs thuis. Daar is rendement onder aan de streep de enige graadmeter voor de aandeelhouders. En dat staat per definitie haaks op het belang van de klant, hoe mooi je dat ook wilt verpakken.

Een 5,9. Nauwelijks een voldoende. De waardering voor het beroep ‘financieel adviseur’ ligt op het niveau autoverkoper, makelaar, politicus en call center medewerker volgens reader’s digest european trusted brands survey 2015. Het is niet vijf voor twaalf, het is kwart over. Er is werk aan de winkel. Uw winkel. Want kansen zijn er! Door 100 procent relevant te zijn voor uw klant. Door rigoureus te kiezen voor zijn belang en niet dat van een verzekeraar, noch het uwe. Door geen ruimte te laten bestaan voor twijfel over uw intenties en handelen. Door te investeren in uw bedieningsconcept en professionaliteit. Niet voor niets is doorverwijzing dé bron van aanwas van nieuwe klanten. Negeer die 5,9 en draai het om: uw 9,5 gaat het winnen!

‘De waardering voor het beroep ‘financieel adviseur’ ligt op het niveau van autoverkoper en politicus’

Reactie toevoegen

 
Editie
Gemiddeld orv-premie in de lift

Gemiddeld orv-premie in de lift

De gemiddelde premie van een overlijdensrisicoverzekering is in 2023 met 2,7 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek...

Zelf markt eerlijker maken

Zelf markt eerlijker maken

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 6-2023) De markt van verzekeringen is continu in beweging. Soms worden punten van discussie platgeslagen door het Verbond van...

Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

"Hoewel dit niet direct leeftijdsdiscriminatie te noemen is, weren verzekeraars in de praktijk jongeren door zeer hoge premies te vragen." Aldus MoneyView bij de...

Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd

Verzekeringen winnen opnieuw DIL-strijd

Uit DIL-onderzoek van MoneyView blijkt dat in polissen de stijgende marktrentes sneller worden doorberekend dan in de bancaire tegenhangers. Het bureau: “De...

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

In de nieuwe VVP (5-2023) staat Martin Koot van MoneyView stil bij de weer opgelaaide woekerpolisaffaire en nieuwe pijnlijke dossiers. Koot merkt op dat financieel...

Let op: deze column is moeilijk leesbaar

Let op: deze column is moeilijk leesbaar

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 5-2023) En ineens zijn ze weer in het nieuws: woekerpolissen! Eind september deed het Gerechtshof Den Haag uitspraak in het hoger...

Pensioen en de onwil om het te willen begrijpen

Pensioen en de onwil om het te willen begrijpen

(Dion van der Mooren van MoneyView in VVP 4, 2023) Het heeft even geduurd, maar de nieuwe pensioenwet (Wtp) is eindelijk aangenomen. Een van de gevolgen van deze...

MoneyView: hypotheken meer geschikt voor verduurzaming

MoneyView: hypotheken meer geschikt voor verduurzaming

Steeds meer geldverstrekkers passen hun producten aan om verduurzaming te vergemakkelijken en te stimuleren, zo blijkt uit het Special Item Hypotheken van MoneyView. Het...

Wij zijn nog lang niet overbodig

Wij zijn nog lang niet overbodig

(Pepijn van Kleef van MoneyView in VVP 4) Al dertig jaar is MoneyView in de financiële sector de noodzakelijke luis in de pels. MoneyView werd opgericht om...

Terug naar de schoolbank

Terug naar de schoolbank

(Peter Post, MoneyView, in VVP 3, 2023) Actieve provisietransparantie moet van de afdeling advies van de Raad van State terug naar de tekentafel van het kabinet....