Bewijs opdracht van casco naar beperkt casco

SCHADE – In het kader van zijn echtscheiding wordt de verzekeringsportefeuille van de consument in 2014 aangepast. Tijdens deze aanpassing wordt de cascoverzekering van zijn achtjarige auto omgezet naar een beperkt casco verzekering. De consument ontvangt hierna drie polissen waarin is aangeven dat het gaat om een beperkt casco verzekering. Pikant in dit verhaal is dat de verzekerde ook opleidingen autoverzekeringen bij deze verzekeraar verzorgt. In 2016 raakt de verzekerde betrokken bij een eenzijdig ongeval waarbij de auto ernstig beschadigd raakt. De consument geeft aan dat hij eerst op dat moment ontdekt dat de auto nog maar beperkt casco is verzekerd en hij hiervoor nooit opdracht heeft gegeven.

De geschillencommissie oordeelt als volgt: “Van het telefoongesprek met de consument heeft de adviseur geen gespreksverslag opgemaakt. Ook heeft de adviseur de inhoud daarvan niet anderszins vastgelegd of aan de consument bevestigd, bijvoorbeeld door middel van een offerte, e-mail of brief. Nu sprake was, zoals de adviseur zelf stelt, van een volledig nieuwe verzekeringsovereenkomst die werd afgesloten op basis van een telefoongesprek, lag het op de weg van de adviseur de inhoud van hetgeen besproken is vast te leggen en aan de consument te bevestigen. Het ligt immers op zijn weg om aan te tonen dat hij heeft voldaan aan de op hem rustende verplichting de consument in staat te stellen een weloverwogen keuze te maken.”

Omdat ook de consument verweten kan worden onvoldoende de ontvangen polissen op juistheid te hebben gecontroleerd, oordeelt de geschillencommissie dat het redelijk is dat 30 procent van de schade voor rekening van de consument blijft. De adviseur moet 70 procent van de schade vergoeden

Reactie toevoegen

 
Editie
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...